Jump to content
Annons
  • Baggpipe Studios – med framtidens syn på ljudupplevelser

    Baggpipe Studios uppgraderar tekniken till ett fullfjädrat system för att hantera Dolby Atmos – den nya standarden för mix. Studio fick en rundvisning och en pratstund med studiochef Willem Bleeker om vad som är på gång.

    Urban Kindhult

    image7_1800.jpg.67db02e3d553a8dbb9d4f3e58e881625.jpg
    Det stora studiorummet på Baggpipe. Eftersom det här är en gammal biograf finns under golvet ett sluttande plan som skapar en helt unik resonanslåda som bidrar till rummets egen klang.

    Baggpipe Studios är av många betraktad som ett av världens främsta inspelningspalats. Det var tidigare Cosmos Studios och innan dess EMI Studios, och ligger i Skärmarbrink söder om Stockholm. Det har överlevt det sedan flera år överhängande rivningshotet. Nu ser man tiden an med tillförsikt och uppgraderar tekniken till ett fullfjädrat system för att hantera Dolby Atmos, som är den nya standarden för mix med sitt runtom och överallt ljud.

    image1-1_1800.jpg.207872e6382ed8a24df1ea7ff99df24f.jpg
    Den gamla biotrappan har betrampats av extremt många kändisfötter och väggarna pryds av porträtt av vissa av fötternas ansikten.

    Jag måste ju inleda med att fråga hur det känns nu när det tycks som om studion efter år av kamp faktiskt verkar få vara kvar? 

    – Självklart är vi lättade. Man får ju på ett sätt förstå Stadsbyggnadskontoret som fullföljer sitt uppdrag att mata ut bostäder och exploatera marken. De har ju bara gjort sitt jobb. Som tur är har vi enhälligt stöd bland politikerna i Stadsbygnadsnämnden som tar beslut i sådana här ärenden. Vi har jobbat rätt hårt med att påverka dem och det har gett utdelning vilket gläder oss stort. Nu måste markägaren komma med ett förslag som ligger i linje med vad nämnden har beslutat, så matchen är inte riktigt över ännu, men vi är hoppfulla. 

    Har det här påverkat den dagliga verksamheten på något sätt?     

    – Egentligen inte. Visst har det märkts men vi har haft relativt normal beläggning och under Coronan har vår kundkrets dessutom passat på att låsa in sig i studios som vår för att producera musik. Vi är tacksamma att Stadsbyggnadsnämnden har noterat det kulturhistoriska värdet i den här byggnaden. Med även att man också har uppmärksammat att den direkta och indirekta effekten vad det gäller genererade värden och arbetstillfällen är betydande i en studio på hög nivå. Det är ju inte bara popstjärnor och rockband som spelar in hos oss, utan våra stora lokaler lämpar sig också väl inspelning av analoga instrument som trummor, slagverk och inte minst stråk- och brassinstrument. Den aktiviteten är mycket pålitlig och omfattande hos oss.

    – Det är lättare att få loss finansiering för ett spel- eller filmprojekt. Numera håller ju skivbolagen igen med sitt stöd till inspelning av popmusik så kreatören får själv ordna med det, även om förskott naturligtvis fortfarande förekommer. Det öppnar ju möjligheter för oss att styra om vår verksamhet för att ordna kostnadseffektiv one-stop-shopping för att göra det möjligt för kreatörer att producera låtar från ax till limpa hos oss. Vi vill ju gärna att även kreatörer som inte kommit så långt i sin karriär skall kunna ha råd att jobba hos oss. Vi bokstavligen lever på kreativitet på många olika plan.

    image11_red.jpg.cade63863d811cfe8818b16b7b3da5da.jpg
    Studiochef Willem Bleeker och styrelseordförande Mikael Gordon-Solfors i studions lobby. 

    Man skall alltså kunna kliva in hos Baggpipe med en gitarr och en idé och komma ut med en helt färdig produkt utan att behöva lämna huset? 

    – Exakt. Hos oss kan man ta produktionen genom hela processen, från låtskrivande över produktion till mix och slutligen en mix i Dolby Atmos om man så vill. Det är ju det senaste som bär en sådan kraft att man nog kan säga att det är på god väg att bli en branschstandard som redan används av Deezer, Tidal och inte minst av Apple Music.

    – Din musik tenderar att rankas olika beroende på om du har Dolby Atmos eller inte. Spotify är inte med ännu, men det borde rimligen introduceras snart även hos dem. Det handlar helt kort om mixar som tar mycket mer differentierade positioner i rummet än vad som gjorts tidigare och som tidigare mest använts för filmmusik och effekter. Nu för man alltså in samma process i mixningen av musik. Man kan flytta runt ljudets beståndsdelar i 360 grader.

    Man kan tycka att ljud till skillnad från bild inte har utvecklats tekniskt med samma dynamik, håller du med? 

    – Precis så är det. Inom området för bild har vi sett utvecklingen från färg över HD till Ultra HD till 4K, 5K och så vidare. Inom ljud har vi haft mono, stereo och vidare över breddstereo till 5.1. och den processen har tagit nästan 100 år. Kanske är det så att det har funnits mer att göra med bild som kan uppfattas av mänskliga sinnen, alltmedan många egentligen inte hör skillnad på högupplöst ljud och en MP3.

    – Ljudkvaliteten har fått tagit en del stryk över tiden och kraftfullt kompromissats med exempelvis CD-skivans intåg där teknikens utveckling tog ner nivån istället för att höja den. Vi märker ju i studion att det kommer allt större krav på äkthet och vi har nog aldrig spelat in så mycket live-trummor som vi gör nu. Vi börjar komma in i en tid när humankapacitet inte får gå förlorad och alla de bästa talangerna på sitt område måste bidra och göra så gott de kan med sina egna fallenheter och idéer som ingen maskin kan efterlikna.

    – Tekniken har fortfarande många begränsningar som en talangfull individ inte har. Men det varierar beroende på vad man är ute efter. Vi gjorde musiken till en Netflixproduktion som heter Prom och där fanns inte en milisekund att spela på vad det gäller feeling. Men det blir alltmer sällan som absolut precision efterfrågas.

    image4_1800.jpg.d17d077e01bb963ff0134fd4702b4227.jpg
    Här syns några av de Genelec The Ones som ingår i studions uppsättning för Dolby Atmos, totalt är det 14 stycken. Mixerbordet är ett SSL Duality Prostation Delta 48. 

    image2-1_red.jpg.e5fdd654395757412b59897c0b18abf6.jpg
    Allt är inte digitalt. Sedan studion startades 1969 har man samlat på sig en av de tyngsta uppsättningarna högkvalitativ hårdvara som man kan finna i Sverige. 

    Tror du att Dolby Atmos är det klivet och hur tänker ni utnyttja det i ert studioarbete? 

    – Vi är den enda studion i världen som vi känner till som gör det möjligt att mixa i Dolby Atmos på ett analogt SSL-bord vilket ger helt nya möjligheter att taktilt placera ljudet i rummet, inte minst vid livespelningar. Vi har gjort några sådana bland annat med Bo Kaspers Orkester som finns på nätet att lyssna på.

    – Normalt så mixar man ju i datorn men här kan man på ett helt annat sätt styra saker mycket mer taktilt vilket ger en avsevärt bättre känsla. Allt går mycket fortare på ett riktigt mixerbord. Om det är här för att stanna får framtiden utvisa men det finns här en ganska rejäl nivåskillnad i relation till vad som hörts tidigare. Jag tror att tillämpningen kommer att hitta fram inte minst vad det gäller ljud i bil där man sitter där man sitter och man helt plötsligt kan ratta fram en ljudmässigsweetspot helt oberoende av högtalarnas fysiska placering.

    Jag tror att du kortfattat måste berätta för våra läsare vad Dolby Atmos egentligen handlar om vad gäller musik. Hur ofta behöver man flytta baskaggen i en pågående låt? 

    – Naturligtvis skall det användas med måtta. Musikkaraktäristik brukar kunna räknas i perioder om tio år; 60-talsmusik, 70-talsmusik etc. Man kan också se en tendens att man överanvänder nya innovationer, som till exempel digitalt reverb på virvel från 80-talet. Det finns ingen anledning att ha baskaggen bakom sig eller flytta runt instrument och mycket av positioneringen i ljudbilden kommer att vara likartad som nu för att hålla ihop musiken.

    – Bastrumman kommer inte att hamna bak till vänster, virveln till höger och sången i mitten. Det blir för påträngande. Som namnet antyder handlar det enkelt uttryckt om atmosfär som ger rymd. Ljudet kommer inte längre från högtalarna utan har istället en omslutande effekt som skapar nya möjligheter till upplevelser. Dolby Atmos är ett system som ger nya möjligheter att vara kreativ men det är också ett system som är kompatibelt med andra system. Detta eftersom ljud som är objektbaserade egentligen inte är kopplade till en viss högtalare utan snarare till en koordinat. Ju fler högtalare du har desto mer anpassar sig ljudet efter det och skapar en större upplevelse.   

    Hur kommer ert system att vara uppbyggt rent komponentmässigt? 

    – Baggpipe skall alltid vara i framkant oavsett vilken typ av inspelning det handlar om. Vi använder Genelec The Ones genom hela kedjan och då har vi sju stycken 8351 och två stycken W371 runt om och fyra stycken 8341 i taket. Till det kopplar vi  en 7380 för basen. Plattformen för att driva systemet utgörs av 3 stycken Avid 192 (40/48 IO) och ett Avid Matrix och vi har tre olika arbetsflöden beroende på vilken typ av mix det handlar om. Det gör också att vi kan mixa i Dolby Atmos vid livespelningar vilket vi är den enda studion som kan göra. Att komma till Baggpipe skall vara som att sätta sig vid ett dukat bord där allting bara fungerar och där vi sätter ihop och kryddar det du har helt sömlöst. Jag är servitören. Det är vår målsättning i det vi gör och det vi vill att studion skall stå för. Vi tänker bli världsbäst på det här. blatt_streck.png.0adc93cc91641f2ec5796642924ad6c7.png
    Ord från Mikael Gordon Solfors – Styrelseordförande Baggpipe studios 

    image14_1800.jpg.7a0bc15f61e6dd9661c82072316dc59f.jpg
    Styrelseordförande Mikael Gordon-Solfors, tillika son till den ikoniske jazzlegenden Dexter Gordon.

    Vare sig rent taktiskt eller strategiskt, tänk och beslutsamhet, så kommer studion aldrig att göra avkall på kvalitet. Vi säkerställer genom investering och integrering i Dolby Atmos, att vi fortsätter vara en världsledande ”boutiquestudio” med en helt unik miljö, teknikpark, inbyggd infrastruktur och inte minst i komplement de mjuka värderingar vi har, som genom teamets mottagande och omhändertagande av både interna och externa intressenter gör att alla känner sig varmt välkomnade och omhändertagna. I Princip 99,9% av alla våra gäster återvänder alltid  till baggpipe studios. 

    Jag är väldigt stolt över både den kunskap, klokskap och passion likväl historia i väggarna som finns i vår studio. Internt så säger vi alltid att vår ledstjärna är ”The residentiall feeling” det vill säga, en känsla av att "komma hem”. Det återspeglas definitivt i den fina vackra miljö och inredning vi har, likväl service vänlighet och bemötande. Jag skulle vilja sträcka ut hakan och säga att Baggpipe Studios är helt outstanding i världen, sett till alla de värden vi ständigt vårdar och utvecklar. Efter ett besök hos oss vill du alltid komma tillbaka och som sagt var, det är så vi arbetar och det är så vi ser på våra kunder – snarare som gäster i vårt hem, än som kunder i studion.blatt_streck.png.0adc93cc91641f2ec5796642924ad6c7.png

    Bilder från tiden då det var EMI Studios

    EMI_red.jpg.fb474bd38c4e08f9da87a15d7415a5da.jpg
    Glamoröst så det förslår i en annan tid. Så här såg studion ut i många år och beläget precis bredvid tunnelbanan är studion en syn som möter drygt hundratusen stockholmare varje dag. En ikonisk kulturell institution med ett globalt renommé.
     

    1546165572_EMIinspelningsrumbild26_red.jpg.2a3b752c1fe2c4f802f9e37530445b3e.jpg
    En tidig bild. Hela Baggpipe-studion är en akustisk kopia av brittiska Abbey Road och är dess officiella systerstudio. Mysfaktorn var kanske inte jättehög vid den här tiden, men det var heller inte någon social inrättning. Jobbet blev gjort i flygande färger med framgång som följd.
     

    Neve_red.jpg.83714e435e397e1f8ef67af37d2228d6.jpg
    Inte igår, men vid en tid när det var nära nog omöjligt att fuska. Leverans eller dörren. Producenten Bengt Palmers bakom mixerbordet. 
     

    1348496929_Strak_red.jpg.fc43d8189d47619f0c644547eecaa7d1.jpg
    I Baggpipestudion spelas det in stråkar till över 200 låtar per år. Det kräver sin plats och akustik. Här är Björn Skifs och Bengt Palmers vid en inspelning när det var EMI Studios.

    blatt_streck.png.0adc93cc91641f2ec5796642924ad6c7.png

    Studio tipsar:

    Bernard Löhr om Dolby Atmos-mixen av ABBAs album Voyage


    Användarrespons

    Recommended Comments

    Jag bor i lgh och är hemmabionörd med projje. Trots detta har jag dragit gränsen vid att sätta massa högtalare i taket.

    Jag tror tyvärr att målgruppen för Atmos är så smal att det kommer aldrig att flyga. Jovisst, en del soundbars har uppåtriktade högtalare men det är ju fejk och blir inte som avsändaren tänkt vid mix…

    Link to comment
    Dela på andra sajter

    Intressant artikel! Håller med föregående talare. Dolby Atmos är ingenting för gemene lyssnare. Vem går omkring med 14 högtalare? De flesta lyssnar i rätt så "billiga" hörlurar. Hur kommer det låta för dom tex? Blir det nån skillnad öht...

    Link to comment
    Dela på andra sajter



    Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

    Du behöver vara medlem för att delta i communityn

    Bli medlem (kostnadsfritt)

    Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

    Bli medlem nu (kostnadsfritt)

    Logga in

    Har du redan en inloggning?
    Logga in här.

    Logga in nu

  • Studio nb_2_2.jpg

×
×
  • Skapa ny...