Jump to content
Annons
  • 0

Nytt midi keyboard - vilket rekommenderas?


Jizzen

Fråga

Idag har jag tre st keyboards..två midi keyboard (med oviktade och semiviktade tangenter) samt ett stage piano med viktade tangenter. Stage pianot med viktade tangenter använder jag som mitt primära keyboard, men skulle vilja ha ett annat nytt midi keyboard med 61 tangenter för att ersätta dem andra två som jag har (för dessa har 49 respektive 88 tangenter). 

Jag är nog mest inne på att det ska vara ett 61 tangenters med oviktade tangenter för att det då blir ett bättre komplement till mitt stage piano. Känslan/kvaliteten i tangenterna och i keyboarden för övrigt är av större betydelse än att jag kan använda keyboarden som controller (det gör jag med en kombination av mus, en Faderport V2 och ett Studio One tangentbord). Helst skulle jag vilja hålla mig under 3000 kr, men skulle kanske kunna tänka mig att lägga några tusenlappar till om midi keyboarden verkligen är några snäpp upp i kvalitet/känsla. Finns det något midi keyboard som anses vara riktigt prisvärt med tanke på vad man får för pengen?

För att sammanfatta så är jag alltså ute efter ett 61 tangenters midi keyboard med oviktade och fullstora tangenter som är prisvärt och håller bra kvalitet (helst inte alldeles för plastigt).

 

 

 

 

Redigerat av Jizzen
Link to comment
Dela på andra sajter

6 svar på denna fråga

Recommended Posts

  • 0

Arturia KeyLab 61 Essential kanske? https://www.emusic.se/product/47228/arturia-keylab-61-essential?gclid=Cj0KCQiAgaGgBhC8ARIsAAAyLfFAH12ffmdj2Qt3WIU-u4GYbxPyBpF9ug_YEhQH7zbeno26zyGfpM4aAg9rEALw_wcB

 

Själv köpte jag ett NI A61 men det var mest för att jag ville ha integreringen med Native Instruments.

Redigerat av berch
inkludera review
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
  • 0
Postat (redigerat)
21 minuter sedan sa berch:

Arturia KeyLab 61 Essential kanske? 

 

Själv köpte jag ett NI A61 men det var mest för att jag ville ha integreringen med Native Instruments.

Har för mig att Arturia Keylab har semiviktade tangenter och inte helt oviktade sådana (som det mest lutar åt att jag vill ha). Framför allt när man spelar stråkinstrument och liknande på keyboarden upplever jag att det blir en helt annan och mycket bättre känsla när man spelar på oviktade tangenter istället för på semi- eller helt viktade tangenter. Eftersom jag redan har ett 88-tangenters stagepiano med hammer action-typ så tänker jag att en keyboard med helt oviktade tangenter blir bättre som komplement till det än ett med semivägda tangenter. Annars har jag förstått att Arturias keyboards ofta får bra omdömen.

Redigerat av Jizzen
Link to comment
Dela på andra sajter

  • 0
10 timmar sedan sa berch:

Du får leta på nätet hittade här https://www.gearank.com/guides/61-key-midi-controller 4 keyboard med synth-action keys vilket borde vara samma som "oviktade" då övriga  var semi-weighted. Svårt att hitta då de flesta verkar vara semi eller "fully weighted" när jag letade lite snabbt.

Ja, jag har tittat en del på nätet och som du skriver så verkar de flesta vara av semi weighted-typ. Har du själv provat Arturia Essential? Jag har ett M-Audio Keystation es88 med semivägda tangenter, men är inte så förtjust i det då jag tycker det varken blir "hackat eller malet" jämfört med om man har både ett helt viktat och ett helt oviktat keyboard som ger båda "ytterligheterna" så att säga. Men Arturia Essentials semivägda tangenter är kanske inte alls lika M-Audio Keystation 88es semivägda tangenter?! 

Får se om det blir en ny midi keyboard eller om jag helt enkelt nöjer mig med att fortsätta använda mitt lilla Terratec 49-tangenters keyboard. Till det mesta används ju stage pianot med helt viktade tangenter och det lilla ska mest användas till stråkar, pads, vissa synthljud samt eventuellt trumljud. Även om ett 61-tangenters är att föredra så fungerar det med mitt 49-tangenters också (man får bara ändra oktav på keyboarden ibland).

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 0
On 2023-03-09 at 09:18 sa berch:

Nej, har inte provat Arturia Essential själv. 

Nu har jag tänkt..och gjort mitt val av midi keyboard. Har nu beställt ett Arturia! 🙂 Dock inte det du rekommenderade utan jag valde att gå upp ett snäpp till Arturia Keylab 61 MKII istället. Jag har tyvärr inte kunnat känna på det innan köp, men efter att ha läst om det och sett på en del youtubeklipp så verkar det vara av lite annan byggkvalitet (metall istället för plast) än dem flesta andra keyboards som finns på marknaden. Det var det som främst tilltalade mig med den. Kvaliteten/känslan i tangenterna verkar många också tycka är trevliga. Jag hade egentligen tänkt mig en enkel midi keyboard som ett komplement till mitt stora stage piano med 88 helt vägda tangenter. Men nu tänker jag att Arturia MKII kanske blir min enda keyboard som kommer användas ihop med Studio One medan stage pianot kan användas utan att först behöva starta upp datorn (när man bara vill testa lite ackord, melodier etc för nya låtidéer innan man går vidare med skapandet i Studio One).

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...