Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Jag tänkte skaffa mig ett UAD-1 -kort då de ligger ganska lågt i pris nu. Min fråga gäller dock hur DSP-kraften är fördelad.

Kan pluggarna endast använda den kraft som finns på pci-kortet eller kan man också använda sin befintliga processor/minnes-kraft som finns i datorn? Vill gärna få klarhet i det innan jag gör ett köp.

Alltså, om uad-kortet inte pallar köra en 1176a på mer än låt säga 6 kanaler, kan jag välja att köra resterande 1176or på min befintliga kraft?

Hur mycket kraft suger dessa pluggar? jämfört med t ex waves?

Mvh

Annons
Postat
Alltså, om uad-kortet inte pallar köra en 1176a på mer än låt säga 6 kanaler, kan jag välja att köra resterande 1176or på min befintliga kraft?

Nej , Dsp Proccesorerna är enbart för UAD och UAD kan med andra ord bara använda sig av dessa DSP.

Så om kortet maxar 6 st 1176 är det det antaler du kan använda.

Hur mycket kraft suger dessa pluggar? jämfört med t ex waves?

Som sagt UAD har egen DSP processor och belastar inte datorn , Waves har det inte om man inte köper till DSP lådan men pluggarna i sig är " Native " och belastar därmed datorn.

Postat

Okej! Då är jag med!

Tack för ditt svar!

Är det någon som har koll på hur kraften är på korten? hur mycket pallar dem att köra i en mix?

DieHard (oregistrerad)
Postat (redigerat)

Det beror på vilka pluggar man använder. Vissa, som t ex Cambridge EQ drar lite processorkraft och vissa kompressorer drar väldigt mycket. Nu har jag fortfarande bara UAD-1 men de nya korten pallar lite mera.

Redigerat av DieHard
Postat
Okej! Men är det någon som har ett lite mer konkret exempel på hur mycket ett UAD1 pallar?

Du hittar all info på deras hemsida.

Ska snart göra mig av med ett av mina UAD-1 kort för att få plats med ett annat i burken.

Så har du en PCI-e plats kan du få köpa mitt inom kort.

Postat

var inne på deras hemsida men tyckte inte jag hittade sådan konkret info - får kolla igen.

drhans: låter intressant! PM:a mig gärna om pris, vilka pluggar som medföljer och hur vi löser licenser osv... Blir aktuellt till julhelgen.

Postat

Okej, sorry, nu hittade jag en uad-1 plugin chart.

En dum fråga då bara som inte framgick av den här charten. Där står hur många man kan köra av varje plugg men är det stopp där eller kan man köra maximalt angivet antal av samtliga pluggar?

Kan man alltså köra 27st 1176se + 10st CS-1 osv... eller är det så att det är slut på kraften om man slänger upp 10st CS-1???

Förstår ni hur jag menar?

ennels (oregistrerad)
Postat

Det är 27st 1176se eller vad du nu använder som gäller .. tyvärr kanske ska sägas, annars hade jag aldrig funderat på att införskaffa mig ett till UAD-1 kort! 😛

MVH / Niclas

DieHard (oregistrerad)
Postat

Och 1176se låter inte lika rolig och bra som 1176:an. CS-1 låter allt annat än rolig den med. Vet man hur man vill ha det är det bättre bränna ned spår till ny audiofil och importera igen istället för använda se-versionen.

Postat

Tjenna!

Jag skaffade alldeles nyligen ytterligare ett UAD-1!

Av den enkla anledningen att ett kort inte riktigt räcker till när det kommer till mix.

Jag är så pass lat att jag inte vill böka med att "rendera" ut spår men det är som bekant annars en lösning om man inte har kraft nog.

Sant är oxå att SE- versionerna, tycker jag känns lite kallare, i ljudet.

Har man hört hur burkarna låter på riktigt så förstår du vad jag menar.

Om du ska börja från scratch med UAD så rekommenderar jag verkligen att du i stället skaffar UAD-2.

Om jag inte minns helt fel så har ett sådant kort lika mycket kraft som 10 UAD-1!!!

Med tanke på att det bara rör sig om ett par tusingar till i kronor så kan det vara värt att spara ihop lite längre och med det få mer bang for the buck!!

Lycka till!

/Cruncharn'

Postat

Det billigaste UAD-2 kostar ungefär det dubbla jämfört med UAD-1 och processorkraften är ungefär 2,5 ggr kraften hos ett UAD-1. Så man får ungefär lika mycket kraft för pengarna.

DieHard (oregistrerad)
Postat

Det är det dyraste som kostar runt 14-15000 som har, enligt UAD, 10 gånger mer kraft. Men om jag inte minns helt fel så har det testats och att det inte stämmer riktigt. Om jag inte minns helt fel igen(börjar bli gammal uppenbarligen 😉 ) var det någon som rapporterade det på forumet.

Postat
Då är det ju hugget som stucket!?

Thanx för uppdateringen.

Fattade det som att mängden kraft var per processor!

Ha det gott!

/Cruncharn'

En fördel med UAD-2 är storleken. Du får upp till 10 ggr kraften hos ett UAD-1 förpackat på ett PCIe.

Sedan är det största alternativet relativt prisvärt. Exempel: UAD-1 express pak kostar 2500:- inklk moms och UAD-2 Quad kostar 13600:- inkl moms på Jam. Alltså drygt fem ggr mer.

Ungefär dubbla kraften per krona.

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.