Jump to content
Annons

Importering av samples i Cubase


Cemo

Recommended Posts

Jag började producera musik med FL och nu har jag gått över till Cubase.

Saken är att när jag producerar så använder jag ofta mycket småljud och så.

Jag har massor med samples som var enkla att importera i FL då man bara behövde använda Browsern och dra in den.

Finns det något program som gör sånt?

Jag har prövat Battery men det är lite jobbigt då man måste ha drumkits och alla ljud man vill ha inte ligger i samma drumkit, alltså måste man använda flera olika Tracks.

Det var någon som nämnde DKS D-Hammer och sa att man kunde använda mappar. Finns det nå VSTi som använder sig av att man lägger in alla samples i en mapp och sedan använder dem utifrån det, och ändrar direkt i programmet?

Peace,

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Jag använder själv Battery ihop med Cubase, men struntade helt och hållet i de medföljande samplingarna. Istället byggde (och bygger väl fortfarande) ett eget bibliotek med de samplingar som jag ofta använder. Det finns inget som säger att man måste använda hela kits. Jag kanske har missförstått dig, men jag tycker att det är samma procedur som att importera till FL.

Link to comment
Dela på andra sajter

Instämmer med Assar. Dra in dom från utsidan. Den funktion i cubase som hanterar ljudfiler samplingar m.m. kallas för Media Bay (eller audio pool om du är på SX3). Där importerar man alla potantiella ljudfiler och drar dem från poolen till ett spår.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag förstår vad ni menar och det är exakt det jag vill gör, men problemet är att ja inte vet hur alla mina olika kicks låter, då många av dom ofta har samma namn osv.

Vanliga explorer förhandsvisar inte samplingarna, det är just det jag söker efter.

På FL så va det skitenkelt då man bara behövde trycka på browsern så hörde man hur kicken lät, letar efter någonting liknande i Cubase.

jag provade också att Rewirea FL till Cubase men det blev bara jobbigt då varje sample ville ha eget track.

Link to comment
Dela på andra sajter

Men .. i cubase finns ju autoplay. I mediabay spelas filen upp automatiskt om man markerar den (den inställningen finns). I SX3 finns ingen autoplayfunktion i audiopoolen, men där finns en playknapp. Autoplay i SX3 finns dock i import dialogen. Det borde väl funka ganska bra?

Redigerat av Opus99
Link to comment
Dela på andra sajter

Markera spåret som du vill importera samplingen till.

Ställ markören där du vill ha den.

Välj importera (från nån meny, minns inte vilken) så får du upp en dialogruta där du kan välja sampling och även lyssna på dem.

Link to comment
Dela på andra sajter

Du ska ha linplug RM IV! 🙂

Har använt det i många år på min PC med Cubase för just trumljud.

Kanske drar rätt mycket kraft, men det funkar bra.

Jag letar faktist efter en liknande plug till min nya iMac men har tyvärr inte hittat nåt bra.

Nån som har nåt förslag?

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...