Jump to content
Annons

Internt vs externt


Punkaren

Recommended Posts

Hej,

För 15 år sen så höll jag på med musikskapande på dator, samplers och synthar.

Jag har till och med kvar min gamla Atari med Pro24 och en gammal Fostex A8a, om nu någon skulle vara intresserad!!

Nu vill jag börja igen och försöker uppdatera mig på den nya tekniken.

Jag har en sprillans dator med dual core, 4Gb internt och WinXp-prof.

Här kommer frågan, Vad finns det för skäl att skaffa ett externt ljudkort till en stationär dator??

Sitter ni alla med Laptop?? eller finns det andra fördelar med externa ljudkort som inte jag har fattat...

Jag resonerar som så, att ett internt ljudkort med en manöverbox typ Emu 1820 är det optimala till en stationär dator. För visst borde fördröjningar bli mindre med ett internt PCIkort??

Hjälp mig att bli uppdaterad....

/Punkaren

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Fördelar med externt ljudkort jämfört med interna ljudkort

1. Du är inte bunden till PC eller Mac (sålänge du inte köper specade PC/Mac ljudkort).

2. Du kan ta med dig ditt ljudkort istället för hela datorn.

3. Du är inte mer bunden till din dator än att det krävs FireWire. (Själv är jag bunden till PCI och måste köpa nytt ljudkort ifall jag går över till PCI-X som Mac Pro har)

4. Överföringshastigheterna i FireWire är höga nog för att jämföras med PCI sålänge man inte spelar in i extrema upplösningar och spelar in över 4st stereokanaler samtidigt om jag inte missminner mig.

Link to comment
Dela på andra sajter

Fördelar med externt ljudkort jämfört med interna ljudkort

1. Du är inte bunden till PC eller Mac (sålänge du inte köper specade PC/Mac ljudkort).

2. Du kan ta med dig ditt ljudkort istället för hela datorn.

3. Du är inte mer bunden till din dator än att det krävs FireWire. (Själv är jag bunden till PCI och måste köpa nytt ljudkort ifall jag går över till PCI-X som Mac Pro har)

4. Överföringshastigheterna i FireWire är höga nog för att jämföras med PCI sålänge man inte spelar in i extrema upplösningar och spelar in över 4st stereokanaler samtidigt om jag inte missminner mig.

1. Det är du inte heller med interna kort.

3. Mac Pro har INTE PCI-X. Det har dom aldrig haft. Senast det satt PCI-X var på PPC Powermacarna, minns inte exakt, men sista modellen var G5 2x2.5

Efter det så gick apple över till PCI-E (express) Pci-x är utdött sen länge, dock kompatibelt med gamla pci.

4. Du kan med lätthet spela in 30 kanaler i 24/48 och lika många ut, samtidigt

Däremot så sker ad/da omvandlingen utanför datorn med extrerna ljudkort, skärmad och inga störande andra komponenter ligger och stör. Även om det är minimalt!

Edit: stava

Redigerat av KillwithSkill
Link to comment
Dela på andra sajter

Här kommer det repliker redan efter en timme..

Tackar så mycket för det!

Okej, så om du får för dig att vilja byta från mac till PC så kan man "rädda" sina 3000:- som man lagt ut på ljudkortet. Det är ju ändå en mager förtjänst om man tänker att dator och programvaror lätt blir 25.000:-

Eftersom jag redan har investerat i ny PC och ska köpa Cubase så sitter jag ju där jag sitter lixom..

Finns det verkligen inga andra fördelar än att det är flyttbart??

Att ett PCIkort är snabbare, måste ju va värt något det med menar jag??

Link to comment
Dela på andra sajter

Du kommer att få lägre latency med ett internt ljudkort (förutsatt att det är ett bra sådant med bra drivisar, dvs. inte soundblster) än tt externt. Detta beror på att externa kort alltid har extra buffrar (som oftast inte är specade) som adderar till latencyn.

Om du inte behöver många I/O så skulle jag rekommendera Audiophile 192 & ett Compact4. Snabb, beprövat och stabilt.

Link to comment
Dela på andra sajter

När Gilbert ändå tar upp tips på bra interna ljudkort så kan jag ju passa på att berätta vad jag vill ha..

Jag behöver ett kort med preamp och helst slippa krypa på knäna bakom datorn när jag ska koppla om. Dvs att jag har en manöverbox på skrivbordet. Den kallas för något som jag glömt....

Just för stunden klarar jag mig med 2in/2ut, men vill ha något att växa i.

Budget på säg 3000:-

Fler förslag tack!

Link to comment
Dela på andra sajter

Fördelar med externt ljudkort jämfört med interna ljudkort

1. Du är inte bunden till PC eller Mac (sålänge du inte köper specade PC/Mac ljudkort).

2. Du kan ta med dig ditt ljudkort istället för hela datorn.

3. Du är inte mer bunden till din dator än att det krävs FireWire. (Själv är jag bunden till PCI och måste köpa nytt ljudkort ifall jag går över till PCI-X som Mac Pro har)

4. Överföringshastigheterna i FireWire är höga nog för att jämföras med PCI sålänge man inte spelar in i extrema upplösningar och spelar in över 4st stereokanaler samtidigt om jag inte missminner mig.

1. Det är du inte heller med interna kort.

3. Mac Pro har INTE PCI-X. Det har dom aldrig haft. Senast det satt PCI-X var på PPC Powermacarna, minns inte exakt, men sista modellen var G5 2x2.5

Efter det så gick apple över till PCI-E (express) Pci-x är utdött sen länge, dock kompatibelt med gamla pci.

4. Du kan med lätthet spela in 30 kanaler i 24/48 och lika många ut, samtidigt

Däremot så sker ad/da omvandlingen utanför datorn med extrerna ljudkort, skärmad och inga störande andra komponenter ligger och stör. Även om det är minimalt!

Edit: stava

1. Vill hävda att det är skillnad på PC och Mac PCI-kort, sålänge man inte har en Intel Mac? Jag hade ett RME Hammerfall 9652 till min PC som jag flyttade över till min Mac (G4:a). Fick inget ljud och när jag flyttade över ljudkortet och förklaringen låg i att det fanns en Mac-version och en PC-version 🙂

3. Aha. Förväxlade PCI-X med PCI-extended 😕

Link to comment
Dela på andra sajter

Elof (oregistrerad)
Däremot så sker ad/da omvandlingen utanför datorn med extrerna ljudkort, skärmad och inga störande andra komponenter ligger och stör. Även om det är minimalt!

Det finns väl en hel del system där omvandlingen sker innan datorn och själva PCidelen bara innehåller DSP och inkopplingsmöjligheter för omvandlarna, t.ex RME, MOTU, Protools HD och soundscape?

Link to comment
Dela på andra sajter

Just för stunden klarar jag mig med 2in/2ut, men vill ha något att växa i.

Budget på säg 3000:-

Fler förslag tack!

Mitt förslag är Presonus Firebox. Det är bra och stabilt. Fyra analoga ingångar varav två har preamps (bra sådana dessutom), plus två digitala in. 6 analoga och 2 digitala ut samt MIDI I/0.

Det enda negativa jag kan komma på med den lådan är att det bara finns en hörlursutgång, ingen av/på knapp och att den ligger 500kr över din budget om man köper den i sverige 😳

Link to comment
Dela på andra sajter

en hörlursutgång

då skaffar man en hörlursstärkare för ngra hundringar ist. 😳

ingen av/på knapp

skaffa en av/på swithc till elkabeln.. 😆

ligger 500kr över din budget om man köper den i sverige

köp beggat eller inte i sverige! eler jobba ihop 500 spänn.. 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

då skaffar man en hörlursstärkare för ngra hundringar ist. 😳

Jo en sådan finnes. Men det hade varit skönt att ha en extra i ändå. Är det något jag avskyr av hela mitt hjärta så är det kablar, och extra boxar innebär nästan alltid extra kablar 🙂

skaffa en av/på swithc till elkabeln.. 😆

Inte så lätt när den går på buspower 🙂 Frågan är om den inte går att stänga av via mjukvara egentligen?

köp beggat eller inte i sverige! eler jobba ihop 500 spänn.. 😉

Pft. Jobba? sånnt skojar man inte om.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det finns 3 st Emu 1820 på blocket..

Nytt kostar det runt 3200:- och då får man även med några mjukvaror.

Är det skitgrejjer eftersom folk säljer dem, eller är 2000:- ett bra pris beggat??

Kom ihåg! Jag kommer inte att behöva mobilitet.

/Punkaren

Link to comment
Dela på andra sajter

Välkommen till forumet!

jag har emu 1820 kortet och tycker det funkar bra.

du kan ju lyssna på min Iggy influerade låt nedan, den är inspelad genom EMU kortet, visserligen genom min Focusrite trakmaster pro channelstrip också. fast jag är inge vidare på att mixa, ännu. 😕

du har väl inte missat att det är en punkfestival JUST NU på forumet kolla länken sist i mitt inlägg, har även länkat till massor av roliga punkvideos och live grejer där för inspiration och info om olika typer av punk.

Redigerat av sixties
Link to comment
Dela på andra sajter

När Gilbert ändå tar upp tips på bra interna ljudkort så kan jag ju passa på att berätta vad jag vill ha..

Jag behöver ett kort med preamp och helst slippa krypa på knäna bakom datorn när jag ska koppla om. Dvs att jag har en manöverbox på skrivbordet. Den kallas för något som jag glömt....

Just för stunden klarar jag mig med 2in/2ut, men vill ha något att växa i.

Budget på säg 3000:-

Fler förslag tack!

Jag köpte just en m-box mini som jag är jättenöjd med.

Latency 9 ms, usb, fin pre-amp, 2 in/ut och stabilt som attan. Och så får man ju pro-tools och lite annat smått och gott på köpet. 😕

3000 betalade jag.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag fortsätter i samma tråd, men nu en ny fråga...

Nu får ni ursäkta, men jag har inte direkt dammsugit forumet på info.

Intern vs extern preamp??

Dvs, vad ger bäst ljud för pengarna.. Ett PCIkort med inbyggd preamp eller ett "rent" kort med extern preamp??

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag fortsätter i samma tråd, men nu en ny fråga...

Nu får ni ursäkta, men jag har inte direkt dammsugit forumet på info.

Intern vs extern preamp??

Dvs, vad ger bäst ljud för pengarna.. Ett PCIkort med inbyggd preamp eller ett "rent" kort med extern preamp??

Underlig fråga egentligen, det är ju inte det som avgör om det är bra eller dåligt. Lite som att fråga om en gul bil är snabbare än en blå.

Presonus Firebox blir mitt tips. Kopplas enkelt in via Firewire och har två bra preamps, instrumentingångar och en väldigt bra hörlursförstärkare.

Link to comment
Dela på andra sajter

Mmmm... Frågan kanske är konstig eftersom jag inte vet så mycket.

Jag resonerar såhär.. Det finns kort med och utan preamp. Som med allt annat i värden så måste även ett kort med inbyggd preamp vara en kompromiss. Visst mycket kraft ligger på kortet, visst mycket läggs på lullul, som en preamp tillexempel.

Kan man alltså komma runt den kompromissen genom att välja ljudkortet för sig och preampen för sig?? Eller ger alltid ett kort med inbyggd preamp bästa ljudet för mina pengar?

Link to comment
Dela på andra sajter

Du kommer att få lägre latency med ett internt ljudkort (förutsatt att det är ett bra sådant med bra drivisar, dvs. inte soundblster) än tt externt. Detta beror på att externa kort alltid har extra buffrar (som oftast inte är specade) som adderar till latencyn.

Okej... Vad har du för belägg för det påståendet?

Link to comment
Dela på andra sajter

Mmmm... Frågan kanske är konstig eftersom jag inte vet så mycket.

Jag resonerar såhär.. Det finns kort med och utan preamp. Som med allt annat i värden så måste även ett kort med inbyggd preamp vara en kompromiss. Visst mycket kraft ligger på kortet, visst mycket läggs på lullul, som en preamp tillexempel.

Kan man alltså komma runt den kompromissen genom att välja ljudkortet för sig och preampen för sig?? Eller ger alltid ett kort med inbyggd preamp bästa ljudet för mina pengar?

Det beror ju på vad man jämför med. Men en kompromiss vill jag inte kalla det, de flesta inbyggda preamps håller bra kvalité. Det är ju jämförbart med de som sitter i hyffsade mixerbord.

Snarare kan du få bättre kvalité för pengarna. En separat preamp innebär kostnader för låda, extra elektronik, extra tillverkning, frakt, lager, support, marknadsföring etc. och det plussar ju på en hel del på priset.

Men visst kan du få en betydligt bättre preamp, ingen tvekan om det, men då får man ju betala därefter. Däremot så kan det ju vara en idé att skaffa en extern preamp om man vill färga ljudet på något speciellt sätt. De flesta preamps som sitter i ljudkort försöker ju vara så transperanta som möjligt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Fördelar med externt ljudkort jämfört med interna ljudkort

1. Du är inte bunden till PC eller Mac (sålänge du inte köper specade PC/Mac ljudkort).

1. Det är du inte heller med interna kort.

Fast nu finns det ju bara en Mac-modell som i över huvud taget har utrymme för PCI-kort. 1 av 3 stationära. Lycka till med att installera ett PCI-kort i en Mac Mini 😆

Med ett externt ljudkort är du safe oavsett vilken ny dator du skaffar.

Redigerat av Pluffo
Link to comment
Dela på andra sajter

Du va ju förfärligt lik Joey Ramone!!

jag är lite lik joey men min avatar kommer från Gruesomes:

hittade inte bilden jag tog den ifrån, men här är deras myspace sida:

grusomes myspace

Link to comment
Dela på andra sajter

Du kommer att få lägre latency med ett internt ljudkort (förutsatt att det är ett bra sådant med bra drivisar, dvs. inte soundblster) än tt externt. Detta beror på att externa kort alltid har extra buffrar (som oftast inte är specade) som adderar till latencyn.

Okej... Vad har du för belägg för det påståendet?

tja... läs Fireface800 manualen, läs SOS, prova saker o s v.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...