Jump to content
Annons

investera i vad ?


V1ct0r

Recommended Posts

jag har tänkt mig att köpa en liten "ministudio" till datan hemma. Hitintills har jag kommigt fram till at köpa en emu 1820 och en studio prodject b1 ?

kommer dessa att få fram ett bra ljud. Vill ha ett ganska "proffsigt" ljud som möjligt. Ere någon som kanske har en inspelning med någon av dem så man kan höra hur dom låter? behöver jag något mer ? eller kanske något annat för awtt få ett änu bättre resultat ? jag har en hembyggd data med 3.0 Intel petium D och 2 Gb ram ! räcker det ? tack på för hand

Victor

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Jag behöver 2 mic in och 2 tele in. och jag läste att den hade så d dög för mig.

vad har den för för o nackdelar ??? finns det en test man kan läsa i ett tidigare nr av studio ??

Är studio Prodjects b1 bra ? behöver en duglig allt-i-allo mic ! ? behöver man en preamp oxå ??

Link to comment
Dela på andra sajter

Bästa "allt i ett micken" är ju fortfarande helt klart Shure SM58. 🙂

EMU 1820 är väl ett bra kort. 🙂

Jag hade investerat i en mixer framför en preamp för att få direct monitoring och för att kunna "samla" alla inputs på ett ställe innan du kör in det i ljudkortet. 🙂

Mvh / djonas

Redigerat av djonas
Link to comment
Dela på andra sajter

B1 är en bra allt-i-allo-mic - åtminstone till inspelning. Om det är live, så skulle jag satsa på Shure Beta58... 😄

Mixer eller inte - det är frågan... 😎

Jag kör numera utan mixer, eftersom det helt enkelt inte behövs. Om man ska spela in på separata spår, så får man ju använda direktutgångarna på mixern och gå därifrån till ett ljudkort med flera ingångar. Det enda man har nytta av en mixer till i en liten hemstudio, är om man vill sköta monitorlyssningen i den och vill kunna lyssna helt utan latency när man spelar in - men allt fler ljudkort har en bra intern mixer - så även där blir den externa mixern oftast överflödig, men köps ändå av gammal vana för att man "ska" ha en mixer... 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Elof (oregistrerad)
okej men om vi säger Emu 1820 Vs. presonus firebox vad e bäst ? såg att jag kunde minska kostnaden för ljudkortet. men bara om det är lika bra och om man får samma kvalete på ljud.?

Om det ändå handlar om billiga ljudkort så koncentrera dig på funktioner som du behöver istället för att försöka luska fram vilken AD/DA som låter bäst.

Du kommer med största sannolikhet inte höra någon skillnad på varken AD/DA eller preamp om det är det första "riktiga" ljudkort du kommer inhandla.

Både Presonus och EMU gör schyssta grejjer som du kommer bli nöjd med tror jag. 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Precis, har själv spelat in med Presonus, E-mu, M-Audio, MBox, Mackie, o.s.v. och alla kort i samma prisklass är i stort sett samma,

jag tänkte mest på E-mu 1212m som för tillfället är oslagbart sett till priset.

Link to comment
Dela på andra sajter

okej men om vi säger Emu 1820 Vs. presonus firebox vad e bäst ? såg att jag kunde minska kostnaden för ljudkortet. men bara om det är lika bra och om man får samma kvalete på ljud.?

Om det ändå handlar om billiga ljudkort så koncentrera dig på funktioner som du behöver istället för att försöka luska fram vilken AD/DA som låter bäst.

Du kommer med största sannolikhet inte höra någon skillnad på varken AD/DA eller preamp om det är det första "riktiga" ljudkort du kommer inhandla.

Både Presonus och EMU gör schyssta grejjer som du kommer bli nöjd med tror jag. 😆

ok så d spelar ingen roll villket jag köper ? presonus firebox e iallfall några hundralappar billigare. ere klokt o köra på presonus fire box och Studio Prodject B1? spelar d någon roll vad man har för en sladd mellan micken och Ljudkortet ?

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag hade i alla fall köpt Emu 1820 och en studio prodject b1, plus att du får väldigt mycket programvara med på köpet. och åproffisgt öjud... ja om man uttrycker det så så kommer du väl sannolikt få det.. så vida man kan spela in "rätt"

Link to comment
Dela på andra sajter

jag har tänkt mig att köpa en liten "ministudio" till datan hemma.

Data= information Dator= komponenter tillsammans

Språk = medel för att kommunicera, ständigt i förändring. 😆

Du kan absolut få till ett ljud som låter proffsigt med ett 1820 och en B1. Har själv använt båda två i ett år nu och jag är helnöjd. Mixer skulle jag skippat, om du är nybörjare på området kan jag dock rekommendera att du lånar en eller ber någon kunnig att visa dig hur en mixer fungerar, bara så att du lär dig principerna, men i inspelningssammanhang är den, som flera sagt, ganska onödig.

Link to comment
Dela på andra sajter

jag har tänkt mig att köpa en liten "ministudio" till datan hemma.

Data= information Dator= komponenter tillsammans

Språk = medel för att kommunicera, ständigt i förändring. 😳

Jo, det var så att jag skrev att jag skulle köpa en ny data på Sweclockers, och frågade om tips.. då fick jag ju 1000 medlamar på mig att det hette dator 😆 så tråden började handla om det, fast dt var ju riktiga datornördar. så där fick jag lära mig.. Skriv aldrig data när du menar dator.. var till och med tvungen att starta en ny tråd om det 😳

Kanske inte rikgit 1000 personer, men...

Link to comment
Dela på andra sajter

ok tack så mycket då vet jag vad jad köper. 🙂

en sak till., jag tittade lite närmre på min datorsa moderbräda och såg att jag kanske inte har en firewire. hur löser jag detta ?? köper ett Pci-e ?? Hjälp !

Link to comment
Dela på andra sajter

ok tack så mycket då vet jag vad jad köper. 😆

en sak till., jag tittade lite närmre på min datorsa moderbräda och såg att jag kanske inte har en firewire. hur löser jag detta ?? köper ett Pci-e ?? Hjälp !

PCI-express-kort vet jag inte ens om det finns än, men vanliga PCI finns det gott om, och de är att föredra om du inte planerar att flytta runt ditt ljudkort mellan olika datorer. Annars kanske du har nån usb 2.0-port? De funkar lika bra som firewire.

Link to comment
Dela på andra sajter

Min erfarenhet med Emu-kort är att de verkar ha lätt att hamna i konflikt med annan hårdvara. Hade problem med mitt grafikkort och Emu 0404, men det verkar ha på något magiskt sätt ha löst sig nu. 😳

Har dock fortfarande problem med att få Quicktime att fungera. Ingen större förlust, men dock jobbigt då Firefox väljer att öppna alla mp3-filer här på forumet med QT-pluginen så det blir jobbigt att lyssna på demos här på forumet. 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

okej tack så mycket 😆 jag har inte sätt något PCI express kort för firewire men jag letar. tror du att d funkar med PCI på PCI Express?

Grafik kortet jag har är asus geforce 4 7800 LE eller något . funderar på o sälja det kostade sjukt för mycket pengar !!! kan d bli trubbel mellan ljudkortet och mitt grafik kort ? tack

Link to comment
Dela på andra sajter

okej tack så mycket :rolleyes: jag har inte sätt något PCI express kort för firewire men jag letar. tror du att d funkar med PCI på PCI Express?

Grafik kortet jag har är asus geforce 4 7800 LE eller något . funderar på o sälja det kostade sjukt för mycket pengar !!! kan d bli trubbel mellan ljudkortet och mitt grafik kort ? tack

Du kan inte ha både firewire och pci, ett pci-kort stoppar du ju in i datorn, som ett grafikkort ungefär, och ett firewire-kort har du utanför datorn och sen en sladd till datorns firewire-port. Dock finns det pci-kort med firewire-anslutning, men det är inte samma sak. 😆 Så du kan sluta leta efter ett pci/firewire-kort.

Tror inte att man kan stoppa ett pci-kort i ett pci-express-"hål" (hjärnsläpp, kommer inte på vad det heter).

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...