Jump to content
Annons

Recommended Posts

musik (oregistrerad)
Postat

Hej!

NÀr man köper externt ljudkort till sin bÀrbara pc sÄ fÄr man med musikinspelningsprogram mÄnga gÄnger. Till nÄgot fick man med Cubase SE och till ett annat ingick Cubase LE. Vilken Àr skillnaden dem emellan??

:musik

Annons
Postat

Helt fel!!!!

Cubase LE saknar en otrolig massa features. SE Àr en nÄgot nerskalad version av Cubase SX 1. I LE kan du tex bara köra Ätta mjukvarusynthar, nÄgot som gör att den inte Àr direkt lÀmplig för att göra annat Àn ett vÀldigt grundlÀggande arr. Det saknas en mÀngd andra viktiga saker med. Tror du kan se en jÀmförelse pÄ Steinbergs hemsida.

Postat

HÀr Àr jÀmförelsen. (Hittade den i en annan trÄd.) Och nej, LE och SE Àr inte samma sak. DÀremot Àr det sant att LE Àr OEM, dvs bundlas.

Janne, dĂ„... Andreasson som brukar vara sĂ„ kunniga. đŸ˜Č

musik (oregistrerad)
Postat

Hej Signert & Krumhorn (och alla andra)!

Nu blir jag verkligen förvÄnad! Det stÀmmer att Andreason Àr kunniga och ocksÄ villiga om de saknar kunskap om nÄgot, att i sÄ fall ta reda pÄ det.

Men...faktum Àr att jag idag fÄtt ett mail ifrÄn en annan butik i 4Sound-kedjan (dÀr bl.a. Andreasson ingÄr), dÀr det stÄr att de via generalagenten (Steinberg), fÄtt reda pÄ att Cubase SE och Cubase LE Àr precis samma sak!!!

Kan generalagenten ha fel??

Postat

Det som stĂ„r pĂ„ Steinbergs site lĂ€r nog vara nĂ€rmast sanningen, eftersom det Ă€r Steinberg som gör programmen... 😛

Generalagenten Àr inte Steinberg, utan MI-7 - men jag har svÄrt att tÀnka mig att killarna pÄ MI-7 inte skulle ha koll pÄ det, sÄ det föreligger nog nÄgot missförstÄnd i sÄ fall, om en butik har lÀmnat felaktiga besked.

Postat

Det stÀmmer att vi fÄtt information om att de tvÄ programmen skulle vara identiska, men man lÀr sig nÄgot nytt varje dag! Som ursÀkt bjuder jag alla trÄdlÀsare pÄ en virtuell öl:)

Postat
HÀr Àr jÀmförelsen.

Åh tack! Den hĂ€r kan vara bra att visa för de som funderar pĂ„ Cubase... och mig sjĂ€lv 😳

musik (oregistrerad)
Postat

Hej!

Tackar tackar. Har nu lĂ€st jĂ€mförelsen. Det fanns en del saker som skiljde dem Ă„t, nĂ„gra saker var lite kinesiska men mycket greppade jag. Redo/undo-funktionen var klart begrĂ€nsad med bĂ„de LE- och SE-varianterna (10 ggr). DĂ„ fĂ„r man hĂ„lla tungan rĂ€tt i mun, och rĂ€kna... Eller spela rĂ€tt helt enkelt. 😳

Sedan klarade ju inte SE MTC recieve faktiskt, till skillnad frÄn LE. Antalet audio- och MIDI-spÄr med LE-varianten rÀcker gott för mig.

Köper ljudkort dÀr LE ingÄr. Kör pÄ det ett tag och ser om det rÀcker.

Tror ni man kan uppgradera sedan till SE? Eller kanske till en fullblodsvariant?

Kan man fÄ notutskrift i dessa program? Vilket av dem? Missade jag det i jÀmförelsen?? Jag har tidigare anvÀnt ett "Digital Orchestrator Plus" för mÄngkanalinspelning, i samma prisklass. DÀr fick man tjusiga notutskrifterna dessutom.

Postat
Kan man fÄ notutskrift i dessa program? Vilket av dem? Missade jag det i jÀmförelsen??

I tabellen anges att endast SX har "Professional Score layout and printing functions". Det framgĂ„r liksom inte om de andra varianterna har nĂ„gon score-funktion överhuvudtaget. Du kanske kan vĂ€nda dig till MI-7 (underrĂ€ttelsetjĂ€nsten 😳 ) för mer info.

• 3 veckor senare...
Postat
I LE kan du tex bara köra Ätta mjukvarusynthar, nÄgot som gör att den inte Àr direkt lÀmplig för att göra annat Àn ett vÀldigt grundlÀggande arr. Det saknas en mÀngd andra viktiga saker med. Tror du kan se en jÀmförelse pÄ Steinbergs hemsida.

Ja ser att det stÄr "VST Instrument Slots: 8"

Men det stÄr ocksÄ "number of MIDI tracks: up to 64"

Vad betyder det?

En annan grej som verkar lite..

Drum Editor: o

Betyder det att man inte kan programmera trummor i Cubase LE eller?

De e de skillnader som verkar vÀrst mellan LE o SE..

/ Jacob

Postat

SE, funkar utmÀrkt i en hemstudio ( för mig i varje fall).. behöver inte mer Àn oÀndligt med midispÄr.. och audiospÄren blir inte sÄ oerhört mÄnga.. "Key, List, Basic score editor" finns i alla varianterna.. för min del sÄ rÀcker den som finns i SE =)

/David

Postat

Hej!

det stÄr "VST Instrument Slots: 8" Men ocksÄ "number of MIDI tracks: up to 64" Vad betyder det?

- Man kan ha samma VST-instrument pÄ mÄnga midi-kanaler och en del VSTi Àr ju multitimbrala som ex Hypersonic

som kan ha 16 st olika instrument för varje öppnad uti VSTi-Instrument Slot samt ovanpÄ det externa synthar!

"Drum Editor: o" Betyder det att man inte kan programmera trummor i Cubase LE eller?

- Man kan alltid programera trummor i editerings fönstret som fungerar snarlikt(?)

MVH-Peder

Postat
det stÄr "VST Instrument Slots: 8" Men ocksÄ "number of MIDI tracks: up to 64" Vad betyder det?

- Man kan ha samma VST-instrument pÄ mÄnga midi-kanaler och en del VSTi Àr ju multitimbrala som ex Hypersonic

som kan ha 16 st olika instrument för varje öppnad uti VSTi-Instrument Slot samt ovanpÄ det externa synthar!

SÄ man kan ha upp till 8 spÄr med samma VSTi eller anvÀnda 8 ljud frÄn samma VSTi samtidigt eller vad?

Kan man ha upp till 64 tracks som man har gjort med olika midisyntar förutom de 48 audio tracksen...? I sÄna fall Àr inte begrÀnsningarna sÀrskilt pÄtrÀngande...

De e LE ja prata om BTW..

Men ja har nog fattat fel.. (eller rÀttare sagt inte fattat alls..)

/ Jacob

Postat

NÀ, det lÀr vÀl va sÄ att du kan ha max 8 olika VSTi igÄng samtidigt.

Men det lĂ€r vĂ€l gĂ„ att bounca ner spĂ„ren till audio, och dĂ€rigenom kunna köra fler om det behövs. Lite bökigt kanske, men mĂ„ste man sĂ„.... 🙂

Postat

Eller ocksÄ borde man kunna styra 8 st VST-instrument och 56 stycken externa hÄrdvaru-midisyntar samtidigt...?

/H.

Postat
NÀ, det lÀr vÀl va sÄ att du kan ha max 8 olika VSTi igÄng samtidigt.

Men det lĂ€r vĂ€l gĂ„ att bounca ner spĂ„ren till audio, och dĂ€rigenom kunna köra fler om det behövs. Lite bökigt kanske, men mĂ„ste man sĂ„.... 🙂

Aha, Ätta olika instrument pÄ upp till 64 tracks..

nu tror jag de trillade ner 😉

/ Jacob

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in hÀr.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat nÄgra kakor pÄ din enhet för att du bÀttre ska kunna anvÀnda den hÀr sajten. LÀs vÄr kakpolicy och om hur du kan Àndra instÀllningar. Annars utgÄr vi frÄn att du Àr bekvÀm med att fortsÀtta.