musik (oregistrerad) Postat 11 april 2005 Postat 11 april 2005 Hej! NÀr man köper externt ljudkort till sin bÀrbara pc sÄ fÄr man med musikinspelningsprogram mÄnga gÄnger. Till nÄgot fick man med Cubase SE och till ett annat ingick Cubase LE. Vilken Àr skillnaden dem emellan?? :musik
Janne Johansson Postat 11 april 2005 Postat 11 april 2005 Det ska inte vara nÄgon skillnad alls mellan de tvÄ. Cubase SE Àr det program du kan köpa fristÄende, medan LE bara bundlas med olika ljudkort.
Krumhorn Postat 11 april 2005 Postat 11 april 2005 Helt fel!!!! Cubase LE saknar en otrolig massa features. SE Àr en nÄgot nerskalad version av Cubase SX 1. I LE kan du tex bara köra Ätta mjukvarusynthar, nÄgot som gör att den inte Àr direkt lÀmplig för att göra annat Àn ett vÀldigt grundlÀggande arr. Det saknas en mÀngd andra viktiga saker med. Tror du kan se en jÀmförelse pÄ Steinbergs hemsida.
Signert Postat 11 april 2005 Postat 11 april 2005 HĂ€r Ă€r jĂ€mförelsen. (Hittade den i en annan trĂ„d.) Och nej, LE och SE Ă€r inte samma sak. DĂ€remot Ă€r det sant att LE Ă€r OEM, dvs bundlas. Janne, dĂ„... Andreasson som brukar vara sĂ„ kunniga. đČ
musik (oregistrerad) Postat 11 april 2005 Postat 11 april 2005 Hej Signert & Krumhorn (och alla andra)! Nu blir jag verkligen förvÄnad! Det stÀmmer att Andreason Àr kunniga och ocksÄ villiga om de saknar kunskap om nÄgot, att i sÄ fall ta reda pÄ det. Men...faktum Àr att jag idag fÄtt ett mail ifrÄn en annan butik i 4Sound-kedjan (dÀr bl.a. Andreasson ingÄr), dÀr det stÄr att de via generalagenten (Steinberg), fÄtt reda pÄ att Cubase SE och Cubase LE Àr precis samma sak!!! Kan generalagenten ha fel?? :musik
Claes Holmerup Postat 12 april 2005 Postat 12 april 2005 Det som stĂ„r pĂ„ Steinbergs site lĂ€r nog vara nĂ€rmast sanningen, eftersom det Ă€r Steinberg som gör programmen... đ Generalagenten Ă€r inte Steinberg, utan MI-7 - men jag har svĂ„rt att tĂ€nka mig att killarna pĂ„ MI-7 inte skulle ha koll pĂ„ det, sĂ„ det föreligger nog nĂ„got missförstĂ„nd i sĂ„ fall, om en butik har lĂ€mnat felaktiga besked.
Janne Johansson Postat 12 april 2005 Postat 12 april 2005 Det stÀmmer att vi fÄtt information om att de tvÄ programmen skulle vara identiska, men man lÀr sig nÄgot nytt varje dag! Som ursÀkt bjuder jag alla trÄdlÀsare pÄ en virtuell öl:)
Linus Postat 12 april 2005 Postat 12 april 2005 HĂ€r Ă€r jĂ€mförelsen. Ă h tack! Den hĂ€r kan vara bra att visa för de som funderar pĂ„ Cubase... och mig sjĂ€lv đł
musik (oregistrerad) Postat 12 april 2005 Postat 12 april 2005 Hej! Tackar tackar. Har nu lĂ€st jĂ€mförelsen. Det fanns en del saker som skiljde dem Ă„t, nĂ„gra saker var lite kinesiska men mycket greppade jag. Redo/undo-funktionen var klart begrĂ€nsad med bĂ„de LE- och SE-varianterna (10 ggr). DĂ„ fĂ„r man hĂ„lla tungan rĂ€tt i mun, och rĂ€kna... Eller spela rĂ€tt helt enkelt. đł Sedan klarade ju inte SE MTC recieve faktiskt, till skillnad frĂ„n LE. Antalet audio- och MIDI-spĂ„r med LE-varianten rĂ€cker gott för mig. Köper ljudkort dĂ€r LE ingĂ„r. Kör pĂ„ det ett tag och ser om det rĂ€cker. Tror ni man kan uppgradera sedan till SE? Eller kanske till en fullblodsvariant? Kan man fĂ„ notutskrift i dessa program? Vilket av dem? Missade jag det i jĂ€mförelsen?? Jag har tidigare anvĂ€nt ett "Digital Orchestrator Plus" för mĂ„ngkanalinspelning, i samma prisklass. DĂ€r fick man tjusiga notutskrifterna dessutom. :musik
joachime Postat 12 april 2005 Postat 12 april 2005 Kan man fĂ„ notutskrift i dessa program? Vilket av dem? Missade jag det i jĂ€mförelsen?? I tabellen anges att endast SX har "Professional Score layout and printing functions". Det framgĂ„r liksom inte om de andra varianterna har nĂ„gon score-funktion överhuvudtaget. Du kanske kan vĂ€nda dig till MI-7 (underrĂ€ttelsetjĂ€nsten đł ) för mer info.
Holmqvist Postat 3 maj 2005 Postat 3 maj 2005 I LE kan du tex bara köra Ätta mjukvarusynthar, nÄgot som gör att den inte Àr direkt lÀmplig för att göra annat Àn ett vÀldigt grundlÀggande arr. Det saknas en mÀngd andra viktiga saker med. Tror du kan se en jÀmförelse pÄ Steinbergs hemsida. Ja ser att det stÄr "VST Instrument Slots: 8" Men det stÄr ocksÄ "number of MIDI tracks: up to 64" Vad betyder det? En annan grej som verkar lite.. Drum Editor: o Betyder det att man inte kan programmera trummor i Cubase LE eller? De e de skillnader som verkar vÀrst mellan LE o SE.. / Jacob
illvaesen Postat 3 maj 2005 Postat 3 maj 2005 SE, funkar utmÀrkt i en hemstudio ( för mig i varje fall).. behöver inte mer Àn oÀndligt med midispÄr.. och audiospÄren blir inte sÄ oerhört mÄnga.. "Key, List, Basic score editor" finns i alla varianterna.. för min del sÄ rÀcker den som finns i SE =) /David
Peder Postat 3 maj 2005 Postat 3 maj 2005 Hej! det stÄr "VST Instrument Slots: 8" Men ocksÄ "number of MIDI tracks: up to 64" Vad betyder det? - Man kan ha samma VST-instrument pÄ mÄnga midi-kanaler och en del VSTi Àr ju multitimbrala som ex Hypersonic som kan ha 16 st olika instrument för varje öppnad uti VSTi-Instrument Slot samt ovanpÄ det externa synthar! "Drum Editor: o" Betyder det att man inte kan programmera trummor i Cubase LE eller? - Man kan alltid programera trummor i editerings fönstret som fungerar snarlikt(?) MVH-Peder
Holmqvist Postat 4 maj 2005 Postat 4 maj 2005 det stÄr "VST Instrument Slots: 8" Men ocksÄ "number of MIDI tracks: up to 64" Vad betyder det? - Man kan ha samma VST-instrument pÄ mÄnga midi-kanaler och en del VSTi Àr ju multitimbrala som ex Hypersonic som kan ha 16 st olika instrument för varje öppnad uti VSTi-Instrument Slot samt ovanpÄ det externa synthar! SÄ man kan ha upp till 8 spÄr med samma VSTi eller anvÀnda 8 ljud frÄn samma VSTi samtidigt eller vad? Kan man ha upp till 64 tracks som man har gjort med olika midisyntar förutom de 48 audio tracksen...? I sÄna fall Àr inte begrÀnsningarna sÀrskilt pÄtrÀngande... De e LE ja prata om BTW.. Men ja har nog fattat fel.. (eller rÀttare sagt inte fattat alls..) / Jacob
android Postat 4 maj 2005 Postat 4 maj 2005 NĂ€, det lĂ€r vĂ€l va sĂ„ att du kan ha max 8 olika VSTi igĂ„ng samtidigt. Men det lĂ€r vĂ€l gĂ„ att bounca ner spĂ„ren till audio, och dĂ€rigenom kunna köra fler om det behövs. Lite bökigt kanske, men mĂ„ste man sĂ„.... đ
henning Postat 4 maj 2005 Postat 4 maj 2005 - Man kan ha samma VST-instrument pÄ mÄnga midi-kanaler och en del VSTi Àr ju multitimbrala som ex Hypersonic som kan ha 16 st olika instrument för varje öppnad uti VSTi-Instrument Slot samt ovanpÄ det externa synthar! Eller ocksÄ borde man kunna styra 8 st VST-instrument och 56 stycken externa hÄrdvaru-midisyntar samtidigt...? /H.
Holmqvist Postat 4 maj 2005 Postat 4 maj 2005 NĂ€, det lĂ€r vĂ€l va sĂ„ att du kan ha max 8 olika VSTi igĂ„ng samtidigt. Men det lĂ€r vĂ€l gĂ„ att bounca ner spĂ„ren till audio, och dĂ€rigenom kunna köra fler om det behövs. Lite bökigt kanske, men mĂ„ste man sĂ„.... đ Aha, Ă„tta olika instrument pĂ„ upp till 64 tracks.. nu tror jag de trillade ner đ / Jacob
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in hÀr.