Jump to content
Annons

Musiktermer


iHz

Recommended Posts

Hej!

När man sitter här på forumet eller läser Studio så stöter man alltid på en massa konstiga termer och uttryck. Och när man som nybörjare inte förstår vad dom betyder kan man bli rätt frustrerad. Vad är en pre-amp för nåt? Vadå Sidechain-pumpning? Kvantisering?!? Mikrofonförstärkare, vst, fantommatning, spdif-utgång - jag tror jag svimmar! 😉

Därför tänkte jag att alla som orkar/vill fyller på med förklaringar till musiktermer och uttryck här! Detta kommer förhoppningsvis hjälpa personer som kanske inte är så kunniga. Om folk engagerar sig, vill säga.

De som vill kan också fråga vad den och den termen betyder.

Alla som vill förklara termer/uttryck etc, ska förklara dessa som om man skulle förklara till någon som inte har någon erfarenhet alls inom musikproducerande. Någon som är totalt nybörjare. Helt enkelt, förklara så utförligt som möjligt. Helst utan andra musiktermer. Om detta är ett måste - förklara de också.

Ni får skriva hur många förklaringar ni vill. Ju fler desto bättre! 😉

Så! Kom igen nu alla studionördar! 😎 Fyll på med så många krångliga musiktermer och uttryck ni kan! Allt som har med musik att göra.

Jag tar upp några ord som ni kan förklara för att få igång er:

* VST

* Sidechain

* Kvantisering

* SPDIF

* MIDI

PS. Tipsa andra om den här sidan genom att lägga till den här sidan i din signatur. Det räcker med att kopiera https://www.studio.se/index.php?act=Post&...29&p=215511&st= och klistra in i din signatur som en länk och skriv vad den handlar om. DS.

Redigerat av iHz
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

VST = Virtual Studio Technology. Har skapats av Steinberg - och är en standard för kommunikationen mellan värdprogrammet och plugineffekter och virtuella instrument (VSTi). Innan Cubase SX kom, så hette föregångaren Cubase VST.

Sidechain = Man låter någonting styra något annat. Exempelvis kan man ha sidechain på en kompressor och koppla in en eq på sidechainen, för att få kompressorn att jobba mer om inställda frekvenser råkar komma in. Även vanligt att man låter ett ljudspår styra kompressorn som sitter på ett annat ljudspår - exempelvis i "Call on me". Låter för dj-t när det överdrivs som i den låten, men det har blivit populärt ändå av någon anledning... 😉

Kvantisering = Om man spelar in ett midispår, så kan man kvantisera om man spelar otajt - så kommer tonerna rätt. Man kan också ofta välja olika typer av kvantisering, för att t ex delvis behålla timingfel och bara korrigera lite lagom...

S/Pdif = Sony Philips Digital Interface. Standard för överföring av stereosignaler digitalt. Överföring sker antingen elektriskt med RCA-kontakter och 75 ohms koaxialkabel, eller optiskt med plastfiber eller glasfiber och TOS-link kontakter.

MIDI = Musical Instrument Digital Interface. Standard för överföring av kontrollsignaler till syntar och andra enheter. Seriell kommunikation med 31,25kbaud. Protokollet tillåter 16 "samtidiga" midikanaler. Om någon vill fördjupa sig lite mer i hur det fungerar, så skrev jag en artikel för länge sedan om ämnet: http://www.holmerup.com/AM1_99.html . Det är inte mycket som har förändrats sedan dess... 😉

Redigerat av Claes
Link to comment
Dela på andra sajter

Det är sånt här som man ska ha en wiki till. En forumtråd fylld med massa begrepp blir fort oöverskådlig.

Jag försökte i våras sätta ihop grunderna för en wiki (och den ligger uppe och fungerar lite hemligt), men insåg att jag nog inte har tid eller orkar driva det.

Men vi får se. Är någon intresserad att starta upp det igen så...

Redigerat av MusicNixon
Link to comment
Dela på andra sajter

VST = Virtual Studio Technology. Har skapats av Steinberg - och är en standard för kommunikationen mellan värdprogrammet och plugineffekter och virtuella instrument (VSTi). Innan Cubase SX kom, så hette föregångaren Cubase VST.

Sidechain = Man låter någonting styra något annat. Exempelvis kan man ha sidechain på en kompressor och koppla in en eq på sidechainen, för att få kompressorn att jobba mer om inställda frekvenser råkar komma in. Även vanligt att man låter ett ljudspår styra kompressorn som sitter på ett annat ljudspår - exempelvis i "Call on me". Låter för dj-t när det överdrivs som i den låten, men det har blivit populärt ändå av någon anledning... 😉

Kvantisering = Om man spelar in ett midispår, så kan man kvantisera om man spelar otajt - så kommer tonerna rätt. Man kan också ofta välja olika typer av kvantisering, för att t ex delvis behålla timingfel och bara korrigera lite lagom...

S/Pdif = Sony Philips Digital Interface. Standard för överföring av stereosignaler digitalt. Överföring sker antingen elektriskt med RCA-kontakter och 75 ohms koaxialkabel, eller optiskt med plastfiber eller glasfiber och TOS-link kontakter.

MIDI = Musical Instrument Digital Interface. Standard för överföring av kontrollsignaler till syntar och andra enheter. Seriell kommunikation med 31,25kbaud. Protokollet tillåter 16 "samtidiga" midikanaler.

För att vara övertydlig:

Vad är pluginprogram? Vad är Cubase för något? Kompressor? EQ? Vadå Midispår? Stereosignaler? Vad tusan är RCA-kontakter, 75 ohms koaxialkabel och TOS-link? "Seriell kommunikation med 31,25kbaud"? 😉

😎

Link to comment
Dela på andra sajter

Ska man förklara varje begrepp så ingående, så är det definitivt läge att göra det i Wiki-form, snarare än i en forumtråd...

Kanske en FAQ annars, om det är komplicerat att sätta upp en Wiki...? Någon ska som sagt ha tid att hålla i trådarna också...

Redigerat av Claes
Link to comment
Dela på andra sajter

Det är inte så knepigt att sätta upp en wiki. Eller, jo, om man inte är van vid servrar och php och sånt... 😉

Det stora arbetet är väl snarare att hålla ordning på allt, eftersom det kanske kommer saboteras och läggas in upphovsrättsskyddad text.

Link to comment
Dela på andra sajter

Men kan vi i alla fall FÖRSÖKA? Medan någon fixar en wiki, håller jag igång här, ok?

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej!

När man sitter här på forumet eller läser Studio så stöter man alltid på en massa konstiga termer och uttryck. Och när man som nybörjare inte förstår vad dom betyder kan man bli rätt frustrerad. Vad är en pre-amp för nåt? Vadå Sidechain-pumpning? Kvantisering?!? Mikrofonförstärkare, vst, fantommatning, spdif-utgång - jag tror jag svimmar!

Därför tänkte jag att alla som orkar/vill fyller på med förklaringar till musiktermer och uttryck här! Detta kommer förhoppningsvis hjälpa personer som kanske inte är så kunniga. Om folk engagerar sig, vill säga.

De som vill kan också fråga vad den och den termen betyder.

Alla som vill förklara termer/uttryck etc, ska förklara dessa som om man skulle förklara till någon som inte har någon erfarenhet alls inom musikproducerande. Någon som är totalt nybörjare. Helt enkelt, förklara så utförligt som möjligt. Helst utan andra musiktermer. Om detta är ett måste - förklara de också.

Ni får skriva hur många förklaringar ni vill. Ju fler desto bättre!

Så! Kom igen nu alla studionördar! Fyll på med så många krångliga musiktermer och uttryck ni kan! Allt som har med musik att göra. 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Vad är pluginprogram? Vad är Cubase för något? Kompressor? EQ? Vadå Midispår? Stereosignaler? Vad tusan är RCA-kontakter, 75 ohms koaxialkabel och TOS-link? "Seriell kommunikation med 31,25kbaud"? 😕

Vadå "vadå"? Vad är "för något"? Vad menar du med "tusan"? :rolleyes:

Visst, det här är ett forum för alla, men vissa förkunskaper krävs ju faktiskt. Vaknade du upp imorse och bestämde dig för att du skulle lära dig allt om musikskapande eller? Jag tror det gäller oavsett ämne, men är man helt grön så tror jag man gör bäst i att själv "plugga" in så mycket fakta som möjligt. Läs runt i trådarna här, googla på webben, köp en bok etc. Sen kommer bitarna att falla på plats, jag lovar. Men ju mer du lär dig, ju mer inser du hur mycket mer som finns att lära. Och fullärd blir man aldrig...

//peAk

Link to comment
Dela på andra sajter

I stället för att man ska behöva förklara varje detalj, så är det ju bättre att förklara de begrepp och beteckningar som folk frågar om - och sedan får frågeställaren eller någon annan fråga vidare om något i svaret inte är glasklart. Det blir alldeles för jobbigt att hålla på och fundera på om det finns något ord i den förklaring man ger, som kanske - eventuellt - möjligen måste förklaras utförligare...

Utgångspunkten är att det inte finns några dumma frågor. De som vet mer, har ju ställt samma "dumma" frågor någon gång i forntiden när de började - jodå, även jag... :rolleyes:

Link to comment
Dela på andra sajter

De som vet mer, har ju ställt samma "dumma" frågor någon gång i forntiden när de började - jodå, även jag... :rolleyes:

Tillåt mig tvivla. 😲

Du ville säkert inte besvära folk i onödan och köpte därför en bok och läste sedan på i den, och det den inte kunde ge svar på sökte du reda på genom internet? 😕

Link to comment
Dela på andra sajter

Vad är pluginprogram? Vad är Cubase för något? Kompressor? EQ? Vadå Midispår? Stereosignaler? Vad tusan är RCA-kontakter, 75 ohms koaxialkabel och TOS-link? "Seriell kommunikation med 31,25kbaud"? 😕

Vadå "vadå"? Vad är "för något"? Vad menar du med "tusan"? :rolleyes:

Visst, det här är ett forum för alla, men vissa förkunskaper krävs ju faktiskt. Vaknade du upp imorse och bestämde dig för att du skulle lära dig allt om musikskapande eller? Jag tror det gäller oavsett ämne, men är man helt grön så tror jag man gör bäst i att själv "plugga" in så mycket fakta som möjligt. Läs runt i trådarna här, googla på webben, köp en bok etc. Sen kommer bitarna att falla på plats, jag lovar. Men ju mer du lär dig, ju mer inser du hur mycket mer som finns att lära. Och fullärd blir man aldrig...

//peAk

Jag lade inte upp den här tråden för min egen skull. Så egoistisk är jag faktiskt inte, tro det eller ej. Vissa kanske är helt gröna på inom den här grenen av intressen. Jag tänkte bara att en tråd som den här skulle underlätta en aning, så att man kanske skulle slippa en del sökande och googlande. Det är min enda avsikt med den här tråden!

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag lade inte upp den här tråden för min egen skull. Så egoistisk är jag faktiskt inte, tro det eller ej. Vissa kanske är helt gröna på inom den här grenen av intressen. Jag tänkte bara att en tråd som den här skulle underlätta en aning, så att man kanske skulle slippa en del sökande och googlande. Det är min enda avsikt med den här tråden!

Ok, sorry, men det var det intrycket jag fick. Kanske läste lite slarvigt. Bra idé dock.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tillåt mig tvivla. 😕

Du ville säkert inte besvära folk i onödan och köpte därför en bok och läste sedan på i den, och det den inte kunde ge svar på sökte du reda på genom internet? :rolleyes:

Word. Om det är något som jag inte förstår så har det med största sannolikhet redan besvarats på internet. Varför göra en post och vänta på att någon förklarar, istället för att googla lite och ta reda på svaret själv på 2 minuter.

Har det med ren lathet att göra?

www.fuckinggoogleit.com

Link to comment
Dela på andra sajter

Tillåt mig tvivla.  😛

Du ville säkert inte besvära folk i onödan och köpte därför en bok och läste sedan på i den, och det den inte kunde ge svar på sökte du reda på genom internet?  😉

Word. Om det är något som jag inte förstår så har det med största sannolikhet redan besvarats på internet. Varför göra en post och vänta på att någon förklarar, istället för att googla lite och ta reda på svaret själv på 2 minuter.

Har det med ren lathet att göra?

www.fuckinggoogleit.com

Google är inte den enda sidan att leta på, Wikipedia.org är också ett otroligt värdefullt hjälpmedel i jakten på kunskap.

Link to comment
Dela på andra sajter

De som vet mer, har ju ställt samma "dumma" frågor någon gång i forntiden när de började - jodå, även jag... 😉

Tillåt mig tvivla. 🙂

Du ville säkert inte besvära folk i onödan och köpte därför en bok och läste sedan på i den, och det den inte kunde ge svar på sökte du reda på genom internet? 😛

Internet fanns knappt när jag började lära mig, så jag är till största delen självlärd - och så har jag ställt en j-a massa kompletterande frågor till de som har vetat mer än jag... 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

musik (oregistrerad)

Hej!

Tack iHz för att du startade denna tråden och tack musicNixon för länken om termer. Det kommer säkert många till nytta kan jag tänka mig.

😉

:musik

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...