Jump to content
Annons

Fastracker!?


Gäst

Recommended Posts

Annons

Fasttracker fungerar som sagt inte i WinXP och jag känner inte till någon version av programmet som gör det.

Men det finns ett program som heter Skale tracker som fungerar och ser ut nästan exakt som Ft2 + att det finns lite nya funktioner som VST stöd och lite annat smått och gott.

Här kan du ta en närmare titt på programmet

Link to comment
Dela på andra sajter

Någon som vet om det finns någon version av det gamla programmet fastracker till xp? mest för nostalgins skull.. =)

Fasttracker är ju ett amigaprogram ifrån början.

Provat att köra UAE eller nån liknande amigaemulator?

nähädu.. nu har du fel.. På amigan var det protracker som gällde (och dess varianter), och det stödjer bara 4 kanaler. Sen kom väl iofs något octamed eller vad det hette som klarade fler kanaler men det lät värdelöst. Fasttracker hör till pc-världen.

Link to comment
Dela på andra sajter

nähädu.. nu har du fel.. På amigan var det protracker som gällde (och dess varianter), och det stödjer bara 4 kanaler. Sen kom väl iofs något octamed eller vad det hette som klarade fler kanaler men det lät värdelöst. Fasttracker hör till pc-världen.

Nähädu...nu har du fel. (Vad du nu menar med det)

Alla trackers hör till amigavärlden och det står förövrigt i dokumentationen till Fasttracker för pc/dos att det är en amigakopia.

Men dosversionen jag har är bara 4 kanaler (vilket du verkar ha förväxlat med amigan som har fler än så) och ser exakt likadan ut som den första protracker versionen (som iofs också bara hade 4 kanaler).

Tyvärr så klarade dosprogrammet inte av dom mer avancerade effekterna i som fanns i amigamoddarna på den tiden så den gick bort för mig.

Men åter till nutid, håller man fortfarande på med dosprogrammet så kan det ju vara värt att uppgradera till nån modern amigavariant istället.

http://exotica.fix.no/editors/archive/

--------

Apropå någonting helt annat, det var ju det dosprogrammet som inspirerade michael polack att skriva arachne. http://www.arachne.cz/?page=museum

Link to comment
Dela på andra sajter

nähädu.. nu har du fel.. På amigan var det protracker som gällde (och dess varianter), och det stödjer bara 4 kanaler. Sen kom väl iofs något octamed eller vad det hette som klarade fler kanaler men det lät värdelöst. Fasttracker hör till pc-världen.

Nähädu...nu har du fel. (Vad du nu menar med det)

Alla trackers hör till amigavärlden och det står förövrigt i dokumentationen till Fasttracker för pc/dos att det är en amigakopia.

Men dosversionen jag har är bara 4 kanaler (vilket du verkar ha förväxlat med amigan som har fler än så) och ser exakt likadan ut som den första protracker versionen (som iofs också bara hade 4 kanaler).

Tyvärr så klarade dosprogrammet inte av dom mer avancerade effekterna i som fanns i amigamoddarna på den tiden så den gick bort för mig.

Men åter till nutid, håller man fortfarande på med dosprogrammet så kan det ju vara värt att uppgradera till nån modern amigavariant istället.

http://exotica.fix.no/editors/archive/

--------

Apropå någonting helt annat, det var ju det dosprogrammet som inspirerade michael polack att skriva arachne. http://www.arachne.cz/?page=museum

Dethär låter VÄLDIGT skumt i mina öron.

Jag är en av de gamla elit-fjortis-grabbarna-för-längesen på amigatiden och jag har koll på mina trackers!!

På amigan fanns först Soundtracker, som blev Noisetracker, som blev Protracker (och Hearttracker). När .mod-formatet hade sin storhetstid (4 kanaler på amigan, aldrig mer) kom Fasttracker på PC med sina 16 (tror jag) kanaler och kallade sina låtar .xm. Nån fasttracker till amigan har jag aldrig hört talas om. Möjligt att det kom långt senare i så fall, när amigan var totaldöd och bara dom nördigaste nördarna hade den kvar.

edit: Möjligt att det fanns nån sorts 4-kanals-fasttracker för pc under någon kort period, men det man nuförtiden förknippar med fasttracker är ju domdär 16 (eller 32)-kanals trackersen som kom efter att amigan sakta men säkert gick i graven.

Redigerat av VacUm
Link to comment
Dela på andra sajter

Dethär låter VÄLDIGT skumt i mina öron.

Jag är en av de gamla elit-fjortis-grabbarna-för-längesen på amigatiden och jag har koll på mina trackers!!

Jag har iofs inte så bra koll på trackers och den tracker till pc som jag körde var troligtvis ver1. Har det komit nån senare version så kan ju saker ha förändrats en del...

Jag tror att jag har kvar den, då jag brukar spara mina program.

Men frågan är isåfall på vilken diskett den ligger. ;p

På amigan fanns först Soundtracker, som blev Noisetracker, som blev Protracker (och Hearttracker). När .mod-formatet hade sin storhetstid (4 kanaler på amigan, aldrig mer) kom Fasttracker på PC med sina 16 (tror jag) kanaler och kallade sina låtar .xm. Nån fasttracker till amigan har jag aldrig hört talas om. Möjligt att det kom långt senare i så fall, när amigan var totaldöd och bara dom nördigaste nördarna hade den kvar.

edit: Möjligt att det fanns nån sorts 4-kanals-fasttracker för pc under någon kort period, men det man nuförtiden förknippar med fasttracker är ju domdär 16 (eller 32)-kanals trackersen som kom efter att amigan sakta men säkert gick i graven.

Jag tror jag rörde ihop namnen för fast/protracker på amigasidan. dom såg ju exakt likadana ut (åtminstone version 1).

Men det finns väldigt många trackers till amigan idag och dom utvecklas fortfarande (se på länken jag gav)

Protracker till exempel (som ju idag är uppe i version 4.2 och 3.6 nånting)

Finns i väldigt många varianter, då olika demogrupper har tagit samma kod och skrivit om den som dom ville och nästa grupp., jaja du förstår, versionerna efter 3.0 är kaotiska helt enkelt.

Men att hita en amigatracker som stödjer .xm eller nått annat flerkanalsformat borde inte vara så svårt.

octaMED säljs visst fortfarande. http://www.octamed.co.uk/

Samt Art of Noise verkade ju också väldigt avancerat.

Kollade förresten upp .mod formatet, och det stödjer 8 kanaler.

http://www.wotsit.org/search.asp?page=2&s=mod

PS: Jag har fortfarande mina amigor kvar. fast jag använder dom iofs aldrig.

Link to comment
Dela på andra sajter

Soundtracker som Karsten Obarski var upphovsman till via Electronic Arts kom först. Sedan Noisetracker som var en kopia av Soundtracker. Efter det ProTracker och Octamed. På PC sidan vill jag minnas att Screamtracker var först men jag är inte helt säker. Senaste Screamtracker är väl v3 tror jag? Nåja efter Fasttracker kom Impulsetracker. Om det är något som kraftigt liknar Amiga trackers så tippar jag på att det är någon version av Screamtracker du är inne på electroaudio. Meeeen kanske inte 😉

Nåja, hur som haver. Trackers är skoj och har fått en hel generation att göra musik med datorn. Själv kör jag emellanåt Buzz men det börjar bli längesen jag gjorde något senast. Jag umgås dock fortfarande med stora delar av buzz scenen via nätet och de finns en del lovande grejer på gång. Det tycks dock gå ett steg från trackingen för att försöka blanda in mer från vst världen. Kan bli intressant, det handlar ju om en bunt rejält duktiga kodare.

Bland folk som kommit från Buzz scenen kan ju exempelvis folk som Muon (http://www.muon-software.net), Arguru (http://www.discodsp.com), White Noise, (http://www.whitenoiseaudio.com) och LarsHa (http://www.cakewalk.com/Products/Sonitus/sonitus8.asp) nämnas. Så se nu till att testa buzz! 🙂

EDIT: Efter en natt utan sömn har man meningsbyggnad som en tolvåring, lite charmigt men.. ehh.. svårläst.

/Majken

Redigerat av Majken
Link to comment
Dela på andra sajter

Kollade förresten upp .mod formatet, och det stödjer 8 kanaler.

http://www.wotsit.org/search.asp?page=2&s=mod

Bara på senare tid i så fall. På amigatiden fanns det inga 8 kanaler när vi snackar protracker. Anledningen till det är att amigans hårdvara har 4 ljudkanaler, inte mer. Att mixa fler kanaler var alldeles för påfrestande för CPUn eftersom musiken oftast användes till demos (alltså studsande bollar och snurrande kuber, inga musikdemos!) och spel, där allt det andra fanns i fokus. Självklart gjordes det musik bara för musikens skull, men generellt på amiga-scenen gjordes det då .mod-filer som var kompatibla med protracker, dvs 4-kanals-moduler.

passus: Otroligt roligt att man sitter o diskuterar sånna här saker. Jag uppskattar det verkligen, och börjar redan sakna min Amiga 🙂

edit: .. konstig mening ordnad.

Redigerat av VacUm
Link to comment
Dela på andra sajter

Det är som sagt mycket ovanligt med moduler med fler än 4 kanaler som är ämnade att spelas på en Amiga på grund av att det knappt finns några spelrutiner för detta. Skulle behöva vara avancerad jämfört med en för 4 kanaler då detta antal är samma som amigans ljudkanaler. Läser man Amiga Hardware Reference Manual och analyserar modulformatet så förstår man varför.

Poängen med modulformatet är just att det är skrivet för Amigans hårdvara (specialchipen samt coola interrupts och dma och allt vad det heter) så att det ska ta minimalt av systemresurserna.

Electroaudio: Protracker på Amiga har inte utvecklats sedan 1997... (kolla readme-filerna!)

Digibooster Pro för Amiga har stöd för xm, s3m, 128 kanaler och allt möjligt.

Protracker II verkar intressant. Oklart hur mycket detta har med "gamla" protracker att göra förutom namnet...

Link to comment
Dela på andra sajter

Electroaudio: Protracker på Amiga har inte utvecklats sedan 1997... (kolla readme-filerna!)

Protracker II verkar intressant. Oklart hur mycket detta har med "gamla" protracker att göra förutom namnet...

Sista riktiga protracker lär visst ha varit ver 3 och 3.15alpha men det var den du nämner som jag refererade till som protracker ver 4.2

Link to comment
Dela på andra sajter

Bara på senare tid i så fall. På amigatiden fanns det inga 8 kanaler när vi snackar protracker. Anledningen till det är att amigans hårdvara har 4 ljudkanaler, inte mer. Att mixa fler kanaler var alldeles för påfrestande för CPUn eftersom musiken oftast användes till demos (alltså studsande bollar och snurrande kuber, inga musikdemos!) och spel, där allt det andra fanns i fokus. Självklart gjordes det musik bara för musikens skull, men generellt på amiga-scenen gjordes det då .mod-filer som var kompatibla med protracker, dvs 4-kanals-moduler.

tycker iofs att det alltid blir problem när man spelar upp en mod på annan spelare än den som den var gjord för 🙂

Men att köra 4 kanaler med effekter som eko odyl är ju precis lika påfrestande som 8 kanaler.

Skillnaden rent programmeringsmässigt mellan att göra ett eko och att göra en kanal till är ju att i ett eko så lägger man på samma sample med en tidsförskjutning medans det för en extrakanal läggs på en ny sample.

Nu är jag inte amigaprogrammerare men jag gissar på att man gör sånt med blittern och inte med cpun.

Sen så har ju nyare ljudkort för amigan fler kanaler än 4.

Brorsan har en jättefin amiga med både powerPC och 68040 cpuer samt grafik och ljudkort, den går ju på tomgång för sånna saker.Dom quakeliknande 3D spelen han spelar ibland drar ju bra mycket mer kraft än så.

passus: Otroligt roligt att man sitter o diskuterar sånna här saker. Jag uppskattar det verkligen, och börjar redan sakna min Amiga 🙂

Tycker det är en trevlig burk.

Nångång när jag får tid och ork så skall jag rensa bort alla pcburkar ifrån rummet och packa in dom som servrar nånstans och köra en a1200 som terminal emot dessa istället.om jag inte kan få ärva brorsans monsteramiga förstås 🙂

Nåja, vi får se. jag har ju tänkt göra det i flera år men det har fortfarande inte blivit av..

Link to comment
Dela på andra sajter

tycker iofs att det alltid blir problem när man spelar upp en mod på annan spelare än den som den var gjord för 🙂

Ja det är riktigt surt faktiskt. Har inte träffat på en modulspelare som återskapar ljudet från någon modulspelare på Amiga (antagligen av hårdvaruskäl). Nästan alla spelare spelar likadant där.

Skillnaden rent programmeringsmässigt mellan att göra ett eko och att göra en kanal till är ju att i ett eko så lägger man på samma sample med en tidsförskjutning medans det för en extrakanal läggs på en ny sample.

Eko är ju absolut inget som ingår i modulformatet, men det tror jag inte du menar heller.

Moduleffekterna är mycket primitiva. Innehåller i stort sett bara ljud på/av, pitch, vibrato och ändring av amplitud vilket ordnas enkelt genom att skriva till Paulas hårdvaruregister för aktuell ljudkanal vid behov.

Såhär styr man Amigans ljud (alla modeller).

Link to comment
Dela på andra sajter

tycker iofs att det alltid blir problem när man spelar upp en mod på annan spelare än den som den var gjord för 🙂

Men att köra 4 kanaler med effekter som eko odyl är ju precis lika påfrestande som 8 kanaler.

Skillnaden rent programmeringsmässigt mellan att göra ett eko och att göra en kanal till är ju att i ett eko så lägger man på samma sample med en tidsförskjutning medans det för en extrakanal läggs på en ny sample.

Nu är jag inte amigaprogrammerare men jag gissar på att man gör sånt med blittern och inte med cpun.

Sen så har ju nyare ljudkort för amigan fler kanaler än 4.

Brorsan har en jättefin amiga med både powerPC och 68040 cpuer samt grafik och ljudkort, den går ju på tomgång för sånna saker.Dom quakeliknande 3D spelen han spelar ibland drar ju bra mycket mer kraft än så.

Jo det stämmer, men Protracker stödjer inga som helst sådana effekter.

Att programmera ljud med blittern går inte.. Läs på! Blitten flyttar och kopierar grafik samt drar linjer i chipminnet. Inget annat.

Dessutom börjar du prata om amigor som jag inte räknar som amigor. När powerpc-varianten av amigan kom var den redan död och nästan helt bortglömd.

Att den börja snacka byte av ljudkort i en amiga är överkurs. Då har ju hela charmen försvunnit, och de som fanns på den gamla goda tiden stöddes inte av protracker i vilket fall som helst.

Link to comment
Dela på andra sajter

Att programmera ljud med blittern går inte.. Läs på! Blitten flyttar och kopierar grafik samt drar linjer i chipminnet. Inget annat.

jodå det går, sen så är iofs blitterns matematik rättså begränsad.

Paulan jobbar med chipminnet och blittern kombinerar bara olika block i chipminnet till ett slutgiltigt block utefter innehållet i $DFF040, sen om det är grafik eller ej gör ingen skillnad.

Blitern hanterar förövrigt också diskbufferten.

Dessutom börjar du prata om amigor som jag inte räknar som amigor. När powerpc-varianten av amigan kom var den redan död och nästan helt bortglömd.

Men det gör jag och dom flesta andra moderna amigaägare.

Som jämförelse...

Ingen försöker ju påstå att PCn bara är 8086-DOS och att pentium/windows inte är en riktig pc.

PowerPCn är ju exakt samma uppgradering som 386an och senare Pentium, skillnaden är bara att 386/pentium behöll en viss kompabilitet i och med det virituella 8086 modet (Likaväl som PPC korten har en 68k processor och kan använda originalamigans hårdvarukretsar).Sen kan man ju även dra en paralell emellan pcns 640K barriär och amigans chipminne också.

Precis som att jag skulle påstå att den enda riktiga trackern för PC var fasttracker version 1, bara för att jag inte kände till att det fanns en 2a.Saker utvecklas och förändras även om man inte är med om det själv..

Link to comment
Dela på andra sajter

Att programmera ljud med blittern går inte.. Läs på! Blitten flyttar och kopierar grafik samt drar linjer i chipminnet. Inget annat.

jodå det går, sen så är iofs blitterns matematik rättså begränsad.

Paulan jobbar med chipminnet och blittern kombinerar bara olika block i chipminnet till ett slutgiltigt block utefter innehållet i $DFF040, sen om det är grafik eller ej gör ingen skillnad.

Blitern hanterar förövrigt också diskbufferten.

Dessutom börjar du prata om amigor som jag inte räknar som amigor. När powerpc-varianten av amigan kom var den redan död och nästan helt bortglömd.

Men det gör jag och dom flesta andra moderna amigaägare.

Som jämförelse...

Ingen försöker ju påstå att PCn bara är 8086-DOS och att pentium/windows inte är en riktig pc.

PowerPCn är ju exakt samma uppgradering som 386an och senare Pentium, skillnaden är bara att 386/pentium behöll en viss kompabilitet i och med det virituella 8086 modet (Likaväl som PPC korten har en 68k processor och kan använda originalamigans hårdvarukretsar).Sen kan man ju även dra en paralell emellan pcns 640K barriär och amigans chipminne också.

Precis som att jag skulle påstå att den enda riktiga trackern för PC var fasttracker version 1, bara för att jag inte kände till att det fanns en 2a.Saker utvecklas och förändras även om man inte är med om det själv..

Okej!

Nu rör du nog ihop det lite.. Hur i HELSICKE kopierar du raw ljuddata med blittern?? Eftersom blittern jobbar med block specialanpassat för bitplansgrafik så skulle jag väldigt gärna vilja se hur det går till med ljud... Och hur du sen ORar in detta ljud så det blandas med det som ska streamas mot en av audioportarna (att ora in det med blittern skulle helt enkelt inte funka eftersom det inte är samma algoritm, det skulle me andra ord låta skit).

Diskbufferten har jag ingen koll på alls (aldrig jobbat med den), men dina andra påståenden är väldigt luddiga, och skulle vilja se en källkod innan jag tror på det faktiskt.

Det finns inga moderna amigaägare! Den är död och kommer alltid så vara. Det utvecklas inga nya OS, det finns ingen budget för den och ingen köper den idag. Amigan är något man hade i sin ungdom/barndom, det var en otroligt grym maskin med otroligt potential, men är idag totalt värdelös i jämförelse med vilken annan dator som helst gjord efter 1998.

Link to comment
Dela på andra sajter

nattvaktaren (oregistrerad)

Jag vet att jag varit spydig angående detta i andra trådar, men jag fattar för mitt liv inte varför någon vill använda trackers?

Om man vill låta 1987, på ett dåligt dåligt sätt, då är det väl perfekt, men annars?

Redigerat av nattvaktaren
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag vet att jag varit spydig angående detta i andra trådar, men jag fattar för mitt liv inte varför någon vill använda trackers?

Om man vill låta 1987, på ett dåligt dåligt sätt, då är det väl perfekt, men annars?

det behöver inte låta annorlunda för att det är en tracker. handlar bara om strukturen på programmet.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det finns inga moderna amigaägare! Den är död och kommer alltid så vara. Det utvecklas inga nya OS, det finns ingen budget för den och ingen köper den idag. Amigan är något man hade i sin ungdom/barndom, det var en otroligt grym maskin med otroligt potential, men är idag totalt värdelös i jämförelse med vilken annan dator som helst gjord efter 1998.

Jaja, lev du i din egen lilla nostalgivärld .... och behåll dina nedvärderande uttryck för dig själv i framtiden. 😱

http://www.morphos.net/overview.php3

http://www.aros.org/

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...