Jump to content
Annons

Zoom R24


Kribbe

Recommended Posts

Annons

Hej!

Har själv införskaffat en rätt nyligen och bär på vissa erfarenheter, även om jag hittills endast gjort en liten 4-kanalsinspelning för att lära mig apparaten. Detta har jag kommit fram till hittills:

Maskinen är intuitiv och enkel att jobba med. Har ännu inte behövt läsa manualen för att förstå hur jag ska göra något, men då har jag ju bara spelat in på den och inte försökt mig på något mixande (vilket görs bäst i datorn oavsett vad). Ska man mixa så hamnar man nog lätt i menyhelvetet. Det läggs till tystnad i tagningar som börjas efter projektets startpunkt, vilket underlättar grymt om man vill mixa i dator. Bara att kasta in alla filer i ett projekt!

Trummaskinen? Tja, låter just trummaskin om den. Trögt att programmera på R24:an och blev riktigt besviken av att man inte kan ladda egna samplingar i den. Däremot kan man lätt klippa egna loopar ur inspelningar och assigna dessa till trumpadsen på R24:an. Hur användbart det sedan är kan man ju fråga sig. Trumpadsen kan inte heller skicka MIDI-information till en DAW.

Det enda jag egentligen har att klaga på vid inspelningsfasen är gainmätarna. Varje kanal är bestyckad med en 4-stegsmätare; två gröna dioder, en orange och en röd. Det är i minsta laget om man vill hålla koll på nivåerna, och det blir inte bättre av att mätarna verkar rätt hårt kalibrerade; det blir mycket headroom även om man ligger konstant på orange. Tveksamt om signalen verkligen klipper om mätaren slår över till rött. Vilket för mig till den viktigaste punkten på hela maskinen: inspelningskvaliteten.

Jag har gjort lite A/B-tester på R24:ans preamps mot två andra ljudinterface i hobby/semi-prosegmentet. Mikade upp en akustisk gitarr med en SM57:a och testade genom R24:an, ett Focusrite Saffire Pro 40 och en Presonus StudioLive 24.4.2. I testet lät Focusrite överlägset bäst med väldigt ren och fin signal. PreSonus låg tätt därefter men kändes inte lika högupplöst i ljudet och var relativt brusig. Det var för mig väldigt svårt att höra någon skillnad i ljudbilden mellan PreSonus och R24:an, men R24:an var den betydligt brusigare av de två. Så brusig att jag inte skulle förlita mig på den utanför ett rocksammanhang - och att mätarna är så svårtydda gör ju att man antagligen inte ställer gainen helt optimalt, vilket definitivt påverkar brusförhållandet till det sämre. Ska bli intressant att se hur R24:an beter sig med ett annat preamp framför sig. Värt att nämna är också att när jag lyssnade på filerna från R24:an och ett ljudkort samtidigt så var det som att det låg en phaser på masterspåret - vilket antyder att R24:ans klocka kanske inte är helt 100.

När jag testade med 57:an på akustisk gitarr så var jag tvungen att mer eller mindre kräma ur allt av mikpreamparna för att få god signal, så jag tänkte att bruset kom utav det. Få preamps i det lägre prissegmentet låter ju bra på den sista 1/4 av gainratten. Testade därefter akustisk gitarr med en kondensatormikrofon och även om brusförhållandet var förbättrat så fanns det rejält med brus i inspelningen ändå. Blev också brydd av att jag trots användandet av en kondensatormikrofon var tvungen att även denna gång ge miken rejält med gain för vettiga inspelningsnivåer. R24:an är med andra ord inget vidare för tungdrivna mikar. Även hörlursförstärkaren har lite dålig kräm.

Vid inspelning av direktlinad elbas var det inga problem med vare sig brus eller gain. Vad gäller de inbyggda mikarna så låter de misstänkt likt de som finns på H2/H4. Med andra ord är de säkert rätt bra till akustiska instrument och tal.

Som ljudkort så står den sig nog bra gentemot likvärdiga USB-ljudkort. Enkel installation och lätt att få den att fungera som kontrollyta. Som med i stort sett alla USB-kort så får man inte ner latencyn riktigt så lågt som många kanske önskar, men jag klarar mig gott med en latency på 10-20ms. Tror att det ska finnas någon sorts direktmonitor för att undgå latencyproblem. Drivrutinerna är ljusår bättre än vad de till Zoom H2 och H4 var. Som kontrollyta så bär den ju på begränsningar som avsaknad av panoreringsrattar och motoriserade reglar. Det känns dock som att reglarna jobbar mer exakt än Behringer BCF2000, vilken har en tendens att göra ganska rejäla hopp hur försiktigt man än drar regeln.

Det jag ser fram emot med min R24 är att enkelt kunna ta inspelningen till annars svåråtkomliga miljöer. Spela in ett Ludwig-kit på den där stora vinden med högt till tak utan att behöva släpa dit datorn, spela in en akustisk folkmusikkvintett i en atmosfärisk glänta i skogen (6st AA-batterier ska visst ge några timmars inspelningstid) eller spela in punkbandet i ölimpregnerad betongreplokal. Jag tar hellre lite brus i inspelningen och fångar känsla i en bekväm inspelningssituation än att få stela framföranden i kristallklart ljud. Bruset i R24:an är i slutändan antagligen betydligt bättre än vad man får för brusförhållande när man jobbar med rullband. Och det gjordes ju en och annan bra inspelning på band med.

I slutändan tycker jag att man i första hand ska se R24:an som ett komplement till ett ljudkort för att göra inspelningen portabel. Vid krävande inspelningar bör man se till att ha bättre preamps att tillgå (enligt nätet så funkar R24:an bra med andra preamps och gainen på noll.) Mitt interna ljudkort kommer att få sitta kvar i datorn och tjänstgöra vid mixning, men jag kommer nog inte att spela in direkt i datorn på ett bra tag. Och det är förbannat skönt att veta att jag inte behöver jävlas med en dator när jag känner för att spela in något.

Finns det intresse för min R24-testlåt så kan jag lägga ut den här.

/Halkbi

Link to comment
Dela på andra sajter

...Tänkte bara lägga till att jag funderade för ett par år sedan att skaffa en sån här.

...Men numera har jag en Ipad som portastudio med bättre DAW-möjligheter (klippa i vågformer, inbyggda MIDI-styrda synthar, mm). Med rätt ljudkort och app ska man kunna spela in upp till 24 monokällor samtidigt (enl Auriaapp.com).

"Music Studio 2" kan spela in 8 källor samtidigt. Samma gäller "Multitrack DAW".

Redigerat av Erik dP
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag skaffade en R24 för några månader sedan men har inte använt den ordentligt ännu. Tänkte vara anal nog att läsa igenom manualen från pärm till pärm först. Men den är onekligen intiutiv så det förslår. Jag har bara hört ros om den om man läser på Zzounds.com t ex - även om vissa har kommenterat pre-amparna där också. I mitt fall så tänkte jag spela in mitt uppmickade Gretsch på ett smidigt sätt för att sedan exportera/importera filerna till min hemma-DAW. Alternativet hade varit att dra dit bärbara burk med ljudkort osv, men tänkte att detta var värt att prova. Kanske ändrar mig senare.

Link to comment
Dela på andra sajter

Preamparna låter minst lika bra som i dom flesta "mellan"klass ljudkort om det e samma som i r16.

Som jag i och för sig sålt... Men det var enbart för att köpa Tascam dp24, så jag kan göra allt i den.

Orkar inte sitta vid datorn å göra musik.... Det dödar min inspiration.

MVH/Niklas

Link to comment
Dela på andra sajter

Is this what you asked for? This is what you get 😄

Ber om ursäkt om recensionen är otydlig på någon punkt, skrev den då jag inte kunde sova. Svarar gärna på frågor ang. mina erfarenheter.

Detta är alltså vad jag hittills åstadkommit med min R24. För min del är det tillräckligt för att ha koll på vad jag kan förvänta mig av den. Det rör sig som sagt om en enkel 4-kanalsinspelning gjord endast i syfte att utvärdera den. Jag valde att spela in en cover på 13th Floor Elevators låt Splash 1 i ett enkelt provisoriskt arr. Akustisk gitarr och sång är inspelad med en Milab DC-196, basen är en direktlinad Vintage jazzbas och elgitarren är en Vintage LP genom en rörförstärkare mikad med en 57:a. Låten är mixad med gratispluggar i Reaper. I mitt onyktra tillstånd så gör jag bedömningen att det låter hyfsat, och att det är mina egna förmågor som sätter förutsättningarna snarare än R24:an. Bear in mind, this is all take #1 😄

http://soundcloud.co...plash-1/s-7e2a3

/Halkbi

Edit: otytligheter

Redigerat av Halkbi
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...