Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

För ca 2 månader köpte jag en Røde NT2-a.

En av de tre "pinnarna" i xlr kontakten på micken sitter längre ut än de andra. (det har varit såhär från början)

den som är högre upp än dom andra sitter nästan lite löst också.

Jag är ganska nybörjare på mickar så jag trodde att det skulle vara såhär.

Xlr kabeln går att koppla i som vanligt och det klickar till när man trycker i den, som det ska göra.

Dock har jag tyckt redan från början att inspelningsljudet har varit av ganska låg kvalité.

Ska det vara såhär eller är den sönder så att jag ska gå tillbaka med den till affären?

En till liten fråga:

Hur mycket påverkar kvalitén på kabeln inspelningskvalitén?

Tacksam för svar!

Annons
Postat (redigerat)

Hej, hej!

Den långa pinnen som sitter något längre ut än de andra två är jord-pinnen (se bild) och "ja" den ska vara så. Däremot ska den inte sitta speciellt löst 😮

Vad det gäller inspelningskvaliteten så kanske du ska felsöka in- och utgångar på ditt ljudkort/mikpre/mixerbord/whatever.

Min erfarenhet av Rödes mikar (har tre stycken) är iofs att de håller otroligt hög kvalitet men det kan ju iofs vara ett måndagsexemplar av miken du fått. Man vet ju aldrig. Det kan även vara kabeln som spökar också.

Nåväl, har du fler kablar att prova med?

[...] inspelningsljudet har varit av ganska låg kvalité.

Vad innebär det?

Oväsen? Sus? Brus? Sprakar det?

Är fantomen påslagen?

Har du vänt miken åt rätt håll? (Skratta inte. Vi är både en och sju som har gjort det misstaget 😑 ) Loggan ska alltså vara vänd så att du ser den när du trackar.

Har du något ljudklipp du kan slänga upp lite hastigt och lustigt?

DA80F8C.JPG

Vad det gäller kabelkvalitet så kan du ju läsa in dig lite här på ämnet i fråga.

Vänligen,

CHAE

EDIT: superpedagogisk bild FTW, länk samt utökat svar

Redigerat av CHAE
Postat

Tack för ett så snabbt och informativt svar!

Pinnen sitter inte löst, den har åkt ut 2 mm någon gång så har man kunnat trycka in den.

Detta är min första mick och jag köpte den billigaste kabeln dom hade i affären samtidigt som jag köpte micken (har inga mer kablar). kan det bero på den billiga (dåliga?) kabeln?

Det är inget brus oväsen, sus eller brus. Bara lite "oklart ljud".

Jag kör den direkt in i min Presonus Firepod (nuförtiden kallad Presonus fp10), som jag köpte begagnad. Det kan ju vara den det är dåligt kvalité på också, fast det tror jag inte, eller?

Fantomen är påslagen (om du menar de extra 48v strömmen som behövs till micken)

Här är en låt jag spelade in åt min flickvän till hennes födelsedag. Den akustiska gitarren och sången i refrängerna + andra versen är inspelad med micken. Om det behövs kan jag spela in ett separat ljudklipp då bara micken används.

Postat

Tack för ett så snabbt och informativt svar!

Pinnen sitter inte löst, den har åkt ut 2 mm någon gång så har man kunnat trycka in den.

Detta är min första mick och jag köpte den billigaste kabeln dom hade i affären samtidigt som jag köpte micken (har inga mer kablar). kan det bero på den billiga (dåliga?) kabeln?

Det är inget brus oväsen, sus eller brus. Bara lite "oklart ljud".

Jag kör den direkt in i min Presonus Firepod (nuförtiden kallad Presonus fp10), som jag köpte begagnad. Det kan ju vara den det är dåligt kvalité på också, fast det tror jag inte, eller?

Fantomen är påslagen (om du menar de extra 48v strömmen som behövs till micken)

Här är en låt jag spelade in åt min flickvän till hennes födelsedag. Den akustiska gitarren och sången i refrängerna + andra versen är inspelad med micken. Om det behövs kan jag spela in ett separat ljudklipp då bara micken används.

OT: Först och främst: det där var tammefan så gulligt att jag nästan började att gråta 🥰 All heder till dig!

OnT: Personligen har jag lite svårt att höra om det ngt direkt fel. Det låter lite burkigt iofs... Och "oklart" som du själv säger. Du tror inte att du kan fixa ett kort klipp med bara din röst utan reverb eller andra grejer?

En kort prata räcker.

Vänligen,

CHAE

Postat

Jo det kan jag väl göra. Vart ska jag lägga upp den?

En lite OT fråga bara. Hur får man upp så att man kan svara på det den andra har skrivit sådär, sådär grönt? (Är helt ny på forumet, förlåt för den dumma frågan)

MVH Herminator

Postat (redigerat)

Jo det kan jag väl göra. Vart ska jag lägga upp den?

En lite OT fråga bara. Hur får man upp så att man kan svara på det den andra har skrivit sådär, sådär grönt? (Är helt ny på forumet, förlåt för den dumma frågan)

MVH Herminator

Prova dropbox.

Ser du knappen CITERA? (Den finns mellan knapparna MULTICITERA och REDIGERA). Klicka den så citeras det du vill svara på.

Vänligen,

CHAE

PS Ursäkta dig aldrig för dumma frågor. Vi är alla totalgröna i början 😑 DS

Redigerat av CHAE
Postat

Prova dropbox.

Ser du knappen CITERA? (Den finns mellan knapparna MULTICITERA och REDIGERA). Klicka den så citeras det du vill svara på.

Vänligen,

CHAE

PS Ursäkta dig aldrig för dumma frågor. Vi är alla totalgröna i början 😑 DS

Sådär nu har jag spelat in. Det blev lite akustisk gitarr också.

Det är ljudet på gitarren jag inte riktigt är nöjd med, det är där det känns mest oklart och inte så "varmt".

MVH Herminator

Postat (redigerat)

Långskott

Du, en sak slog mig precis; vad har du valt för upptagning på miken?

Njure, omni eller åtta?

/CHAE

Man vet ju aldrig. Bäst att göra en felsökning de Luxe.

Redigerat av CHAE
drloop (oregistrerad)
Postat

Du har riktigt jobbigt rum eller så är du långt ifrån micken eller kanske båda två.

Postat

Du har riktigt jobbigt rum eller så är du långt ifrån micken eller kanske båda två.

Mitt rum är väldigt dåligt ljuddämpat, det kanske jag borde fixa.

Jag är nära micken. 20 cm ifrån när jag pratade och 30 cm ifrån med gitarren.

drloop (oregistrerad)
Postat

Eftersom du får mycket rum med på inspelningen kan det vara värt att krypa närmre micken.

Postat

Eftersom du får mycket rum med på inspelningen kan det vara värt att krypa närmre micken.

Okej tack för tipset!

Rekommenderar du att skaffa ljuddämpning till rummet?

drloop (oregistrerad)
Postat

Har du något annat rum du kan spela in i?

Postat

hejsan

jag har en Röde K2 som helt plötsligt började låta dåligt tunt, & fångade upp mer rum

en vad som stod framför den

så jag har tänkt skicka en den på reparation ett tag nu, men det har inte blitt av

iaf så kopplade jag in den & testade den lite i helgen

och märkte att den tar upp som vanligt på baksidan av mikrofonen

så kolla hur den tar upp på baksidan, om den tar upp där

så har man iaf användning för mikrofonen, även om man borde skicka in den på lagning

kan vara värt att kolla, min problem beskrivbning var samma som din innan jag märkte detta

och NT2-a & K2 är i stort samma mikrofon

lycka till

Postat

hejsan

jag har en Röde K2 som helt plötsligt började låta dåligt tunt, & fångade upp mer rum

en vad som stod framför den

så jag har tänkt skicka en den på reparation ett tag nu, men det har inte blitt av

iaf så kopplade jag in den & testade den lite i helgen

och märkte att den tar upp som vanligt på baksidan av mikrofonen

så kolla hur den tar upp på baksidan, om den tar upp där

så har man iaf användning för mikrofonen, även om man borde skicka in den på lagning

kan vara värt att kolla, min problem beskrivbning var samma som din innan jag märkte detta

och NT2-a & K2 är i stort samma mikrofon

lycka till

Tack för tipset!

Jag testade och jag hade inte samma problem som du. Micken tar nästan inget från baksidan.

Postat

ajaj då..

märker du någon skillnad i ljudet när du ändrar till rundtagande?

för mig är det samma oavsett vad jag väljer.. vilket det givetvis inte ska vara

vi kanske borde skicka på reparation helrenkelt! 🙂

Postat

+1

Okej tack för tipset!

Rekommenderar du att skaffa ljuddämpning till rummet?

Ett (lite billigare) alternativ såhär i början kan också vara att köpa en mikskärm. Det finns såklart flera olika varianter att välja på (märken, kostnader etc) men det kan ju vara värt att testa.

Vänligen,

CHAE

Postat

[...] micken tar nästan inget från baksidan.

Och det gör den inte även om du provar åttan?

drloop (oregistrerad)
Postat

Mickskärm gör ingen större skillnad. Skärmen sitter ju bakom micken där den redan är "döv".

Postat (redigerat)

Mickskärm gör ingen större skillnad. Skärmen sitter ju bakom micken där den redan är "döv".

Mm iofs, men den sitter ju även runt sidorna.

Så här spontant så tycker jag mig inte höra något fel på miken nu när jag lyssnat en andra gång på ditt ljudklipp. Däremot så låter det som, precis som drloop nämnde, att du har ett jobbigt rum.

Du hade inget annat rum att spela in i, så hur ser en budget ut för eventuell dämpning av rummet du spelar in i?

Vänligen,

CHAE

Redigerat av CHAE
Postat

Tack för alla trevliga svar!

Alla olika upptagningsinställningar på micken funkar som dom ska. Jag har testat alla från olika håll och dom funkar perfekt.

Då måste det vara mitt rum det är fel på.

Jag köper hellre dämpning till rummet istället för en sån där mickskärm då den verkar rätt så mycket i vägen när man ska spela in större instrument, T.ex. barytonsaxofon.

Min budget för detta skulle ligga på 1000-1500 kronor ungefär. Kan gå upp lite om det verkligen behövs.

Läste någonstans att funkade bra att hänga upp ett tjockt tyg, som ett draperi, på en vägg eller två. Stämmer det? Eller är det bättre att köpa riktiga dämpare som är gjorda för just dämpning?

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.