Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Hej.

Jag undrar hur det funkar med sÄna hÀr "controllers?" (kom inte pÄ nÄt bÀttre namn) som man kan styra mjukvarusynthar med? Skulle vilja ha nÄgot "fysiskt" att ratta pÄ och styra rattar och dylikt pÄ mina mjukvaru synthar. Gillar inte att vrida rattar och sÄnt med hjÀlp av musen.

Och kopplar dom ihop sig med mjukvarusyntharna automatiskt? SÄ att det tex blir samma ratt som styr samma sak fast pÄ olika synthar? Eller mÄste man stÀlla in det för varje mjukvarusynth?

NÄn som har nÄt tipps pÄ bra "controller"?

Tacksam för svar.

Annons
Postat (redigerat)

Men dĂ„ det gĂ€ller MIDI-controllers sĂ„ Ă€r det ju bara smaken som avgör.. Finns ju hur mĂ„nga som helst att vĂ€lja mellan och alla anvĂ€nder samma standardiserade MIDI-protokoll.. Grab one! 🙂

EDIT: börja kolla hÀr http://www.synthzone.com/ctrlr.htm

Redigerat av hegobald
pme (oregistrerad)
Postat

Novation automap Àr vettig. Jag har 25SL MKII. Men köp inte nÄgon modell med klaviatur för det Àr riktigt uselt.

Postat

Novation automap Àr vettig. Jag har 25SL MKII. Men köp inte nÄgon modell med klaviatur för det Àr riktigt uselt.

Ok. Ja jag vill helst ha en modell utan klaviatur ocksÄ. Har en synth som jag anvÀnder som klaviatur och det rÀcker och funkar bra. TyvÀrr har den inga rattar sÄ dÀrför jag vill ha en separat controller till det.

Postat

Du har aldrig nÀmnt vilken DAW du anvÀnder och vilka synthar du anvÀnder.. Kan nÀmna att om det gÀller Ableton sÄ Àr t.ex Akai APC 40 ovÀrderlig.. Eller till nya Ableton Live (som nyss slÀppts) Push.. Kolla https://www.ableton.com/en/push/

Postat (redigerat)

Novation Nocturn borde fixa vad du Àr ute efter....... jag har en som ligger och "skrÀpar" i studion.

CMU124.rev_nocturn.noturn1_prev-460-80.jpg

Redigerat av Audiorent
Postat

Du har aldrig nÀmnt vilken DAW du anvÀnder och vilka synthar du anvÀnder.. Kan nÀmna att om det gÀller Ableton sÄ Àr t.ex Akai APC 40 ovÀrderlig.. Eller till nya Ableton Live (som nyss slÀppts) Push.. Kolla https://www.ableton.com/en/push/

AnvÀnder Cubase. Och de vanligaste syntharna jag anvÀnder Àr Sylenth1, Cubase egna Padshop och div gratis synthar typ Rez V2.0

Postat

Novation Nocturn borde fixa vad du Àr ute efter....... jag har en som ligger och "skrÀpar" i studion.

CMU124.rev_nocturn.noturn1_prev-460-80.jpg

Ok. Är det nĂ„t du kan tĂ€nka dig att sĂ€lja ocksĂ„ om det skulle vara sĂ„?

Postat

Aha VSTi synthar.. Jo men dĂ„ duger nog Novation Nocturn bra! 🙂

Postat

Ok. Är det nĂ„t du kan tĂ€nka dig att sĂ€lja ocksĂ„ om det skulle vara sĂ„?

Visst hade jag vÀl kunnat sÀlja men det Àr inte sÄ mkt vÀrde i en sÄn (ligger pÄ 400:- pÄ blocket) att det Àr lönt jobbet ifall du inte bor i nÀrheten. Kanske jag kommer pÄ vad den kan va bra till nÄn dag. Har inte orkat sÀtta mig in hur man programmerar den via Automap-programmet.

Postat

Visst hade jag vÀl kunnat sÀlja men det Àr inte sÄ mkt vÀrde i en sÄn (ligger pÄ 400:- pÄ blocket) att det Àr lönt jobbet ifall du inte bor i nÀrheten. Kanske jag kommer pÄ vad den kan va bra till nÄn dag. Har inte orkat sÀtta mig in hur man programmerar den via Automap-programmet.

I know the feeling. 🙂 TĂ€nkte mest om den var dyr i nyskick. Hade inte tid att kolla upp den igĂ„r (jobb), men har kollat nu och det var helt ok pris pĂ„ den.

Aha VSTi synthar.. Jo men dĂ„ duger nog Novation Nocturn bra! 🙂

LĂ„ter bra det. 🙂

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in hÀr.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat nÄgra kakor pÄ din enhet för att du bÀttre ska kunna anvÀnda den hÀr sajten. LÀs vÄr kakpolicy och om hur du kan Àndra instÀllningar. Annars utgÄr vi frÄn att du Àr bekvÀm med att fortsÀtta.