Jump to content
Annons

Spunnen eller ospunnen kabel till tex. hörlurar?


hertingen

Recommended Posts

Hej.

Jag undrar om det är någon skillnad på kablar som är spunna och ospunna? Eller om det är så enkelt att dom bara är spunna eller ospunna?

Vet att det brukar finnas till hörlurar och som gitarrkablar också. (Förut iaf).

Själv föredrar jag ospunna eftersom det känns som att dom spunna bara blir ett tungt tjok som bara är i vägen. Men vore kul att veta om det

ligger nåt annat bakom också.

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

"O-spunna" kablar funkar inte alls till elgitarr eller mikrofoner, utan skärmen blir det en massa störningar.

Till hörlurar är skärmen överflödig, den signalen är redan förstärkt. Att sätta en spunnen gitarrkabel som högtalarkabel från en tex en 100 watts Marshall-topp å ner till högtalarlådan är inte bra alls, då ledarna är så tunna att kabeln kan smälta av värmen och sen ge kortis o sabbad förstärkare.

Så skärmad/spunnen till mickar o gitarrer, Icke spunnen till lurar o högtalare skulle jag vilja påstå.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag trodde först tråden handlade om strängar, dvs spunna strängar eller ej osv. Har aldrig hört det uttrycket om kablar förr ;-) Det är alltså skärmen du menar? Den kan ju iofs vara spunnen eller så är den flätad. Det senare är väl vanligast, iaf på de lite "finare" kablarna. Skärmad kabel är väl sällan en nackdel ändå men oskärmad kan vara.

Link to comment
Dela på andra sajter

Spunnen eller ospunnen!? Tveksam till termen men då det gäller audiokablar oavsett så gäller det att ha så tät och täckande skärm som möjligt! Jag föredrar flätad skärm på alla audiokablar.. Under 80-talet gjorde jag gitarrsladdar av RG58 kabel bara av den anledningen att skärmen var flätad.. Det funkade bra även om den var lite styv i bland.. (kabeln alltså) 🙂http://en.wikipedia.org/wiki/RG-58

Och foto då!

Coaxial-Cable-RG58-U-.jpg

Link to comment
Dela på andra sajter

Spiralsladd är sämre i alla lägen, eftersom den går sönder snabbare än en rak kabel i och med att den alltid är i rörelse, till skillnad från en rak kabel, som ligger still medan man inte rör på sig. Spiralkablar brukar börja ge "prasslande" ljud efter en tid - och om man råkar trampa på den, så skadas den snabbare än en rak, på grund av att spiralformen gör att den redan är böjd överallt, med perfekta brottanvisningar så fort den ansträngs...

Link to comment
Dela på andra sajter

Vid lyssning och mix vid datorn så kör jag med kort spiral hörlurskabel. Vid pålägg lång rak kabel. Enormt irriterande vid mix att ha en lång rak kabel liggande på golvet och som man kör över tusen ggr med stolens hjul. På AKG-lurar är det ju lätt att byta kabel 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...