Jump to content
Annons

Regler för att spela i USA?


foffe87

Recommended Posts

Jag har en semester i USA inbokad i höst och fick då tips av en vän att jag kan ju passa på att spela min musik lite för att få en bra meritlista. Men då måste jag ju kolla upp vad som gäller, de är ju rätt känsligt med att jobba där. Jag är ju inte ute efter att tjäna pengar utan kan ju likväl spela gratis några tillfällen för marknadsföring.

Tanken är att spela på nattklubbar typ som DJ men med några syntar för att spela delar av mina låtar live. Det är LA jag ska till så tips på bra ställen att kolla med skulle även det uppskattas. Större ställen är nog inte så mycket idé eftersom jag inte har ett namn stort nog.

Vad ska jag tänka på? Vill ju inte behöva vända i tullen för att de tror att jag ska dit för att arbeta illegalt. Kompisen som tipsade hade liknande tankar men spelade i England så var lite smidigare med EU. Jag har ju registrerad F-skatt som man kanske kan använda med? Men som sagt är ju inte syftet att tjäna några pengar här så om det blir mycket smidigare om man kan bevisa att man inte ska göra det som arbete är det ju bättre så, men det får ju heller inte komma misstankar om illegalt arbete.

Alla tips mottages tacksamt! 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Spelar du gratis (utan betalning) på ställen utan inträde går det bra med visumlöst (som vanlig turist). Så fort pengar är inblandade krävs visum med artisttillstånd eller vad det nu heter. Kolla amerikanska ambassadens hemsida.

I mejl jag har står:

"If you are all amateurs and you will be performing in a social and/or

charitable context, you will require B-2 visa, or if eligible may travel

visa free under the visa waiver program. However, if you will be

performing to a paying audience, you require P visas. If you are

professional musicians, or the group includes a mixture of profession

and amateur musicians, you will require P visas."

Edit:

Här är länken:

http://sweden.usembassy.gov/consulate/faqentertainment.html

Redigerat av oioioi
Link to comment
Dela på andra sajter

Åkte på en liten turné med mitt band i US och Kanada vi strunta helt sonika i att söka rätt visum och chansade på vanligt turistvisum.

Spelar punk så det var inga större spelställen, snarare mindre klubbar. Det värsta som hände var att vi var tvungna att dumpa vår merch hos en vän i USA innan vi passerade gränsen till Kanada av rädsla för att tullen hitta den och nekas oss att köra in i Kanada. Vill på intet vis uppmana någon att ge sig på ett liknande äventyr, men vi hade inga problem den gången.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hejsan. Om man åker över och s.a.s. gör det på semestern lite sådär "oannonserat" så skulle det ju funka med turistvisa... MEN!!! Om du planerar att öht tänkt åka över igen så kan det bli strul om du blir stoppad...

En polare till mig hamnade tråkigt till pga det.

Han brukar åka över till Minneapolis nån/några ggr/år för att hänga lite, lira med polare osv. Det började bli mer frekvent, samtidigt som det blev några småkonserter här och där allt eftersom (fortfarande på turistvisum). Dock fortfarande utan några större pengar inblandade.

Vid senaste tillfället blev han stoppad när han kom fram, satt i förhör i flera timmar. De googlade bara lite enkelt upp hans namn och fick sådeles fram bilder, youtubevideos osv. från de gånger han varit där tidigare. Han hävdade bestämt att han inte fått någon ersättning för spelningarna. Efter ett långt tag erkände han dock att han vid nåt tillfälle fått ca 20 dollar (i sammanhanget en struntsumma).

Det räckte för att han blev nekad entré till USA och portad där för ett tag. Nu i fortsättningen måste han söka visum på Amerikanska Ambassaden om han har tänkt åka över... Mao, han blir satt på konstant koll om han ska åka. Även som turist.

Har själv gjort det vid några tillfällen, åkt på turistvisum, men efter hans berättelse så tänker jag då inte åka över utan arbetsvisum, om jag ska lira. Det kan ställa till med ordentliga problem. För polaren hände detta för ca 4-5 år sen och han har ännu fått möjligheten att åka över ännu...

Link to comment
Dela på andra sajter

Känner också folk med liknande erfarenheter som Umemagnus.

Det är inte värt att busa med att göra såna grejer där.

Man kanske kan tänka, va fan, åker jag dit så gör jag det och får inte komma in igen.

Men så åker man hem och spelar vidare, efter ett år eller två har man glömt det.

Plötsligt får man ett bra speljobb som skulle innebära USA och så visar det sig att man inte får åka dit när man söker visum.

Eller åker över på semester 10 år efter då man verkligen glömt det och får vända på flygplatsen igen.

/Magnus

Link to comment
Dela på andra sajter

Det skulle ju kännas surt om man gjorde något misstag man får sota för senare i livet så jag ska försöka med de den rätta vägen då. Är det Amerikanska ambassaden jag vänder mig till för att ordna tillåtelse?

Vad blir lättast att göra, att ta det som privatperson eller använda F-skatten jag har i detta fall? Det är ju helt klart seriösare med f-skatt, men då kanske de tror att jag har större planer än de jag uppger.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...