Jump to content
Annons

Yamaha DTX500k Vs. 400k


Eric

Recommended Posts

Har haft ögonen ett tag på dtx500k och såg nu en prissänkning till 3995kr och tänkte direkt slå till.

Grejen är att jag fick syn på 400k som lanserats nyligen och som låg på exakt samma pris.

Jag bryr mig inte om modulens inbyggda ljud utan vill trigga Addictive drums.

Min uppfattning var att 500k har bättre modul men 400k bättre pads, eller är jag ute och cyklar?

Isf gör jag en kovändning till 400k, gör jag rätt? Vad tror ni?

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Ser man på 400k så har den enbart gummipads, samt ingen kick att slå mot, utan den triggas likt hihat då kantänka.

Vid titt på 520 k (hittar inte 500) så har du förutom en riktig kickpad också en lightversion av deras TCS-virvel, och den enbart kan vara värt det. Men om 500 inte har varken riktig kick eller TCS-virvel så kan du lika gärna gå på 400.

Redigerat av JohnRick
Link to comment
Dela på andra sajter

det låter som att 500k är en bättre deal enl. dig då priset är samma på båda. Tyckte hi-haten såg seriösare ut på 400k men svårt att säga utan att kunna prova. Rubberpads på båda som du säger, frågan är väl om 500k har lika bra pads i.o.m att den har ett par år på nacken medan 400k kom ut i höstas men om 400k är mer budgetmodell så behöver det inte vara fallet.

Har kollat runt länge efter nån slags jämförelse på olika forum och försökt läsa mig till om 400k är uppföljare eller bara nåt helt annat och blir inte riktigt klok på det..

Tänkte använda setet till inspelning med att trigga AD och möjligvis programerar jag kicken ändå så även om den är viktig är den nog inte viktigast i ett kit för mig när spåren läggs.

Link to comment
Dela på andra sajter

400K kommer bli markant mycket tystare då den inte har slagplatta.. 500K med den gummiplattan låter en hel jäkla del när man spelar på den med riktig pedal.

400K's hihat "ser ut" som en cymbal och känns aningen bättre att spela på, låter aningen mindre än en vanlig pad.. men.. annars är det ingen skillnad..

Moderna "potentiometer-pedaler" funkar rätt OK men är du trummis på riktigt kommer du nog inte vänja dig vid att hihat-locket inte öppnar sig när du lyfter på foten.. 🙂

Bor du i lyhörd lägenhet skulle jag rekommendera bara "potentiometer-pedaler" om du inte har råd med bara mesh-heads eller TCS.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...