Jump to content
Annons

CubaseSX-mono/stereo?


Swell

Recommended Posts

Hej experter!

Har hållt på med cubase ett tag. Har dock aldrig begripit när man ska använda sig av ett stereospår resp monospår. Brukar ta stereo, liksom för säkerhets skull. Men ibland vill jag ha vst-effekter som är designade för mono.

Jag skickar inte in några stereosignaler, bara bas, gitarr och sång. Keyboardljuden är vst.

Alltså - När ska man använda mono och när stereo?

/Swell

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Det beror ju på om inspelningen är mono eller stereo. Om du har t ex en gitarr så är den ju oftast inspelad mono sen panorerar du den någonstans i sterobilden. Men om gitarren är inspelad med någon form av stereo-effekt så ska den spelas in i stereo. Vad gäller bas tror jag sällan man använder Stereo. Rickenbacker har nån form av stereo ut på 4001/4003 basarna tror jag.

Samma sak med sång. Har du någon stereo effekt på den blir det stereo annars mono.

Redigerat av Steven Hyde
Link to comment
Dela på andra sajter

Använd alltid Mono om det är frågan om mikrofoner eller instrument med en utgång. Använd stereo till syntar och effekter. Detta eftersom du bör vilja kunna justera kanalerna var för sig även när du gör stereo mik'ningar. Exempelvis:

Du mik'ar upp en Klarinett med två mikrofoner, en vid utblåset och en vid knapparna. Om du spelar in dessa som ett stereospår kan du inte EQ'a och justera nivå på dem var för sig vilket du troligtvis kommer vilja göra. Alltså: Spela in den som två monospår

Alltså:

1 Mikrofon = Mono

2 Mikrofoner = Mono

9 Mikrofoner = Mono

1 Gitarr = Mono

1 Gitarr genom en Pod med Stereo effekter på två ingångar = Stereo

1 Synt på två ingångar= Stereo

O.s.v.

/Majken

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...