Jump to content
Annons

Bygga liten projektstudio, Focusrite 18i20 USB Interface?


Bullerbyn

Recommended Posts

Håller på att sätta ihop en lite projektstudio med bla cubase och Win8. Studion kommer användas primärt för mindre projekt men även med lite truminspelningar m.m. Projektstudion kommer användas i musikverksamhet för ungdomar.

Tittade lite på detta och har numera enbart positiva erfarenheter av interface via USB2. Kör RME Raydat PCI i studion men hemma rullar ett USB2 baserat Roland UA-55, somförövrigt är toppen att jobba med.

Har dock ingen större erfarenhet av Focusrites "ljudkort" och det vore intressant att höra om åsikterna av dessa? Budgeten är inte den största men runt 3-4k är avsatt till ett audio interface. Datorn är nybyggd intel i5, 8GB ram, win8 m.m. Kollar även på Focusrite Saffire PRO 40.

http://global.focusr.../scarlett-18i20

Redigerat av Bullerbyn
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Vet inte riktigt vad jag skall säga, men jag har 2st och är helnöjd. 1st Saffire LE hemma och 1st Saffire 56 i lokalen.

Har än så länge (peppar, peppar) aldrig haft något problem. Det enda som kan vara jobbigt/knepigt/iriiterande är MixControl, men efter lite pillande och några YouTube-videos så löser det sig också. 🙂

18i20 har jag ingen aning om, men det förefaller nog vara ett ljudkort som kan passa fint.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...

[...] säkert även saffire pro 40 med någon likvärdig preamp. Vet att det finns någon från Behringer med 8 kanaler men kan inte komma på vad den heter just nu. Ska kolla upp.

Jäpp via ADAT 🙂

Tror att du tänker på Ultragain Rätt?

@Bullerbyn: råkar veta att sign. BluesBoy här på forumet har testat Ultragain:en mot Saffire 56:an och han vart helnöjd. Dra iväg ett PM till honom eller så kanske han snart kommer och skriver själv i tråden.

Vänligen,

CHAE

Redigerat av CHAE
Link to comment
Dela på andra sajter

Har ultragainen i privata studion själv. Sjukt prisvärd och funkar galant, många avskyr ju Behringer men denna funkar kalas! Funderade mest på vilket av ljudkorten man bör satsa på till projektstudion. Lutar mer och mer åt Focusrite Saffire Pro40 då den är billig och verkar stabil. En viktig parameter är budgeten, den är tight och det inte är jag som skall slanta för det hela.

Link to comment
Dela på andra sajter

[...] Lutar mer och mer åt Focusrite Saffire Pro40 då den är billig och verkar stabil. [...]

Har själv kört med Pro40 i flera år och jag menar på att den är otroligt stabil och ett mycket prisvärt alternativ 🙂 Tysta preamps har den också. Nästan tystare än bomull 😮

[...] Håll dig undan MC bara. 😛

😆

Men du, t o m jag lyckades lista ut det där back in the day 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...