Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Hej!

Jag Ă€r en trummis som inte hinner spela "pĂ„ riktigt" lĂ€ngre pga jobb, familj m barn osv etc. TĂ€nkte dĂ€rför försöka mig pĂ„ att skapa musik m h a dator och mjukvara för det. Är en mycket van datoranvĂ€ndare (20 Ă„r som utvecklare) men inser att musikmjukvaror har sin egen kultur med avseende pĂ„ gruppering, logisk följd och annat som sammantaget kan kallas intuitivitet i anvĂ€ndandet. Är dĂ€rmed helt grön inom omrĂ„det och har en lĂ„ng vĂ€g att gĂ„......

Jag har köpt ministry of rock och tÀnkte prova Reaper som daw. IstÀllet för att sitta och tro att man misslyckas med att koppla ihop de tvÄ sÄ tÀnkte jag frÄga ifall nÄgon annan har erfarenhet av reaper + mor och om det fungerar bra?

Tack pÄ förhand!

Annons
Postat

Att fÄ det att funka ihop borde inte vara lÀngre bort Àn en installation. NÄgot som kan förvirra en nybörjare nÀr man installerar samplingsbibliotek Àr att man behöver installera det pÄ tvÄ stÀllen; 1 - dÀr sjÀlva samplingarna lagras och 2 - dÀr ens DAW hÀmtar plug ins (Reaper\Plugins\VSTi om jag inte missminner mig.)

AngÄende det intuiviteten i musikmjukvaror sÄ Àr det oftast inte sÄ svÄrt som man kan tro. Det handlar egentligen enbart om att applicera samma tÀnk som om man skulle försökt göra detsamma pÄ ett mixerbord. Just Reaper Àr dock inte lika tungt förankrat i analogbordstÀnket som tex Cubase (nÄgot som jag ser som en fördel), och till och med jag som inbiten ReaperanvÀndare kan tycka att det Àr lite bökigt att routa flera kanaler ut frÄn ett virtuellt instrument. Men det kan vara sÄ att jag inte hittat bÀsta möjliga tillvÀgagÄngssÀtt för detta, och har man en gÄng gjort en setup pÄ tex ett trumset med separata spÄr för varje trumma sÄ kan man spara det som en template sÄ att man kan komma Ät det med bara ett klick i framtida projekt.

• Gilla 1
Postat

Tack för ditt svar! Grejen Àr ju bl a den att jag inte har nÄgon som helst koll pÄ mixerbord heller.

SÄdÀrja, alla negativa förvÀntningar angÄende installationen av M.O.R har intrÀffat sÄhÀr lÄngt och jag har 6 pÄgÄende Àrenden hos deras support, haha!

Har dock fĂ„tt livstecken ifrĂ„n dem sĂ„ det ska vĂ€l lösa sig nĂ„n gĂ„ng. Troligen har jag klockat in alla tĂ€nkbara fel man kan stöta pĂ„ - bĂ„de förtjĂ€nt och oförtjĂ€nt. Jag har försökt korsbefrukta all relevant info jag har hittat pĂ„ deras forum/knowl.base till ett och samma angreppssĂ€tt men det resonemanget borde jag ha lĂ€mnat vid en vacker tanke. I förrgĂ„r började jag underhĂ„lla tankar om vĂ„ld och plötslig död gĂ€llande min dator sĂ„ nu tar jag en time-out med det hĂ€r crappet tills imorrn fre dĂ„ jag ska lösa det hĂ€r pĂ„ ett kreativt och vĂ€lbalanserat sĂ€tt medelst rödvin đŸ„°

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in hÀr.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat nÄgra kakor pÄ din enhet för att du bÀttre ska kunna anvÀnda den hÀr sajten. LÀs vÄr kakpolicy och om hur du kan Àndra instÀllningar. Annars utgÄr vi frÄn att du Àr bekvÀm med att fortsÀtta.