Jump to content
Annons

Skapa cd-skiva


Guild (oregistrerad)

Recommended Posts

Guild (oregistrerad)

Jag har redan mastrat dvs använt dithering på en massa låtar och vill bränna en cd-skiva. Problemet är att den upplevda volymen skiljer sig åt för mycket mellan låtarna. Finns det något bra sätt att utjämna detta utan att påverka låtarna negativt ? Jag undrar också om man kan använda dithering igen ?

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
Jag har redan mastrat dvs använt dithering på en massa låtar och vill bränna en cd-skiva. Problemet är att den upplevda volymen skiljer sig åt för mycket mellan låtarna. Finns det något bra sätt att utjämna detta utan att påverka låtarna negativt ? Jag undrar också om man kan använda dithering igen ?

Nja, att mastra innebär iofs oftast mer än att bara använda dithering... eller missförstår jag dig nu?

Varför vill du använda dithering igen?

Link to comment
Dela på andra sajter

Guild (oregistrerad)

Jag skall försöka förklara lite bättre. Har redan använt waves L2 CD-master 16 bitar med dithering och några få spår låter högre. Istället för att höja resterande så tänkte jag sänka några få i wavelab. Hur gör jag detta smidigast ? Ska jag inte använda mig av dithering eftersom spåren är 16bitar ?

Jag har för mig att jag någon gång har läst att man alltid skall använda dithering efter att ha använt någon effekt, eftersom dessa arbetar i 24bitar i wavelab. Eller är jag helt ute och reser nu? 😕

Link to comment
Dela på andra sajter

SKulle vilja påstå att du INTE har mastrat dina spår i och med att dom

skiljer sig i volym , Spår för Spår.

Det är det Mastering är till för.

Så för att få jämn balans på alla låtar får du helt enkelt mastra om dom

så att alla har samma volym.

Om du tycker att vissa spår fortfarande är för " Låga " får du MIXA om Dom så att alla låtar ligger på samma nivå.

Jag har för mig att jag någon gång har läst att man alltid skall använda dithering efter att ha använt någon effekt, eftersom dessa arbetar i 24bitar i wavelab. Eller är jag helt ute och reser nu?

Så vitt jag vet så är Dithering enbart att om du har spelat in en sång i 24 bit och skall bränna till CD så Dithrar du låten till 16 bit för att behålla så mycket av 24 bit`s dynamiken som möjligt.

Redigerat av Piccazzo
Link to comment
Dela på andra sajter

Guild (oregistrerad)

Tack för svaren ! Jag misstänkte det, att det enda sättet att få det riktigt bra är att börja om från början. Slutsats mastra inte förrän alla låtar är klara för bränning. 😕

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...