Jump to content
Annons

Lite små problem Pro Tools 10


TheQuo

Recommended Posts

Jag har stött på några problem och skulle vilja få lite hjälp.

1. Jag kör Pro Tools 10 och det tar över 2 minuter att starta programmet och av den tiden tar det säkert 1 minut att öppna ett projekt i Pro Tools. Är det här normalt?

Jag sitter på en samsung 830 256 ssd, intel i7 3.4, 16 gb ram. Andra program som Photoshop, Premiere pro går väldigt snabbt någon sekund bara.

2: Någon mer än mig som har drabbats av ljud som hänger sig i Pro Tools? Jag kan spela in ett antal midi spår och så helt plötsligt när jag trycker på paus så fortsätter ett av spåren bara att ringa som man har tryckt ner sustain pedalen på synten. Det brukar lösa sig om man spolar låten till början och trycker på play och sedan paus och så spolar man till baka igen. Någon som har drabbats av det här? är det en bug eller? Det känns som att det händer mest i Xpand2 eller vad det heter.

3. Ibland när jag har spelat in ett antal spår och ska spela in ett nytt så kan ett av de andra spåren få för sig att låta också även fast rec knappen inte är intryckt på det spåret. Vad kan det här bero på?

4. Det här vet jag inte om det är Pro tools fel eller ljudkortet men om jag öppnar en projekt i 92 kHz /32 bit så kan man inte spela upp ljud från andra program som internet eller spotify. Sedan så går det inte att gå från ett 44.1 kHz projekt till 92 kHz projekt utan att Pro Tools måste stänga och sedan starta upp.

Som sagt lite funderingar jag har 🙂

OBS: Det är orginal (ej crackad) version av Pro Tools jag har.

Redigerat av TheQuo
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Hej!

Kör PT 10 själv och det är otroligt segt att starta upp (får man leva med tyvärr). Uppstarten är beroende bl.a. av hur mycket pluggar

man har installerade. Den går igenom pluggarna varje gång man startar vilket gör att det tar längre tid ju fler man har.

Att Xpand hänger sig har väl hänt, även Boom verkar inte funka som den ska.

Fråga tre förstod jag inte riktigt.

Varför kör du projekt i 92 kHz? Blir ju en otrolig belastning för datorn och man vinner ju inte så mycket

såvida man inte ska mixa låtarna analogt utanför datorn då man får en mycket bättre ljudkvalitet.

Mixar du i datorn så bouncar man ju ändå ner låtarna till 44/16 bitar.

mvh/Peter

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej!

Kör PT 10 själv och det är otroligt segt att starta upp (får man leva med tyvärr). Uppstarten är beroende bl.a. av hur mycket pluggar

man har installerade. Den går igenom pluggarna varje gång man startar vilket gör att det tar längre tid ju fler man har.

Att Xpand hänger sig har väl hänt, även Boom verkar inte funka som den ska.

Fråga tre förstod jag inte riktigt.

Varför kör du projekt i 92 kHz? Blir ju en otrolig belastning för datorn och man vinner ju inte så mycket

såvida man inte ska mixa låtarna analogt utanför datorn då man får en mycket bättre ljudkvalitet.

Mixar du i datorn så bouncar man ju ändå ner låtarna till 44/16 bitar.

mvh/Peter

Nä, det är väll det att man vill spela in i så hög upplösning som möjligt bara.

Nä jag har inga pluggar förutom de som följer med programmet.

Link to comment
Dela på andra sajter

Nästan omöjligt att säga. PT är segt i starten och även vid öppning av project med

många pluggar men 2 min är alldeles för lång tid med en i7.

Vilket windows?

Är det SSD sata2 el. 3?

Har du gjort all optimering av windows som Avid föreslår?

Har du separat HD för projekten? (Nästan ett krav när det gäller PT).

Ligger annan last i window och snurrar i onödan, allokerar minne etc?

Att PT vill göra close/open när man ändrar upplösning är "normalt".

Redigerat av arha
Link to comment
Dela på andra sajter

Hej!

Kör PT 10 själv och det är otroligt segt att starta upp (får man leva med tyvärr). Uppstarten är beroende bl.a. av hur mycket pluggar

man har installerade. Den går igenom pluggarna varje gång man startar vilket gör att det tar längre tid ju fler man har.

Att Xpand hänger sig har väl hänt, även Boom verkar inte funka som den ska.

Fråga tre förstod jag inte riktigt.

Varför kör du projekt i 92 kHz? Blir ju en otrolig belastning för datorn och man vinner ju inte så mycket

såvida man inte ska mixa låtarna analogt utanför datorn då man får en mycket bättre ljudkvalitet.

Mixar du i datorn så bouncar man ju ändå ner låtarna till 44/16 bitar.

mvh/Peter

Jo det ja menar med fråga 3 är att om jag har spelat in ett antal spår (säg 5 stycken) och ska spela in spår nummer 6. Jag trycker på rec knappen på spåret och ska spela in då kan till exempel spår 3 få för sig att låta också även fast det spåret är markerat (rec knappen).

Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)

Nästan omöjligt att säga. PT är segt i starten och även vid öppning av project med

många pluggar men 2 min är alldeles för lång tid med en i7.

Vilket windows?

Är det SSD sata2 el. 3?

Har du gjort all optimering av windows som Avid föreslår?

Har du separat HD för projekten? (Nästan ett krav när det gäller PT).

Ligger annan last i window och snurrar i onödan, allokerar minne etc?

Att PT vill göra close/open när man ändrar upplösning är "normalt".

Windows 7 Professional 64 bitar

Sata III

Om du menar HD med hårddisk så ja. Pro Tools ligger på SSD disken och alla projekt ligger på en 2TB western digital intern hårddisk.

Nej

Redigerat av TheQuo
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag kör också separat projektdisk, men PT är görsegt. Logic startar blixtsnabbt.

Fråga tre ställer mig lite, det borde inte låta något från det spåret om du har record-enablat (och spelar in på det).

Om jag fattat frågan rätt.

Exakt!

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 4 veckor senare...

Antar att du menar 96kHz och det är inte upplösningen utan samplingsfrekvensen. Gör ett blindtest och se om DU upplever någon skillnad. Inte speciellt ofta brukar blindtest visa på någon typiskt skillnad till fördel för det på papperet högre/bättre/tuffare/mer resurs och utrymmeskrävande. Om du torts allt tror/upplever/vet att denna högre samplingsfrekvens skulle vara bättre så gilla läget. Annars har du en bra grej där.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej igen 🙂 Nu verkar Pro tools börjat gå snabbare att starta men är ändå rätt långsam. Det tar ca 30 sek från att man klickar på ikonen till att man ska välja projekt. Sen tar det ca 25-30 sek öppna ett projekt, spelar ingen roll om det är ett stort projekt eller tomt. När man däremot är inne i projekt och byter till ett annat går det blixt snabbt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Skulle bara säga det att ProTools skriver en fil till en mapp som heter typ pluginprefs, och den gör att det går snabbare nästa gång att starta upp protools för då behöver den inte ladda in inställningarna för alla plugins igen. För att detta ska fungera krävs att protools körs som admin eller åtminstone har rättigheter att skriva filer på C:.

Jag tyckte också mitt protools öppnade väääääldigt sakta efter jag uppgradera windows, men efter att ha ändrat rättigheter så går det nu lika fort som det gjorde innan på winXP.

Link to comment
Dela på andra sajter

Skulle bara säga det att ProTools skriver en fil till en mapp som heter typ pluginprefs, och den gör att det går snabbare nästa gång att starta upp protools för då behöver den inte ladda in inställningarna för alla plugins igen. För att detta ska fungera krävs att protools körs som admin eller åtminstone har rättigheter att skriva filer på C:.

Jag tyckte också mitt protools öppnade väääääldigt sakta efter jag uppgradera windows, men efter att ha ändrat rättigheter så går det nu lika fort som det gjorde innan på winXP.

Okej, Var kan jag kolla det här?

Link to comment
Dela på andra sajter

Skulle bara säga det att ProTools skriver en fil till en mapp som heter typ pluginprefs, och den gör att det går snabbare nästa gång att starta upp protools för då behöver den inte ladda in inställningarna för alla plugins igen. För att detta ska fungera krävs att protools körs som admin eller åtminstone har rättigheter att skriva filer på C:.

Jag tyckte också mitt protools öppnade väääääldigt sakta efter jag uppgradera windows, men efter att ha ändrat rättigheter så går det nu lika fort som det gjorde innan på winXP.

Tror du att den kan bero på det här?

Link to comment
Dela på andra sajter

Okej! Hur gör jag för att kolla det där? Var ska jag gå? Jag vet att om jag ska flytta en fil från en hårddisk till C: så kommer det upp en text där det står:

Du måste ange administratörsbehörighet för att kunna kopiera till mappen. Så det kanske något sånt att den inte har rättighet att skriva till C?

Link to comment
Dela på andra sajter

Okej! Hur gör jag för att kolla det där? Var ska jag gå? Jag vet att om jag ska flytta en fil från en hårddisk till C: så kommer det upp en text där det står:

Du måste ange administratörsbehörighet för att kunna kopiera till mappen. Så det kanske något sånt att den inte har rättighet att skriva till C?

Precis! Du gör som så att du högerklickar på ikonen för pt10, sen typ ska det finnas egenskaper och rättigheter eller nått sånt, där väljer du din inlogg och klickar i alla rättigheter. Kommer inte ihåg exakt då jag inte är vid en dator. Starta sedan upp pt, stäng ner, starta igen så ska det gå snabbare.

Link to comment
Dela på andra sajter

Precis! Du gör som så att du högerklickar på ikonen för pt10, sen typ ska det finnas egenskaper och rättigheter eller nått sånt, där väljer du din inlogg och klickar i alla rättigheter. Kommer inte ihåg exakt då jag inte är vid en dator. Starta sedan upp pt, stäng ner, starta igen så ska det gå snabbare.

Jag är nu i egenskaper och det jag ser är några flickar som heter Allmänt, Genväg, Kompatibilitet, säkerhet, information & tidigare versioner. Var ska jag gå?

Link to comment
Dela på andra sajter

Precis! Du gör som så att du högerklickar på ikonen för pt10, sen typ ska det finnas egenskaper och rättigheter eller nått sånt, där väljer du din inlogg och klickar i alla rättigheter. Kommer inte ihåg exakt då jag inte är vid en dator. Starta sedan upp pt, stäng ner, starta igen så ska det gå snabbare.

Hej nu har jag testat lite inställningar och nu tar det ca 10 sek snabbare att öppna ett projekt (så ca 15 sek) när man är inne i Pro Tools men det tar fortfarande ca 30 sek för programmet att komma igång 🙁. Ska det verkligen ta så lång tid om programmet är på en SSD?

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...