Jump to content
Annons

Recommended Posts

Posted

Jag har i stort sett alldrig använt mig av nn19 och nnxt så jag vet inte riktigt hur de fungerar men då det blev lite klurigt för mig när jag skulle loopa ett riff i Redrum och få till det med takten och stegen tänkte jag att det är dags att jag lär mig hur de funkar.

Det jag tänkte på först nu var om det inte går att spela upp samplingen, loopa den och låta den köras utan att hålla in alt och musknappen på den tonen man vill ha den. Så som man kan med de andra instrumenten?

Annons
Posted
...om det inte går att spela upp samplingen, loopa den och låta den köras utan att hålla in alt och musknappen på den tonen man vill ha den...

Nu pratar du om preview-funktionen på samplern. Det är ju inte den du ska spela med! 😄

Läs manualen, både om sequencern och samplers.

Posted

Så menar du att man måste spela upp det i sequencern på en gång?

Jag brukar alltid använda mig av prewiew funktionerna på de instrumenten jag använder tills jag tycker allt är bra och sen börja kopiera ner det till sequencern och lägga iordning alla spår.

Jobbar jag helt fel då eller?

Ursäkta mig men jag hatar verkligen manualer men ok - det verkar som det kanske är dags att kämpa mig igenom det i alla fall. På tal om det finns det inget manual på svenska till Reason?

Posted

Fel å fel. Jag jobbar ofta så.. men om du nu vill använda NN19 så finns inte de funktionerna där. Så antingen skapar du en matrix å ser till å loopa där.. Eller skapar en ton i sequncern å loopar den.. Eller sätt loop funktionen i NN19 på FW å kör hårt.. 🙂

Men visst har Vectro rätt.. läs du manualen, den är mer övergriplig och du kommer dessutom få svar på alla de 5 miljoner frågor du kommer vilja ställa.. Utan att du behöver göra bort dig och ställa noobfrågor här :rolleyes: ..¨

//Smulan

Posted
Utan att du behöver göra bort dig och ställa noobfrågor här 😄 ..¨

För sent... 😄

Men ja - jag ska ta och kika i manualet ikväll

Posted

Bra idé. Jag gjorde inte det på allvar förrän jag haft Reason.. länge.. Men när jag väl läste igenom den (trist var det) så började jag förstå hur det hela funkade.. Det blev liksom logiskt helt plötsligt 😉 Inte bara en massa reglar och parametrar..

Så lycka till..//smulan

Posted
de första jag gjorde var å lläsa manualen. Satt till klockan tre på morgonen...hahahaha 🙂

Innan du ens provade programmet!? 😉

Posted

Jag hade sett det. Å bara pillat lite hemma hos en kompis.

Men när jag själv skaffade det. Så ville jag kunna programmet på en gång så jag satte mig å press läste manualen. Sen dagen efter började jag pilla på det hemma 😆