Jump to content
Annons

Därför får vi sånger på hjärnan

spaceman

Recommended Posts

Annons
Behövdes det verkligen forskare för att räkna ut det där? Det har jag tänkt på många gånger och det brukar ju faktiskt funka att lyssna klart på låten för att få den ur skallen.

hehe precis.

Och varför vissa specifika låtar fastnar på huvudet är frågan. Skulle gissa vildt på att det hänger på dragningskrafter i tex Tonika, subdominant och Dominant. Låtar som har karaktär och drag av många andra som ger en ren självklarhet att det ska låta så??

Edit: Stavfel

Edited by addic59

Behövdes det verkligen forskare för att räkna ut det där? Det har jag tänkt på många gånger och det brukar ju faktiskt funka att lyssna klart på låten för att få den ur skallen.

hehe precis.

Och varför vissa specifika låtar fastnar på huvudet är frågan. Skulle gissa vildt på att det hänger på dragningskrafter i tex Tonika, subdominant och Dominant. Låtar som har karaktär och drag av många andra som ger en ren självklarhet att det ska låta så??

Edit: Stavfel

Jag tror inte ens den bästa låtskrivare kan förklara detta fenomen, jag tror det sker undermedvetet om man skriver en bra låt.

Uteslutnings metoden e väl det bästa sättet att nå målet på 😛

Tror det beror mycket på saker i texten som dyker upp i vardagen. En låt som den där jädrans tröjlåten dyker jue upp i hjärnan varje gång man får syn på nån som är stolt över sin nya tröja. 🙂