Jump to content
Annons

Nytt försök att skaffa ljudkort.


Totenfresser

Recommended Posts

Tjena,

Då jag hade otur med mitt FireWire-interface på iMacen så behöver jag skaffa mig ett USB-drivet ljudkort istället.

Jag kommer vilja göra detta med ljudkortet:

Spela in med max 2 mickar

Spela in gitarr via instrumentport

Jag vill dessutom kunna koppla in min G-major2 och använda effekterna däri (inte nödvändigtvis i realtid), så portar in/ut behövs för detta.

24bit/96kHz är önskvärt.

Jag känner att jag stirrar mig blind på de fabrikat jag känner igen sedan tidigare och skulle därför uppskatta lite tips om bra kort.

Pris: mellan 1000-2000

Shoot!

Mvh Marcus

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Har kollat på de flesta av dessa, bra där, då var jag inte ute och cyklade i vilket fall.

Focusrite har jag också hört att de har grymma preamps.

Men om vi säger jag nu skaffar ett Scarlett 2i2 och vill koppla in min G-Major2, kan man då använda ett av "monitor ut"-jacken på kortet -> till G-major2 -> och sedan tillbaka genom ett av neutrik-historierna på framsidan? G-major:n skall gå att ställa om till +4db om det är det som krävs.

Eller behöver jag stega upp till Scarlett 2i4 med utgångar som inte är anpassade till monitorer? Eller går det inte alls att lösa med enkla usb-interface?

Tack för er input så här långt.

Mvh Marcus

Link to comment
Dela på andra sajter

Ok, jag tolkar ditt svar som att det inte är möjligt att jobba med send/returns mot fysiska portar med de enklare interfacen.

Hur står sig ett sånt här kort annars? http://ordermusic.se/produkter/studio/ljudkort/usb/eie-pro-2

Det jag har läst är att drivrutinerna är just bara drivrutiner utan extra funktionalitet, men någon här kanske har erfarenhet av detta interface?

Portar finns där ju åtminstone...

Annars kanske jag får sänka mina krav helt enkelt, då jag precis är i nystartartagen och inte vet hur mycket jag kommer använda grejerna ännu.

2i2 eller 2i4 lär ju spela in 24bit/98kHz lika bra som ett 8i6 gör, och man kanske kan komplettera med något mixerbord med USB-interface senare?!

Redigerat av Totenfresser
Link to comment
Dela på andra sajter

De billigare interfacen är inte så bra lämpade för sends & returns, då de helt enkelt inte är menade till sådan användning. Sedan går det att få till det, men det är alltid en massa workarounds. Jag skulle hellre satsa några hundralappar extra och få ett kort som gör jobbet den är menad för. Angående Akai-kortet så kan jag inte uttala mig om det då varken jag eller någon i min omgivning har erfarenhet av deras ljudkort.

Link to comment
Dela på andra sajter

Då är ju den frågan utredd egentligen. Skall man leka att man har en proffsstudio så behöver man ett bättre kort helt enkelt.

Skall jag krypa till kors så kommer jag nog endast använda det här kortet för att skapa skisser på gitarr och eventuellt spela in något enstaka "skarpt" spår.

Huvuddelen av inspelning och mixning kommer ske hos min projekt-kollega och då kanske jag inte behöver mer än 2i2 eller ett Presonus 22VSL helt enkelt... Speciellt då jag har möjlighet att köpa ett för en hygglig bit under 1000-lappen, och då skiljer det helt plötsligt mer än 1500 spänn mellan det och 8i6. Frågan är om det är värt det då?

Det är alltid svårt att motivera för sig själv att man behöver mindre, när mer är så mycket roligare.

Så då återstår frågan: Hur gärna jag vill använda externa effekter? Ja... mer är ju visserligen kul, men...

Redigerat av Totenfresser
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...