NutCase Postat 22 november 2012 Postat 22 november 2012 Sorry, ev ännu en noobfråga från mig. Nu när jag inte kör gitarrpluggar längre utan mickar upp en stärkare så undrar jag om det går att stämma gitarren via Cubase ändå eller om jag måste använda en fysisk stämapparat och koppla gitarren till den (skulle vara sjukt osmidigt). Eller finns det särskilda pluggar att stämma en gitarr med som plockar upp signalen från mikrofon/stärkare och som är riktigt pålitlig (förslag på särskild tuner?). Tacksam för svar 🙂
Prelude Postat 22 november 2012 Postat 22 november 2012 Det går att stämma via alla de vanliga gitarrförstärkar-VST, typ GuitarRig, Amplitube, Podfarm, TH2 osv. Sen finns en hel hög stand alone VST gitarrstämmare, säkert flera gratis. Bara att lägga stämapparaten som effekt på ingångskanalen. Dock kan det vara lite lurigt (även om det absolut funkar) att stämma efter den uppmickade signalen så det blir nog exaktare att ha en fysisk stämapparat mellan gitarr och stärkare.
NutCase Postat 24 november 2012 Trådstartare Postat 24 november 2012 Så med andra ord blir det inte helt pålitligt? Tack för svar förresten 🙂
Prelude Postat 24 november 2012 Postat 24 november 2012 Jag hade nog inte intonerat gitarren på det viset iaf. En försärkare producerar och förstärker massor av övertoner som borde kunna lura stämapparaten en del. Men det blir säkert tillräckligt bra för många andra syften.
Die Hard (oregistrerad) Postat 24 november 2012 Postat 24 november 2012 Stämmaren i Cubase duger utmärkt att stämma guran med.
desvaenger Postat 24 november 2012 Postat 24 november 2012 Här har du en kanon-stämmare som VST, gratis. http://www.gvst.co.uk/gtune.htm
NutCase Postat 24 november 2012 Trådstartare Postat 24 november 2012 Ok, men funkar det bra att stämma genom en uppmickad stärkare och inte lajnad gura?
Die Hard (oregistrerad) Postat 24 november 2012 Postat 24 november 2012 Ok, men funkar det bra att stämma genom en uppmickad stärkare och inte lajnad gura? Jodå men kör med rent ljud när du stämmer
desvaenger Postat 24 november 2012 Postat 24 november 2012 Ok, men funkar det bra att stämma genom en uppmickad stärkare och inte lajnad gura? Så länge ljudet är någorlunda klart bör det inte vara något problem.
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.