Jump to content
Annons

Dunlop 13-56 Brons strängar


Desecrated

Recommended Posts

Till vardags gör jag skräckfilms musik och behöver ibland lite annorlunda alternativ när det kommer till instrument.

På akustisk gitarr har mer och mer kunder börjat fråga efter vad jag skulle anse vara ett 'dåligt ljud', nånting i stil med vad du skulle höra på ett VHS band som är 20 år gammalt och som blivit överspelat med ett ex antal filmer. SÅ jag köpte den billigaste stålsträngade gitarren jag kunde hitta på blocket. En östtysk weltone från 60 talet i bedrövligt skick.

Till den behövde jag såklart nya strängar, för jag tror inte dom hade bytt de som satt på sen 60 talet. Men nya fina strängar hade ju förstört syftet med hela gitarren, så jag surfade in på ådalens musik och kollade vad dom hade inne i deras akustiska avdelning. Och där hittade jag något perfekt:

13972209-origpic-8f8497.jpg

013 till 056 brons strängar och gitarren blev stämd till B-standard (samma som en 7-strängad).

Jäflar vilket ljud det blev i gitarren.

Ordentlig attack, stort och varmt, men utan den där rika överklangen som nickelsträngar ger. Den har en fylligare ton som känns mjukare och mera 'vintage'. Inspelad på rullbandare låter den riktigt mörk och ond.

Så vill ni testa något annorlunda så rekommenderar jag att testa dom här.

http://www.adalensmu...html?grp=629483

DSCN1509.jpg

DSCN1508.jpg

Redigerat av Desecrated
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...