ChrioN Postat 12 mars 2005 Postat 12 mars 2005 Jag lÀser hipp som happ om att suroundsystem ger ljudbilden en tredje dimension. Det Àr ju inte alls sant. Mono - En punkt. Egentligen ingen dimension alls. FramifrÄn. (Lite osÀker) Stereo - En dimensioner. VÀnster-höger. (tÀnk er ett strÀck, en X-axel.) Suround - TvÄ dimensioner. VÀnster-höger, bak-fram (X-axel och Z-axel.) Du kan aldrig fÄ ett ljud att lÄta som att det kommer frÄn taket, iaf inte med dagens högtalarplacering och teknik. ...eller tÀnker jag helt fel nu?
Itzhak Postat 12 mars 2005 Postat 12 mars 2005 Jag lÀser hipp som happ om att suroundsystem ger ljudbilden en tredje dimension. Det Àr ju inte alls sant. Mono - En punkt. Egentligen ingen dimension alls. FramifrÄn. (Lite osÀker) Stereo - En dimensioner. VÀnster-höger. (tÀnk er ett strÀck, en X-axel.) Suround - TvÄ dimensioner. VÀnster-höger, bak-fram (X-axel och Z-axel.) Du kan aldrig fÄ ett ljud att lÄta som att det kommer frÄn taket, iaf inte med dagens högtalarplacering och teknik. ...eller tÀnker jag helt fel nu? vi har ju tvÄ öron. sourrund bygger ju pÄ vÄr hjÀrnas förestÀllning om rummet vi Àr i. vi hör inte att ljudet kommer bakifrÄn, utan snarare kan dra den slutsatsen, utifrÄn vÄr erfarenhet om rummet(akustiken) och vÄr placering i det. för övrigt sÄ kan man ju tala tvÄ dimensioner i stereo, eftersom vi har x-axeln och en tidsfaktor. vill man sen prata om en tredje dimension sÄ handlar det ju ÀndÄ om en upplevelse, ut efter vad vÄra 2 öron uppfattar. ok, jag hittar bara pÄ nu, och spÄnar rÀtt av. men det kanske stÀmmer pÄ nÄgon punkt.
ChrioN Postat 12 mars 2005 TrÄdstartare Postat 12 mars 2005 Jag vet att det finns tricks som gör att vi tror att det kommer frÄn vÀnster eller höger sida, alltsÄ en illusion. Men det Àr inte riktigt dit jag vill komma..
Kiefz Postat 12 mars 2005 Postat 12 mars 2005 alltsÄ egentligen kan vi juh fÄ en komplett 3d-ljudkÀnsla bara med stereo.. vi har som sagt bara tvÄ öron sÄ med ett par hörlurar borde vi alltsÄ kunna simulera precis vad som hÀlst.. felet Àr juh att om vi rör pÄ huvudet sÄ förstörs alltihop.. med surround funkar det bÀttre för dÄ kan vi vrida pÄ huvudet till höger och vÀnster utan att 3d-kÀnslan försvinner.. men sÄ som surround Àr idag sÄ funkar det inte riktigt om vi vrider pÄ huvudet upp eller ned eftersom det inte finns nÄgon ljudkÀlla uppifrÄn eller nerifrÄn.. hade man 4 högtalare i en "pyramid" form runt huvudet skulle det funka bra att silmuler 3d-ljud riktigt bra Àven nÀr du vrider pÄ huvudet Ät olika hÄll.. men flyttar du dÄ pÄ huvudet sÄ funkar det ÀndÄ inte.. sÄ dÄ mÄste du hÄlla kvar ditt huvud i centrum av pyramiden för att det ska funka.. man skulle kunna simulera 3d-ljud till 100% redan i stereo om man bara kunde anpassa ljudet efter hur vi rör pÄ oss... annars fÄr vi helt enkelt lÄta bli att röra pÄ oss och dÄ funkar det som sagt utmÀrkt med stereo...
MusicGene Postat 13 mars 2005 Postat 13 mars 2005 Jag lĂ€ser hipp som happ om att suroundsystem ger ljudbilden en tredje dimension. Det Ă€r ju inte alls sant. Mono - En punkt. Egentligen ingen dimension alls. FramifrĂ„n. (Lite osĂ€ker) Stereo - En dimensioner. VĂ€nster-höger. (tĂ€nk er ett strĂ€ck, en X-axel.) Suround - TvĂ„ dimensioner. VĂ€nster-höger, bak-fram (X-axel och Z-axel.) Du kan aldrig fĂ„ ett ljud att lĂ„ta som att det kommer frĂ„n taket, iaf inte med dagens högtalarplacering och teknik. ...eller tĂ€nker jag helt fel nu? tredje dimensionen Ă€r ju sĂ„klart tid đ± Spelar du musik utan att ta hĂ€nsyn till tidsdimensionen lĂ„ter det skit!
ChrioN Postat 13 mars 2005 TrÄdstartare Postat 13 mars 2005 nej den fjÀrde dimensionen Àr tid! 1d: fram-bak 2d: höger-vÀnster 3d: upp-ner
ChrioN Postat 13 mars 2005 TrĂ„dstartare Postat 13 mars 2005 Spelar du musik utan att ta hĂ€nsyn till tidsdimensionen lĂ„ter det skit! Offbeat? đ
Arete Postat 13 mars 2005 Postat 13 mars 2005 alltsÄ egentligen kan vi juh fÄ en komplett 3d-ljudkÀnsla bara med stereo.. vi har som sagt bara tvÄ öron sÄ med ett par hörlurar borde vi alltsÄ kunna simulera precis vad som hÀlst.. felet Àr juh att om vi rör pÄ huvudet sÄ förstörs alltihop.. med surround funkar det bÀttre för dÄ kan vi vrida pÄ huvudet till höger och vÀnster utan att 3d-kÀnslan försvinner.. men sÄ som surround Àr idag sÄ funkar det inte riktigt om vi vrider pÄ huvudet upp eller ned eftersom det inte finns nÄgon ljudkÀlla uppifrÄn eller nerifrÄn.. hade man 4 högtalare i en "pyramid" form runt huvudet skulle det funka bra att silmuler 3d-ljud riktigt bra Àven nÀr du vrider pÄ huvudet Ät olika hÄll.. men flyttar du dÄ pÄ huvudet sÄ funkar det ÀndÄ inte.. sÄ dÄ mÄste du hÄlla kvar ditt huvud i centrum av pyramiden för att det ska funka.. man skulle kunna simulera 3d-ljud till 100% redan i stereo om man bara kunde anpassa ljudet efter hur vi rör pÄ oss... annars fÄr vi helt enkelt lÄta bli att röra pÄ oss och dÄ funkar det som sagt utmÀrkt med stereo... GÄr att mÀta upp örats form, för positioneringen (speciellt i höjdled) beror mycket pÄ hur örats form slÀpper in ljudet. Om man sen anvÀnder hörlurar med en gyro sÄ kan man positionera saker i full 3D. Fast inte sÄnt som finns i varje mans hem direkt :-)
Coffeemidget Postat 13 mars 2005 Postat 13 mars 2005 Jag tror nog inte att man ska dividera för mycket med de specifika orden de anvÀnder. Dom vill vÀll bara fÄ fram att de kÀnns rymligare och beskriver sÄ.
MusicGene Postat 13 mars 2005 Postat 13 mars 2005 nej den fjÀrde dimensionen Àr tid! 1d: fram-bak 2d: höger-vÀnster 3d: upp-ner du har fel. Det gÄr alldeles utmÀrkt att ha tre dimensioner med position i x, position i y och tid. SÄ det sÄ.
Piffen Postat 14 mars 2005 Postat 14 mars 2005 du har fel. Det gÄr alldeles utmÀrkt att ha tre dimensioner med position i x, position i y och tid. SÄ det sÄ. hur funkar det dÀr dÄ? //smulan
Arete Postat 14 mars 2005 Postat 14 mars 2005 Kan vi inte ha en metafysisk diskussion om dimesioner, det vore kul đ Vi kan diskutera hur man positionerar ljud, bĂ„de med utgĂ„ngspunkt frĂ„n de mĂ€nskliga sinnena, matematik samt fysik. Har vi tur kommer vi in pĂ„ en hĂ€rlig debatt om "the grand unified theory" och kan lyckas komma pĂ„ hur den fungerar. DĂ„ fĂ„r vi nobelpriset, och kan dessutom förklara alla fenomen i universum đ Who's with me?
holmgrenstefan Postat 15 mars 2005 Postat 15 mars 2005 jo det gĂ„r med tvĂ„ högtalare. men svĂ„rt att fĂ„till i hemmet. hemma skulle det nog vara bĂ€tre med en högtalare i taket đ
nurfen Postat 15 mars 2005 Postat 15 mars 2005 Kan vi inte ha en metafysisk diskussion om dimesioner, det vore kul đVi kan diskutera hur man positionerar ljud, bĂ„de med utgĂ„ngspunkt frĂ„n de mĂ€nskliga sinnena, matematik samt fysik. Har vi tur kommer vi in pĂ„ en hĂ€rlig debatt om "the grand unified theory" och kan lyckas komma pĂ„ hur den fungerar. DĂ„ fĂ„r vi nobelpriset, och kan dessutom förklara alla fenomen i universum đČ Who's with me? Jag Ă€r pĂ„ om man fĂ„r fika?
VacUm Postat 16 mars 2005 Postat 16 mars 2005 Mono - En punkt. Egentligen ingen dimension alls. FramifrÄn. Skönt att du kan se monoljud som dimensionslöst. NÀstan imponerad. (missat denna trÄden helt)
Magnuz Postat 17 mars 2005 Postat 17 mars 2005 Stereo Àr definitivt inte som ett rakt streck frÄn höger till vÀnster, dÄ har nÄgot gÄtt galet. Man har ju en djupdimension ocksÄ, d.v.s. efterklang.
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in hÀr.