Jump to content
Annons

Motu Track16 vs RME Babyface vs Apogee Duet 2


Gustav Lundgren

Recommended Posts

Hej!

Skall köpa nytt ljudkort. Redan imorgon faktiskt... Tacksam för snabba svar.

Har någon läst det nya testet av Motu Track16? Jag vill ha ljudkortet med så bra A/D omvandling och preamps som möjligt (antar att det är Apogee Duet 2) men i vissa sammanhang kommer jag att behöva spela in på 3-4 analoga kanaler. Ett sista alternativ kan vara Apogee Quartet men jag vill inte lägga för mycket pengar. Vad säger ni?

MVH G

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Vill du veta mer om Track16 kan du väl kosta på dig Studio 10-2012 och läsa recensionen. Småpengar jämfört med den summa du tänker lägga ut på inspelningsutrustning.

Om du vet med dig att du behöver kunna spela in 3-4 kanaler är väl Duet utesluten redan där.

Ska alla 3-4 kanaler vara mikrofoner? Då behöver du separat mikpreamp till kanal 3/4, eftersom det bara är 2 mikingångar i både Track16 och Babyface. Eller så spanar du in MOTU 4PRE, som är lite enklare än Track16, men ändå har det du behöver och 4 mikingångar.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej igen!

Jag kommer att spela in 2-3 kanaler för det mesta. Alltid med kondensatormikrofoner. Jag har en preamp med analogutgång med en kanal. Jag skulle då kunna använda denna till en av line-in ingångarna på MOTU tack 16? Frågan är egentligen enkel, vad tycker folk som har provat alla dessa 3 ljudkort, angående AD/DA och Preamps, vilket låter bäst? Jag har hittils hittat 3 st demoinspelningar av Motu track 16 på nätet men det är som vanligt omöjligt att bedömma hur det egentligen kan låta då det är personer som inte vet hur man håller i ett instrument som provar ljudkortet.

Jag vet att MOTU track 16 är en väldigt ny produkt men det kanske finns några som provat? Tacksam för några synpunkter.

MVH Gustav

Link to comment
Dela på andra sajter

ja du kan använda alla ingångar simultant på motun så du kan använda line-ingångarna

man borde även kunna koppla linesignaler till hi-z ingångarna men vet inte skäert i detta fall

har inte provat något av korten men skulle inte tro du hör någon skillnad på dem

har ett motu ultralight och skulle själv välja motuntrack 16

motu 4pre har inga inbyggda effekter

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 1 månad senare...

Hej!

Jag misstänker att alla dessa ljudkorteten låter väldigt snarlikt. Om jag inte missminner mig använder RME babyface och apogee duet samma mikrofonförstärkare. Sök på google, finns många med samma frågeställning som du. Men om du ofta kommer att spela in tre kanaler åt gången ( och micpreampen saknar ADAT) verkar ju Motu track 16 som det bästa alternativet. Stod i samma dilemma för ett tag sedan då jag ville ha ett litet ljudkort att ta med mig och valde då RME pga ADAT och att breakaoutkabeln till Motu 16 verkade stor o bökig.

Med vänlig hälsning

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...