Jump to content
Annons

Varför Reason?


illWill

Recommended Posts

Vad är det som är så bra med Reason?

För mig verkar det bara komplicerat, att man inte kan spela in direkt i programmet, inte kan använda några vst effekter som Waves, Native m fl... Nej Reason verkar inte vara bra för oss akustiska musiker som kör mkt hårddiskinspelning och är beroende av bra vst effekter för de effekter som följer med programvaran (iaf i cubase) är ju värdelösa lågbudgetvarianter! Jag tvivlar på att Proppellerheads kan prestera lika bra som Waves etc med sina reverbs m fl.. Har jag fel? Någon som vill läxa upp mig nu? 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
Vad är det som är så bra med Reason?

För mig verkar det bara komplicerat, att man inte kan spela in direkt i programmet, inte kan använda några vst effekter som Waves, Native m fl... Nej Reason verkar inte vara bra för oss akustiska musiker som kör mkt hårddiskinspelning och är beroende av bra vst effekter för de effekter som följer med programvaran (iaf i cubase) är ju värdelösa lågbudgetvarianter! Jag tvivlar på att Proppellerheads kan prestera lika bra som Waves etc med sina reverbs m fl.. Har jag fel? Någon som vill läxa upp mig nu? 😉

Är det därför du skriver ett inlägg för att du vill bli uppläxad?

:rolleyes:

R är bra som skissverktyg på resande fot.

R är bra som synt/sampler modul ihop med ProTools/Cubase/Logic.

R är bra som liveinstrument, lätt att bära med sig i Powerbooken.

Om R reverb är bättre/sämre än Waves? Nja Waves är gudar på pluggar, allt de gör är bra!!!

Men R's reverb låter ok och räcker bra.

Men som sagt, med R ihop med Protools så får man de bästa av båda världar.

(Berklee College kräver att alla elever har en Powerbook med Reason installerad vid kursstart, så bra anser de att den är: "Special version of Propellerheads Reason adapted for Berklee College of Music")

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 3 veckor senare...
WhatGoesOn (oregistrerad)
Vad som är så bra med Reason? Läs specifikationerna, prova programmet. Gillar du det inte behöver du inte använda det. Gräv inte ned dig i vad andra gör eller tycker, fatta egna beslut.

Kan man hämta en demoverion någonstans? Annars är det ett väldigt dyrt sätt. Jag vill gärna ha svar, är Reason något om man kör Rock/Alternativ musik eller är det bara för Techno och Acid?

Jag skulle gärna vilja se en artikel i Studio om att välja Sampler, skall göra det nu.

Är det Halion som gäller, eller Reason (ja jag vet att Reason är mycket mer), eller SampleTank eller GigaStudio eller... ?

Vad är för och nackdelarna med programmen?

Har bara som krav att kunna köra Akai-CD och det verkar gå i de flesta samplers idag.

Och Royen, jag vill inte köpa alla programmen för att fatta ett beslut 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag vill gärna ha svar, är Reason något om man kör Rock/Alternativ musik eller är det bara för Techno och Acid?

Jag skulle gärna vilja se en artikel i Studio om att välja Sampler, skall göra det nu.

Är det Halion som gäller, eller Reason (ja jag vet att Reason är mycket mer), eller SampleTank eller GigaStudio eller... ?

Vad är för och nackdelarna med programmen?

Har bara som krav att kunna köra Akai-CD och det verkar gå i de flesta samplers idag.

Och Royen, jag vill inte köpa alla programmen för att fatta ett beslut 🙂

Ja vad sägar man? 😄

Reason är ett verktyg för musikskapande och kan användas till vilket musikstil du själv vill.

Det du inte kan med Reason är spela in något utifrån - om du inte använder dig av Reason ihop med något annat program typ Cubase/Logic/Cakewalk/Live/Protools/Acid/etc.

Halion är en bra sampler (använder den själv med Cubase) Sampletank likaså.

Gigastudio är inte dum den heller men kräver gärna en egen burk. biblioteken till Giga är fantastiska men ack så dyra . . .

Det bästa rådet jag kan ge dig är att besöka en musikaffär och prova dem.

Men en testartikel om Samplers är ett bra förslag . . .

Link to comment
Dela på andra sajter

Visst finns det en demoversion, kolla här. Reason är väl inte direkt gjort för rock, men det är inte bara techno heller. Reasons samplers stöder inte AKAI direkt, men det finns ett program vid namn ReLoad att ladda ner gratis från Propellerheads hemsida (om du är registrerad som Reasonägare) som konverterar AKAI-formaten direkt till NN-XT-format med alla inställningar intakta.

Link to comment
Dela på andra sajter

WhatGoesOn (oregistrerad)

Jo, musikaffären är ett alternativ.

Jag har dock en känsla av att det blir väldigt färgat av vad personen i affären tycker och spelar för musik och prova ett så komplicerat program som Reason i en musikaffär i 1 timme tycker jag inte räcker för att avgöra köp.

Letar istället runt på Internet och frågar i forum :-)

Ser fram emot en artikel, tack för en bra tidning förresten.

Link to comment
Dela på andra sajter

WhatGoesOn (oregistrerad)
Visst finns det en demoversion, kolla här. Reason är väl inte direkt gjort för rock, men det är inte bara techno heller. Reasons samplers stöder inte AKAI direkt, men det finns ett program vid namn ReLoad att ladda ner gratis från Propellerheads hemsida (om du är registrerad som Reasonägare) som konverterar AKAI-formaten direkt till NN-XT-format med alla inställningar intakta.

Tack för info, det skall jag genast undersöka.

Trodde Reason var för stort för att låta sig demas.

Har sett att Reload finns, bra att få info om att inställningarna blir intakta.

Link to comment
Dela på andra sajter

Reasons samplers stöder inte AKAI direkt, men det finns ett program vid namn ReLoad

Eller CDxtrakt finns här.

den konverterar från AKAI, GIGA, Halion, etc etc till NN-XT formatet.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...