Jump to content
Annons

Nothjälp


JMM

Recommended Posts

Tja ba.

Jag håller på att lära mig noter. Det var några saker jag inte hittat förklaring för.

http://imageshack.us...1016164710.jpg/

Betyder det paus i tre taktslag ??

http://imageshack.us...1016171419.jpg/

(vet ej varför den blev uppochner bilden men det går ju att rotera)

Från första C-tonen så är det en bindebåge till näste C-ton och sedan en lång bindebåge till C-ton i nästa

del.Korrekt? Och då ska man således bara slå an den första C-tonen eller?

Före den ett sänkt h (hess eller hur säger man?) som man böjer till ett C.Ovanför hess är det en båge som pekar uppåt. Betyder detta böjning? Detta hess ska alltså klinga till nästa takt?

Det ser ut som om man första ska böja hess men även slå an C, men det går ju inte?

Som sagt, jag lär mig.

Redigerat av JMM
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Första bilden betyder tre takters paus.

Jag är blåsare så vad man gör på gitarr vet jag inte riktigt, däremot säger nog dom flesta b och bess nuförtiden, förut hette det h och b, inte hess, blir ganska kul förvecklingar ibland.

Tack 🙂 b och bess, så var det ja.

Vet du något om noterna?

Här är ett bättre foto:

http://imageshack.us/photo/my-images/580/20121018203553.jpg/

Om man skippar på hur man gör på gitarr och bara teoretistk sett ang. noter.

Man böjer bess till C och där gör man ett vibrato.Förstår inte riktigt. Varför skriver man ut C om man ej ska slå den?

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är bindebågar mellan c-tonerna vilket innbär att man inte ska slå an dom igen. Man ska inte slå an första c:et utan man gör ett gliss upp till c och då anger notvärdena när man ska ha glissat färdigt och c:et ska börja låta, dvs en sextondel före 2:a slaget.

Link to comment
Dela på andra sajter

Angående andra bilden, så är första tonen Bess, alltså sänkt B. Andra tonen är C. Sen är det lite okonventionellt skrivet, men den "undre" bågen - från första till andra- och tredje C-et - innebär att tonen skall hållas ut (utan anslag) för hela den tidsperioden.

 

Ovanför den bågen, så har du en överliggande båge mellan Bess till C-et i nästa takt. Den bågen är en sk. fraseringsbåge, och tillämpas vanligtvis inte för gitarr, utan mest för blås och stråkinstrument. Bågen indikerar inget konkret spelsätt, utan den bågen markerar att dessa toner ska betraktas som "en fras", dvs att de toner som omfattas av fraseringsbågen ska ses som en mer självständig sats, ungefär som 'en mening' när man läser text.

 

Ett exempel på tillämpningen av det kan man beskriva såhär: På slag 3 i andra takten så ser du ytterligare ett C som ska spelas direkt efter föregående C-et. Om en blåsinstrumentalist skulle läsa den här passagen, och se fraseringsbågen, så skulle blåsinstrumentalisten kanske göra en åttondels (eller kortare) paus före det sista C-et och hämta lite luft, och på samma gång liksom utgöra ett komma-tecken i fraseringen av melodin, ett kort litet uppehåll. Fraseringsbågar är lite abstrakta, men överlag kan du betrakta dom som föredragsbeteckningar.

 

Du har även trill-markering (den tjocka räfflade linjen mellan ackordbeteckningarna och bågarna) som indikerar att du ska drilla mellan Bess och C fr.o.m. slag två i första takten.

 

Sista bågen är den minst konventionella. Den ligger direkt under första ackordbeteckningen "F/C". Det är en inverterad båge, som på ett gammaldags sätt indikerar att man ska "glida" från Bess till C, inte slå an båda tonerna. På gitarr brukar man kalla det "slide". Beteckningen som används där är gammaldags, men troligen använder dom den för att det skulle bli ganska plottrigt (rent grafiskt) att ange en båge även från Bess till C - som man normalt gör.

Redigerat av Signia
Link to comment
Dela på andra sajter

Fråga

http://imageshack.us/photo/my-images/248/20121018203230.jpg/

Hur ska man göra om man ska underdela denna takt?

Ni vet, 1å 2å 3å 4å. Jag får det till:

på "1" så är det åttondelspausen. På "1å" så är det fjärdedelsnoterna (två C). På "2å" så är det åttondelsnoteerna C igen. Och på "3" så är det halvnoten. Är det korrekt?

Fråga 2:

Det är ju ett s.k. förslag i from av ett hess.Ovanför detta så har vi en båge. Fast i detta fall så kan bågen knappast vara något annat än en böjning på gitarrsträngen.(Tydligen liten skillnad på symbolerna vad gäller gliss och böjning`).

Sedan kan den streckade linjen inte betyda annat än att man ska hålla tonen.

Å andra sidan ser det ut som om man ska slå an åttondelstonerna C på "2å" men det går ju inte? Jag kan inte tänka mig annat än att det är "böjning" de vill ha?

Link to comment
Dela på andra sajter

Rytmiken har du förstått rätt 🙂

När det gäller böjningen, så är det här sättet att notera böjningar inte någon standard, utan det ser ut som du läser ifrån en gitarr-solo bok. Det finns en rätt fet amerikansk marknad för gitarr-solo böcker, där unga gitarrister leds att tro att om dom tekniskt klarar av att spela igenom ett solo av välkända gitarrister så lär dom sig från den heliga graal liksom . I dom böckerna används inte traditionell notering, utan man krånglar ofta till det, frångår standard och använder hemkörda lösningar som ska avancerade ut, specialare och häftiga ut. Det ska va svårt att förstå, för att framhäva artistens genialitet, eller att det han gör kräver så speciell notering för han är så avancerad.

Finns massor av gitarrister/instruktörer/författare som livnär sig som rena bluffmakare på att tolka andras spel, intentioner, solon m.m. och krångla till, intellektualiserar och abstraherar saker in absurdum. Ju mindre man förstår, desto mer avancerad framstår man och det man talar om, och desto mer genialisk framstår man själv och det man talar om som. Wolf Marshall är en välkänd sån figur. Undvik sånt i mesta möjliga mån, det är bara bullshit.

Men det verkar som sagt indikera en böjning av båda tonerna, vilket tillsammans med dist brukar ge en rätt skrikande ton. Den tjocka trill-noteringen, från slag 3 och framåt, symbolserar traditionellt sett en drill, alltså snabb variation mellan två toner (hammer-on på gitarr, inte bend). Men i det här fallet ser man ut att mena vibrato, alltså svajning av samma ton. Så det är inte direkt någon traditionell notering. Det ser rätt gitarristiskt ut.

Den streckade linjen, under ackordbeteckningarna, har också en otydlig mening i det här fallet. Det ser - i traditionell notering - ut att vara inramningen av en repris. Det repris-tecknet ligger i så fall längre fram, till höger i bild, utanför ramen av bilden du visar här. Traditionellt använder man sånhär markering för att indikera att under dom här takterna gäller specifikt villkorsförhållande, t.ex. en repris.

Ser man det ur lite godtycklig amerikansk gitarrnotering, så kan den streckade linjen t.ex. indikera att här ska användas dist till skillnad från innan. Det står det i föredragsbeteckningen med (with distortion). Men det kan även, som du säger, helt enkelt indikera att tonen - som slås an på andra åttondelen - ska hålla ut. Det kan vara så enkelt, även om man i vanlig notering förstås använder rytmvärden i kombination med bågar för att indikera sånt Det kanske ska se extra krångligt ut, för att imponera mer. Who knows.

Redigerat av Signia
Link to comment
Dela på andra sajter

Ha ha. Tack Signia. Både underhållande och läsvärd läsning. Noterna kommer från en notbok om ZZ Top så den är väl amerikaniserad så det förslår antar jag. Det verkar finnas utrymme för tolkning. Låten är "Gimme all your lovin".

"Men det verkar som sagt indikera en böjning av båda tonerna, vilket tillsammans med dist brukar ge en rätt skrikande ton."

Personligen tror jag det bara är bess-tonen som ska böjas. Låter nog fel annars. Så låter det när man lyssnar på låten i alla fall. Det borde stämma. Det är ju ett bess som förslag och det är den tonen man böjer upp så det blir två C.

"Men det kan även, som du säger, helt enkelt indikera att tonen - som slås an på andra åttondelen - ska hålla ut. Det kan vara så enkelt."

Den streckade linjen.

Ja det indikerar nog att tonerna ska hållas ut. Så låter ju det när man lyssnar på låten. Det kan inte betyda att jag ska slå om tonerna när åttondelarna kommer in (före halvnoten). Så är inte låten.

Tack för hjälpen

Link to comment
Dela på andra sajter

Personligen tror jag det bara är bess-tonen som ska böjas. Låter nog fel annars. Så låter det när man lyssnar på låten i alla fall. Det borde stämma. Det är ju ett bess som förslag och det är den tonen man böjer upp så det blir två C.

Tack för hjälpen

Du har nog rätt, är nog bara bess som ska bendas upp. My bad.

Cool!

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...