Jump to content
Annons

Edit html med Mac


Recommended Posts

Jag njuter av min Powerbook, men jag kan inte komma på ett smidigt sätt att snabbt göra lite ändringar i HTML-koden på min sida. På min PC kunder jag bara gå till: visa/källa. På maccen hittar jag samma funktion, men som sagt... det går ju inte att ändra något!!!

Hur gör man? (min sida är skriven och gjord direkt med HTML)

/Nudel

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Svårt att säga, när man inte vet vilket operativsystem du kör.

På PC:n funkar Explorer både som browser och som ftp-program, kan alltså skicka grejor både nedåt och uppåt. På Macen har inte Explorer den funktionen. Vill du skicka upp grejor till din webbserver måste du ha ett ftp-program. Det finns nog inbyggt i OS X tror jag, men jag har aldrig lyckats få det att funka lika bra som exempelvis Fetch, en gammal trotjänare.

Du skickar alltså upp filerna till servern med Fetch eller liknande, men först måste du ju ändra dem, och det kan du göra med vilken texteditor som helst – förutsatt att den inte är alltför "smart" och visar html-kod som färdiga sidor. I OS 9 kunde man använda Skriv Text, jättesmidigt, men Textredigeraren i OS X vill gärna visa färdiga webbsidor i st f koden. Det går säkert att ställa in så att det funkar, men jag har aldrig brytt mig eftersom jag har Dreamweaver att redigera sidor i. En vanlig kodeditor är annars BB Edit.

Link to comment
Dela på andra sajter

- Välj visa källa som vanligt

- kopiera över texten till textredigeraren som du sätter på "gör om till ren textfil" i formatmenyn.

- eller än bättre, ladda hem smultron, gratisprogram för att skriva html.

- hursomhelst, spara filen, släng upp på webbserver.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag använder ftp-klienten Transmit för att ändra html direkt på servern. Hur smidigt som helst.

Annars är som sagt Smultron en bra texteditor. Värt att nämna är också PageSpinner, som är ett bra billigt html-program.

Link to comment
Dela på andra sajter

Just det, så är det. afp-protokoll går finfint, och några andra delningsprotokoll, men inte ftp. Det har visst nåt med rättigheter att göra.

Bara att köra en annan ftp-klient, alltså, och jag tycker Fetch är bra. Intuitivt också. Inget tjafs.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack skall ni ha. Smultron va exakt vad jag var ute efter. Mysigt värre.

Nu när vi ändå är inne på ämnet... finns det något gratisalternativ till CuteFtP som ni kan rekomendera? Det va inte det ni snackade om när sa att FTP finns i OSX...eller? Jag är inte så haj på hur allt det där funkar o betecknas.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack skall ni ha. Smultron va exakt vad jag var ute efter. Mysigt värre.

Nu när vi ändå är inne på ämnet... finns det något gratisalternativ till CuteFtP som ni kan rekomendera? Det va inte det ni snackade om när sa att FTP finns i OSX...eller? Jag är inte så haj på hur allt det där funkar o betecknas.

transmit eller fetch

Link to comment
Dela på andra sajter

Gött, men varken transmit eller fetch är ju gratis... eller kan man "testa" under en obestämd tid?

båda funkar obegränsad tid, men transmit måste startas om efter en viss tid. går på 5 sekunder.

finns massa sätt att lösa det dock 🙁

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...