Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Är lite sugen på att börja spela in det som jag spelar. Är helt nybörjare på det som har med inspelning att göra så vore tacksam över att få lite hjälp. Har läst runt lite och har nu och har fått lite överblick på det hela.

Jag vill alltså spela in sång, akustisk gitarr och elektriskt piano (yamaha p-155). Jag kommer aldrig spela in piano och gitarr samtidigt.

Vad finns det för bra utrustning för detta utan att det blir för dyrt?

Ska man koppar in pianot direkt i datorn eller genom ett ljudkort?

Hur fungerar det om jag spelar in t.ex sång och gitarr samtidigt i varsin mick, borde inte mickarna ts upp båda ljuden då?

Tack för svar!

Annons
Postat

Finns ju oändligt många vägar och ideér att ta sig fram på, men nått som är det första är ju att skaffa sig något form av ljudkort och som du säger ska det ju också stödja att kunna spela in 2 signaler samtidigt om du vill ha sång och gitarr på varsit spår i mixen sen.

Sen beror det ju lite olika på vad för grejer du spelar på, Är det akustisk gitarr du lirar och du absolut måste spela in på den samtidigt som du sjunger så skulle nog iallafall jag, spela in på minst två mickar (en på gitarr och en under näsan).

Så bestäm en budget och kika runt lite bland de olika marknadena (begagnat kan va giftigt värt) och kolla även lite på forumet efter bra tips på hur man gör med olika sätt att micka och få saker att funka.

Men som så många grejer är ju oftast bemärkelsen "man får vad man betalar för" även här en klar sumtion.

Postat

Med en mindra micscreen lite fiffigt monterad på den mick som tar upp gitarren kan du minska slasket från sången in i gitarrmicken om du spelar o sjunger samtidigt. Slasket åt andra håller, från gitarren in i sångmicken, blir mkt mindre, i alla fall om du har sångmicken ganska nära.

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.