Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Om jag sÀger "Metalcore", vad tÀnker du pÄ dÄ?

Jag antar att dem flesta svar Àr:

1. Steven Slate
  2. Joey Sturgis
  3. Samplade trummor
  4. Pod Farm
  5. Glitch/shutter
  6. Bass-drops

Jag har varit medlem hĂ€r tillrĂ€ckligt lĂ€nge för att förstĂ„ att de Ă€r en musikgenre som inte Ă€r alltför populĂ€r hĂ€r. Men, det finns Ă€ndĂ„ vissa som gillar det.. som jag tex 🙂 Denna trĂ„d handlar just om "glitch" och "shutter". DĂ€r du choppar upp gitarr eller sĂ„ngspĂ„r. Vissa hatar det, vissa Ă€lskar det. Jag personligen Ă€r ett stort fan av det, och vill gĂ€rna pröva det i mina produktioner. Jag har gjort det ett fĂ„tal gĂ„nger, men bara lite simpelt. Dem gĂ„nger jag har gjort det har jag bara klippt i spĂ„ren lite enkelt, men jag vill nu ta det ett steg lĂ€ngre.

Lyssna hĂ€r sĂ„ hör ni vad jag menar: Memphis May Fire – Alive In The Lights lyssna runt 2:50 in i lĂ„ten. Hur gör man de pĂ„ snyggaste sĂ€tt?
    Ett annat exempel: Memphis May Fire – Prove Me Right - pratar om gitarrerna nĂ€r allt kommer igĂ„ng dĂ€r i början. (Dem kör drop G# btw. Underbart!)

Kör Logic Pro 9. Finns de nÄgra pluggar för de?

Annons
Postat

NÀr allt kommer igÄng igÄng Àr det enda jag kan höra i gitarrvÀg vanligt palm chuggande.

DÀremot har dom cuttat upp sÄngen och troligtvis anvÀnt en Beatrepeater plugg.

Det brukar finnas standard i de flesta musikprogram. Troligtvis Àven i Logic.

Om man kombinerar det med att till exempel pitcha ner samtidigt kan man skapa ytterligare sköna effekter

Postat (redigerat)

NÀr allt kommer igÄng igÄng Àr det enda jag kan höra i gitarrvÀg vanligt palm chuggande.

DÀremot har dom cuttat upp sÄngen och troligtvis anvÀnt en Beatrepeater plugg.

Det brukar finnas standard i de flesta musikprogram. Troligtvis Àven i Logic.

Om man kombinerar det med att till exempel pitcha ner samtidigt kan man skapa ytterligare sköna effekter

pÄ lÄten 'Prove me right', hör du inte effekten nÀr trummfillet kommer igÄng?

Jag ska spana upp de dÀr.

Redigerat av Terror
Postat

Det absolut enklaste sÀttet Àr ju att hacka upp sÄngen i otroligt smÄ delar och sedan mixtra med lÀngden pÄ "hacken" till du kÀnner dig nöjd. Annars, Effectrix som nÄgon nÀmnde.

Postat

Du över över 35 Är antar jag ;D Eller ett Iron Maiden-fan haha

Tack för tipset iaf!

Inte passerat 30-strecket riktigt Àn och Iron Maiden har vÀl gjort ett par bra lÄtar, men jag förstÄr inte vad det har med saken att göra?

Som jag förstod det sökte du efter glitch-vst:s, och dÄ Àr det mer eller mindre lag pÄ att tipsa om just dblue glitch.

Postat

Inte passerat 30-strecket riktigt Àn och Iron Maiden har vÀl gjort ett par bra lÄtar, men jag förstÄr inte vad det har med saken att göra?

Som jag förstod det sökte du efter glitch-vst:s, och dÄ Àr det mer eller mindre lag pÄ att tipsa om just dblue glitch.

Det var ett skĂ€mt 🙂 Lite skoj i den trĂ„kiga vardagen mĂ„ste man fĂ„ ha. Eftersom du la till det onödiga "otrevligt ljud", sĂ„ ville jag ocksĂ„ lĂ€gga till nĂ„got onödigt i svaret. Gjorde det med kĂ€rlek friend. Trevlig söndag! och tack för tipset igen!

• 3 veckor senare...
Postat

Det var ett skĂ€mt 🙂 Lite skoj i den trĂ„kiga vardagen mĂ„ste man fĂ„ ha. Eftersom du la till det onödiga "otrevligt ljud", sĂ„ ville jag ocksĂ„ lĂ€gga till nĂ„got onödigt i svaret. Gjorde det med kĂ€rlek friend. Trevlig söndag! och tack för tipset igen!

Eeh, vÀnta nu... Jag skrev "Otroligt trevlig", absolut inte "otrevligt ljud". LÀs om - lÀs rÀtt.

Postat

Eeh, vÀnta nu... Jag skrev "Otroligt trevlig", absolut inte "otrevligt ljud". LÀs om - lÀs rÀtt.

Oj! 😼 my bad! Hade nog förvĂ€ntat mig sarkastiska svar sĂ„ lĂ€ste nog de jag ville lĂ€sa haha. Ber om ursĂ€kt!

Postat

Oj! 😼 my bad! Hade nog förvĂ€ntat mig sarkastiska svar sĂ„ lĂ€ste nog de jag ville lĂ€sa haha. Ber om ursĂ€kt!

Jag Ă€r aldrig sarkastisk nĂ€r det kommer till glitch, och/eller "oljud". Fan, jag pysslar ju med noise 😛.

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in hÀr.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat nÄgra kakor pÄ din enhet för att du bÀttre ska kunna anvÀnda den hÀr sajten. LÀs vÄr kakpolicy och om hur du kan Àndra instÀllningar. Annars utgÄr vi frÄn att du Àr bekvÀm med att fortsÀtta.