Jump to content
Annons

Hur vet man om recap är nödvändigt?


Vibes

Recommended Posts

Undrar hur man hör på ett mixerbord om det är dags för recap?

Villka är de olika ljudförsämringar som uppenbarar sig?

Vet ju från annan ljudutrustning att dåliga kondringar kan ge brus tex men det måste ju vara andra ljudförsämringar också?

Tack på förhand...

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Jo det är riktigt att man byter i signalvägarna också vilket alltså ger avsevärda förbättringar i frekv.omfång och djup, svårt att säga exakt när det är dags men har du ett bord som är mer än 10 år gammalt och som gått varmt om man säger så dvs körts rätt mycket så tycker jag man skulle satsa på en recappning, ofta tar man lite större värden på vissa kondingar men det får du ta med en elektronik-kunnig reparatör som KAN detta, inte alla som behärskar detta medan typ SR folk och liknande ingenjörer i elektroteknik som pysslat med ljud länge brukar vara säkra kort!

Lycka till vad har du för bord förresten?

Redigerat av Florian le Sage
Link to comment
Dela på andra sajter

Florian

Tack för inläggt. Har hört detta om att man tar lite större värden, vad är anledningen till detta? Råkar du känna till det? Får försöka få tag på någon lämplig person för detta. Kanske kan löda om allt själv om jag bara får vägledning med värden osv.

Bordet är ett Soundcraft 800B 32/8. Har ju nästan 30 år på nacken och är osäker på om det ens är bytt nån gång. Ser orginal ut på kondringarna men å andra sidan kan det ju vara någon riktigt skicklig som gjort det.

Trivs mycket bra med det men tycker på senaste året att de blir lite vasst ljud i övre mellan och diskant. Dessutom tycker jag att de alltid blir lite ont om diskant och mycket bas hur man än beter sig. Det kan dock bero på min okunskap, men har endå hållt på några år nu och tycker att jag aldrig lyckas på kläm på detta. Skit bakom spakarna kanske...

Link to comment
Dela på andra sajter

Du ska INTE ändra värden på kondingar som sitter i filter typ EQ och så för då ändrar du drastiskt filtrets frekvenser.. Byt till samma värden.. Kondensator som däremot sitter mot jord i nätdel etc kan du gärna öka kapacitans på.. Då filtrerar dom bara bättre..

Ju högre kapacitans en kondesator har ju lägre frekvenser släpper den igenom.. Det är regeln! I filter (typ EQ) så handlar det om resonans.. Där samspelar kondensatorn med en spoel (som mäts i Henry). Här lite om hur filter beräknas http://user.tninet.se/~voy939k/filter.htm

Fast en elektolytkondensator kan torka med tiden vilket i praktiken innebär att kapacitansen blir lägre.. Kondensatorer som sitter där det går mycket ström (eller utsätts för hög värme) torkar fortare.. Kondensatorer som sitter i serie i en signalkjedja belastas mycket mindre (håller värde längre).. Sen är ett känt fenomen att tantalkondensatorer (små oranga/blåa pärlar) brusar mer och bör ersättas av äkta elektrolykondensatorer..

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack det hegobald.

Kanske ska börja med att renovera en strip och se om de blir någon skillnad, så vet man om det är värt att härja me alla 32 + 8 sub. Sen får man väl ge sig på masterstripen också.

Skulle bara vilja ha svar på frågan om slitna kondensatorer kan ge lite hård/vass diskant och högt mellan? Känns som om de borde bli tvärt om, om resonansen minskar med minskat värde på kondensatorn?

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...