Jump to content
Annons

Alltid Di-Box från mickar/instrument till mixer?

Recommended Posts

Chris_Kadaver (oregistrerad)
Postat

Har den billigaste phonic mixern och en sm58a för inspelning hemma. Alltid tyckt att rösten låter tunn här och saknar detalj. Spelar jag in med porta eller diktafon eller liknande upplever jag inte samma sak, så rösten är det nog inget fel på.

Kan det bero på att micksladden är xlr -> tele? Hörde något om det tidigare. Eller behöver jag Di-Box?

Annons
Postat

Om du kopplar in micken på en teleingång, så är det en lineingång som inte är anpassad för mikrofon, så det är nog inte särskilt konstigt att det låter sämre än det borde...

Du ska med andra ord köra med en mikrofonkabel - alltså med XLR hane i ena änden och XLR hona i andra änden.

Chris_Kadaver (oregistrerad)
Postat

Om du kopplar in micken på en teleingång, så är det en lineingång som inte är anpassad för mikrofon, så det är nog inte särskilt konstigt att det låter sämre än det borde...

Du ska med andra ord köra med en mikrofonkabel - alltså med XLR hane i ena änden och XLR hona i andra änden.

Mixern har bara 2 ingångar. Det är XLR-ingångar men hål i mitten för tele-ingång. Under dessa finns en switch där jag kan välja "mic" eller "line". Dessa står på "mic". Men det spelar ingen roll eller? Den körs som "line" i alla fall pga telepluggen?

Postat

Mixern har bara 2 ingångar. Det är XLR-ingångar men hål i mitten för tele-ingång. Under dessa finns en switch där jag kan välja "mic" eller "line". Dessa står på "mic". Men det spelar ingen roll eller? Den körs som "line" i alla fall pga telepluggen?

Telekontakten i mitten av sådana combo-kontakter brukar vara brytjack, så att det kopplas som line om man använder Tele - men det beror på hur mixern är konstruerad. Vad är det för modell, så att man kan se om det går att hitta ett blockschema på den...?

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.