Jump to content
Annons

Ljudkort till rep/live


hertingen

Recommended Posts

Hej.

Jag är på jakt efter ett ljudkort som är tänkt att användas vid rep och eventuellt vid live.

Har tänkt koppla det till min laptop så jag är ute efter ett usb kort.

Det jag vill kunna göra är att spela upp bakgrunder via cubase som jag kan skicka till ett PA, samt att min trummis ska kunna få klick i hörlurarna. Skulle även vilja att det gick att koppla en mick till det och använda för att lyssna på sången när vi repar. Dvs att jag inte sjunger i ett PA utan i en mick som är kopplat till ljudkortet och sen går det ut i hörlurar till mig och trummisen. Vill även att det ska gå att skicka bakgrunderna via hörlurarna vid behov.

Jag vet hur det funkar med ingångar och sånt men det här med utgångar och hörlursutgångar vet jag inget om.

Finns det ett kort som klarar detta och som även kan strömförsörjas via usb-porten så är det ett plus.

Mycket tacksam för svar.

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

MOTU Ultralite Mk3 Hybrid är ett ljudkort som borde kunna funka som du vill ha det. Det kan köras helt fristående, så att du inte ens behöver ha datorn inkopplad efter att du har gjort grundinställningarna - utan då kan du komma åt det som behövs via kontroller och displayen på frontpanelen. Kan köras antingen mot Firewire eller USB och kan drivas av portens strömförsörjning eller med extern nätdel, så det är mycket flexibelt.

Link to comment
Dela på andra sajter

MOTU Ultralite Mk3 Hybrid är ett ljudkort som borde kunna funka som du vill ha det. Det kan köras helt fristående, så att du inte ens behöver ha datorn inkopplad efter att du har gjort grundinställningarna - utan då kan du komma åt det som behövs via kontroller och displayen på frontpanelen. Kan köras antingen mot Firewire eller USB och kan drivas av portens strömförsörjning eller med extern nätdel, så det är mycket flexibelt.

Det låter helt klart intressant. Enligt bild på det hittar jag bara en hörlurs utgång. Var kanske lite otydlig i mitt inlägg tidigare, men jag skulle vilja att både jag och trummisen skulle kunna ha varsinna hörlurar och lyssna på bakgrunder och sång. Och till det behöver jag två hörlursutgångar antar jag? Annars låter det ju kanon att man kan använda det fristående.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det låter helt klart intressant. Enligt bild på det hittar jag bara en hörlurs utgång. Var kanske lite otydlig i mitt inlägg tidigare, men jag skulle vilja att både jag och trummisen skulle kunna ha varsinna hörlurar och lyssna på bakgrunder och sång. Och till det behöver jag två hörlursutgångar antar jag? Annars låter det ju kanon att man kan använda det fristående.

Har ni likadana lurar, som inte har väldigt låg impedans, så är det normalt inga problem att splitta med en adapter så att de parallellkopplas - så länge ni inte behöver ha möjlighet till olika mix i de båda lurarna.

Annars behöver man kanske lägga till en extern hörlursförstärkare, som får ha sin signal från ett par lineutgångar, där man gör en annan mix...

Link to comment
Dela på andra sajter

[...] men jag skulle vilja att både jag och trummisen skulle kunna ha varsinna hörlurar och lyssna på bakgrunder och sång. Och till det behöver jag två hörlursutgångar antar jag? [...]

@Claes: borde man inte kunna hooka upp en enkel hörlursstärk på tockendäringa MOTU:n?

@TS; annars så finns ju alltid Pro 40:n och där får man två hörlursoutputs med på köpet 😎 Ungefär samma pris som MOTU:n. I'm just saying... 😑

Såg f ö att Ljusteknikeraj säljer en beggad Pro 40 här på forat...

Vänligen,

CHAE

Edith: ninjad av Yoda

Redigerat av CHAE
Link to comment
Dela på andra sajter

Har ni likadana lurar, som inte har väldigt låg impedans, så är det normalt inga problem att splitta med en adapter så att de parallellkopplas - så länge ni inte behöver ha möjlighet till olika mix i de båda lurarna.

Annars behöver man kanske lägga till en extern hörlursförstärkare, som får ha sin signal från ett par lineutgångar, där man gör en annan mix...

Ok. Hur vet man att hörlurarna har låg impedans? Det blir inte så att signalen splittas upp om man använder en adapter? Så att den ena hörluren bara får vänster kanal och den andra bara höger? (av stereo-outen....hoppas du förstår vad jag menar)

@TS; annars så finns ju alltid Pro 40:n och där får man två hörlursoutputs med på köpet 😎 Ungefär samma pris som MOTU:n. I'm just saying... 😑

Såg f ö att Ljusteknikeraj säljer en beggad Pro 40 här på forat...

Vänligen,

CHAE

Edith: ninjad av Yoda

Går det att driva Pro 40:n via usb porten? Eller måste man ha extern ström till den?

Att bropå det... beror det på hur många ingångar ljudkortet har om det måste ha extern ström? Eller finns det kort med 4-8 mickingångar där man kan spela in på alla dom samtidigt fast ändå strömförsörja kortet via usb?

Link to comment
Dela på andra sajter

[...]

Går det att driva Pro 40:n via usb porten? Eller måste man ha extern ström till den?

Att bropå det... beror det på hur många ingångar ljudkortet har om det måste ha extern ström? Eller finns det kort med 4-8 mickingångar där man kan spela in på alla dom samtidigt fast ändå strömförsörja kortet via usb?

Aj fan, just det; USB var det jag. Tänkte inte på det. Pro 40:n är ju FW. Saaawry totally my bad.

Glöm vad jag sa.

Så Yoda är (såklart) rätt ute med MOTU:n 🙂

Vänligen,

CHAE

Redigerat av CHAE
Link to comment
Dela på andra sajter

Ok. Hur vet man att hörlurarna har låg impedans? Det blir inte så att signalen splittas upp om man använder en adapter? Så att den ena hörluren bara får vänster kanal och den andra bara höger? (av stereo-outen....hoppas du förstår vad jag menar)

Nej - det finns adaptrar som parallellkopplar, så att båda kanalerna kommer ut i båda lurarna.

De flesta hörlursutgångar klarar nog ner till i alla fall 20 Ohm, så om ni har två par lurar på 40 Ohm, så ska det klara sig. Om ni däremot har två lurar på bara 16 Ohm, så krävs det att utgången är gjord för att klara ända ner till 8 Ohm...

Link to comment
Dela på andra sajter

Nej - det finns adaptrar som parallellkopplar, så att båda kanalerna kommer ut i båda lurarna.

De flesta hörlursutgångar klarar nog ner till i alla fall 20 Ohm, så om ni har två par lurar på 40 Ohm, så ska det klara sig. Om ni däremot har två lurar på bara 16 Ohm, så krävs det att utgången är gjord för att klara ända ner till 8 Ohm...

De lurar vi har för tillfället som är likadana är 2st trådlösa från Sony. Misstänker att det inte är så hög inpedans på dom.

Det finns inget kort som är liknande MOTU´n fast med 2 hörlursutgångar? MOTU´n verkar bra på alla sätt angående fristående och usb driften och så. Men det känns som det blir lite mindre portabelt om man behöver ha en hörlursförstärkare till.

Link to comment
Dela på andra sajter

MOTU 828 Mk3 Hybrid kan också köras på antingen Firewire eller USB - och har två hörlursutgångar med separat volymkontroll (men inte separata bussar, utan det är samma mix som kommer till båda, om jag kommer ihåg rätt).

Steinbergs UR28M och UR824 har två hörlursutgångar med separata bussar, så de borde också fungera fint - men de kan inte köras fristående från datorn, som MOTU-alternativen kan...

Link to comment
Dela på andra sajter

MOTU 828 Mk3 Hybrid kan också köras på antingen Firewire eller USB - och har två hörlursutgångar med separat volymkontroll (men inte separata bussar, utan det är samma mix som kommer till båda, om jag kommer ihåg rätt).

Steinbergs UR28M och UR824 har två hörlursutgångar med separata bussar, så de borde också fungera fint - men de kan inte köras fristående från datorn, som MOTU-alternativen kan...

Det såg ju också intressant ut. Nu har jag lite att kolla fundera över. Tack för det! 🙂

Ställer samma fråga till dig som till CHAE: beror det på hur många ingångar ljudkortet har om det måste ha extern ström? Eller finns det kort med 4-8 mickingångar där man kan spela in på alla dom samtidigt fast ändå strömförsörja kortet via usb?

Link to comment
Dela på andra sajter

Om det är flera mickar som ska fantommatas och lågohmiga lurar som ska drivas, så är det nog bäst att köra med nätdel. USB-porten är ju alltid begränsad när det gäller strömuttag - och dessutom så går laptopens batteri ner kvickt om det ska driva ljudkortet också...

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...