Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat (redigerat)

Nu har det blivit dags att uppgradera hemmastudion och då hade jag främst tänkt byta ut min mikrofon. Har sedan tidigare en SE 2200 A och den har väl fungerat helt okej. Har inte testat så många mickar men har tidigare haft tillgång till en röde nt-2a som jag tyckte passade mig bättre.

Men nu somsagt söker jag någonting som är ett bättre alternativ än dessa två som jag är tidigare bekanta till. Det enda jag kommer spela in är vocals på mickarna och den typen av vocals som kommer spelas in är hiphop. Rummet som används för inspelning är ett rätt litet rum och inte behandlat på något sätt men jag använder mig av SEs reflexion filter pro som jag tycker fungerar bra.

Lite mer information om situation är att jag antagligen kommer använda ett RME babyface som ljudkort till micken, då jag idag bestämt mig för att införskaffa ett sådant kort i samma veva. (Tack Claes!)

Prismässigt skulle jag gärna ligga mellan 3-4 tusen men kan sträcka mig över det ifall det skulle behövas. Men runt 5-6 går väl smärtgränsen, student som man är..

Alla förslag är välkomna och om det är någon mer information för att få en bättre bild av situationen är det bara att fråga!

M V H

Redigerat av addthis
Annons
Postat

Jag har en nt2a med ett se-filter. Jag fick tipset att testa omni som alternativ. Har även testat åtta. Det blir med filtret lite olika ljud på sång.

Jag köpte nt2a för att den skulle vara lite snällare i diskanten. Rätt nöjd.

Postat

Begagnad Shure KSM44

Tack, ska kolla upp den! Har du tips på någon sida man kan hitta begagnade musikprylar förutom på detta forum? Vet inte om det är emot forumets regler, typ reklam men om inte får du gärna tipsa. Annars får jag googla runt.

Hiphop... Är det inte bättre med en dynamisk mick då som du kan ha nästan inne i käften? Typ Shure SM7b?

Har aldrig prövat en dynamisk mick i inspelningssyfte men har läst om detta tips på denna sida. Får väl läsa på om detta och vad skillnaden är, kan alldeles för lite om skillnaderna mellan dynamisk och kondensator mickar. Har annars trott att dynamiska mickar endast var för typ live-spelningar.. Men somsagt, ska kollas.

Fler tips gärna!

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.