Jump to content
Annons

Låtarna som förändrade musiken avsnitt 5


klasho

Recommended Posts

 

Låtarna som förändrade musiken: Detroit

19:30 - 20:00 Imorgon, 5 september 2012

 

 

Repris från 30/08.

Musikserie. Säsong 1. Avsnitt 5 av 8. Vi besöker den gamla hitfabriken Motown vars speciella sound presenterades för världen genom en dunderhit med Martha and the Vandellas. Möt också Clyde Stubblefield, James Browns legendariska trummis som var med och formade funken och även ligger bakom världens mest samplade låtar. Och så tar vi reda på hur technon föddes. Även 06/09 i Kunskapskanalen.

Programledare: Josephine Forsman.
Redigerat av klasho
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Visst är det! Det kan vara sista chansen att se just det här avsnittet (om den inte går att ladda nånstans, men det verkar optimistiskt) för den gick på svt för kanske ett halvår sen och nu på kunskapskanalen. Pass på! 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Underbart program såg det förut för ett halvår sen och har sett om vissa avsnitt. Alla avsnitt finns på Urplay.se. Det jag stör mig lite på är att de nämner att Funky Drummer är världen mest samplade trumloop. Vad hände med Amen Break?

Jasså? Tack för tipset 🙂 Visste inte att det fanns nåt som hette URplay.

Har du några siffror på Amen Break Vs Funky Drummer?

Redigerat av klasho
Link to comment
Dela på andra sajter

Jasså? Tack för tipset 🙂 Visste inte att det fanns nåt som hette URplay.

Har du några siffror på Amen Break Vs Funky Drummer?

Den enda källan jag har är från whosampled.com . Amen Break har 689 och funky drummer har jag inte orkat räkna manuellt hur många som har samplat.

Redigerat av Uozon
Link to comment
Dela på andra sajter

Berlin-avsnittet var en höjdare åsså! Var ju en ganska fet övervikt på Neubauten, men det är verkligen inget jag sörjer precis! :-D

Det enda jag saknade var att de inte sa så mycket som ett ord om Kraftwerk.

Redigerat av van Caine
Link to comment
Dela på andra sajter

Berlin-avsnittet var en höjdare åsså! Var ju en ganska fet övervikt på Neubauten, men det är verkligen inget jag sörjer precis! :-D

Det enda jag saknade var att de inte sa så mycket som ett ord om Kraftwerk.

Villket avsnitt/del är det?

Kraftwerk kanske är urpratat

Link to comment
Dela på andra sajter

Villket avsnitt/del är det?

Kraftwerk kanske är urpratat

Detroit-avsnittet såg jag på Kunskapskanalen, men resten hittade jag på länken Uozon skickade, Urplay.se! Det heter kort och gott Tyskland, och ligger bland de övriga avsnitten längst ner på sidan :-)

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...