Guitar_star_89 (oregistrerad) Postat 3 september 2012 Postat 3 september 2012 Hej alla glada! Jag har länge funderat kring hur jag ska komplettera mina närfälts monitorer. Jag vill ha en större lysning som inte är lika beroende av sweetspot när man är fler som lyssnar. Samtidigt har jag ont om plats där jag sitter. Dessutom tycker jag att det hade varit intressant att bygga själv. Jag har klurat lite och har ritat upp en design som är liten och smutt. Jag har dock ingen aning om vad som händer rent fysiskt i basen med denna konstruktion. Jag har sett något liknande på andra ställen och undrar nu hur jag kan räkna på avstämningsfrekvenser osv i min lilla högtalare? Hur gör man? /En glad amatör
pme (oregistrerad) Postat 3 september 2012 Postat 3 september 2012 Det där blir nog riktigt komplicerat. Det är 4 st kopplade 6th-order bandpass element. 32 frihetsgrader. Förmodligen meningslöst att räkna, störningskänsligheten kommer bli för stor. Finns det någon tanke bakom så går det kanske att hitta något att sikta på.
Guitar_star_89 (oregistrerad) Postat 4 september 2012 Postat 4 september 2012 Tjenixen pme Tack för svaret! Jag hör vad du säger och får kanske tänka om helt enkelt. Min tanke för projektet var att få en så liten låda med så mycket konarea som möjligt. Dessutom borde vibrationer från lådan ner i golvet bli minimal då elementen fasar ut varandra på det hållet? Det är dock bara en gissning. Det får kanske helt enkelt bli en större låda med ett större element.
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.