Jump to content
Annons

Att räkna akustik i högtalare?

Recommended Posts

Guitar_star_89 (oregistrerad)
Postat

Hej alla glada!

Jag har länge funderat kring hur jag ska komplettera mina närfälts monitorer. Jag vill ha en större lysning som inte är lika beroende av sweetspot när man är fler som lyssnar.

Samtidigt har jag ont om plats där jag sitter. Dessutom tycker jag att det hade varit intressant att bygga själv. Jag har klurat lite och har ritat upp en design som är liten och smutt.

Jag har dock ingen aning om vad som händer rent fysiskt i basen med denna konstruktion. Jag har sett något liknande på andra ställen och undrar nu hur jag kan räkna på avstämningsfrekvenser osv i min lilla högtalare? Hur gör man?

/En glad amatör

post-1495-0-56279100-1346690491_thumb.jpg

post-1495-0-17414600-1346690676_thumb.png

Annons
pme (oregistrerad)
Postat

Det där blir nog riktigt komplicerat. Det är 4 st kopplade 6th-order bandpass element. 32 frihetsgrader. Förmodligen meningslöst att räkna, störningskänsligheten kommer bli för stor. Finns det någon tanke bakom så går det kanske att hitta något att sikta på.

Guitar_star_89 (oregistrerad)
Postat

Tjenixen pme

Tack för svaret!

Jag hör vad du säger och får kanske tänka om helt enkelt. Min tanke för projektet var att få en så liten låda med så mycket konarea som möjligt.

Dessutom borde vibrationer från lådan ner i golvet bli minimal då elementen fasar ut varandra på det hållet? Det är dock bara en gissning.

Det får kanske helt enkelt bli en större låda med ett större element.

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.