Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Har just införskaffat ett RME Fireface UFX. Fantastiskt interface!

Jag vill utöka antalet in- och utgångar på detta genom att via ADAT koppla min hyfsat gamla, men bra, omvandlare RME ADI-8 Pro, samt mitt gamla ljudkort MOTU 828mkII. MOTU'n kommer alltså användas i Stand-alone mode och fungera enbart som Analog-ADAT converter i det här fallet.

Min undring rör det här med wordclock-sync mellan de tre enheterna. Nu har jag kopplat på följande vis (UFX'en är givetvis satt som master, och de andra som Slave):

Fireface UFX Wordclock OUT --> ADI-8 Pro Wordclock IN

ADI-8 Pro Wordclock OUT --> MOTU 828mkII Wordclock IN

Har inte använt mig av några T-kopplingar eller terminatorer alls, och som det verkar enligt manualen till ADI-8'an så skickar den vidare den Wordclock-info den får på ingången till utgången.

Har jag gjort rätt? Eller är det ett måste att sätta terminatorer i ändarna på kedjan för att undvika framtida strul?

Annons
Postat

Du måste ha terminerat i båda ändarna av kabeln, alternativt att det finns interna termineringar som kan aktiveras i burkarna som sitter i ändarna av kabeln.

I min lilla artikel här hittar du nog allt du kan behöva veta om Wordclock 🙂 : http://wiki.kontrollrummet.com/Wordclock

Postat

Tack Claes! Mycket givande artikel.

Men som jag förstår det av RME's manualer är det inte nödvändigt att terminera i änden där man kopplar ifrån Wordclock out?

Allt verkar låta bra och synka korrekt som det är nu i min setup, men vad skulle kunna hända om man inte terminerar, menar du..? (undrar mest av nyfikenhet 🙂 )

Postat

Om det står att det inte behövs, så sitter det garanterat en intern terminering, så då ska du inte ha någon extra om den burken sitter i ena änden av kabeln. Sitter den mitt på kabeln, så ska man istället avaktivera den interna termineringen och istället terminera vid kabeländarna.

Termineringen är helt enkelt en resistor som dämpar signalen. Att det behövs, beror på att klocksignalen kommer att reflekteras i ändarna av kabeln och studsa tillbaks i kabeln, så att den kan störa den önskade sinalen. Med termineringen drar man ner signalnivån så att studsarna blir så pass svaga att de inte kommer att påverka klockan. Om man inte terminerar så får man taskig synk, helt enkelt, med sprak och knaster, eller rentav att kanaler hamnar fel eller andra "lustiga" fenomen.

Med fler än två termineringar försvagar man den önskade signalen för mycket, så då kan man också få problem. Lagom är alltså bäst - och med Wordclock är det alltid två termineringar som är lagom... 😉

Postat

Ok! Jag tror jag förstår hur det funkar nu. Något som jag däremot inte lyckats googla upp är huruvida Motu 828mkII har intern terminering eller ej. Det finns iallafall ingen switch på baksidan av den. Så eftersom den är sist i kedjan antar jag att det säkraste är att använda sig av en vanlig terminator här..?

Sen är ju även frågan om var man enklast köper sådana där små manicker. Kjell & Co verkar sälja det mesta som har med BNC att göra, men inga terminatorer. Och på ELFA är de svindyra... Något annat tips?

Postat

Dum jag är då...

Är ju bara att koppla om så att MOTU'n sitter i mitten av kedjan istället, sätta en T-koppling på Wordclock In där, och sedan därifrån in i ADI-8'an som har en switch för intern terminering. UFX'en terminerar ju som sagt också internt. Då var det problemet löst.

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.