Miklo Postat 1 september 2012 Postat 1 september 2012 >Men du menar att det är bättre att lyssna i en miljö där rummet spelar in? I grova drag, ja. Hur ofta lyssnar man på musik i ett ekofritt rum eller ett stort öppet fält? >Borde det inte vara bättre att lyssna i en miljö som är oberoende av rumsakustiken? Varför skulle det vara det? Om du justerar efter ett visst rum kommer det låta annorlunda i ett mindre/större/olikt rum, justerar du i lurar så får du samma döda rum oberoende nivåer? Producenter som producerat utan monitorer, sebastian leger, laidback luke och skrillex har lyckats
Carle Postat 1 september 2012 Postat 1 september 2012 Ofta när jag mixar i lurar krämar jag på för mycket reverb och delay och snålar på stereobredden. Vilket har att göra med att musiken i sprids på ett naturligt sätt i ett rum utan förutsättningen är att allt är torrt och kommer antingen från vänster eller höger. Om jag i monitorer pan:ar något fullt höger kommer det i alla fall sprida sig i rummet och nå vänster öra. Sen är ju ofta frekvenserna lite knepiga i lurar.
RoadToNever Postat 1 september 2012 Postat 1 september 2012 Om du justerar efter ett visst rum kommer det låta annorlunda i ett mindre/större/olikt rum, justerar du i lurar så får du samma döda rum oberoende nivåer? Producenter som producerat utan monitorer, sebastian leger, laidback luke och skrillex har lyckats Man hade också mixat olika i en hörlursmodell till en annan så vad är skilnaden? Det sprids en hel del myter om musiker och producenter och jag ställer mig skeptiskt till att stora namn producerar i hörlurar.
Miklo Postat 1 september 2012 Postat 1 september 2012 Skrillex: "All i need is my laptop and headphones" Kanske myt, men han turnerar ju rätt mycket så han lär ju inte släpa med sig monitorer
klasho Postat 1 september 2012 Postat 1 september 2012 (redigerat) Riktigt coolt klipp! Men jag förstod det som att han proddar i lurar. Hörde inget om mix. Det viktigaste är att lära sig sin lyssning sen kan du mixa i vad du vill. Redigerat 1 september 2012 av klasho
Miklo Postat 1 september 2012 Postat 1 september 2012 Här är laidback luke, han har ett par genelec men påstår att han gör all mixning i lurarna
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.