Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Morsning,

Sitter med ett Saffire pro 40 har två externa preamps och ytterligare två preamps på en mindre Mackie-mixer.

Ska till helgen spela in en större folkmusikgrupp och skulle helst behöva totalt 12 kanaler men måste ha minst 10. På ljudkortet har jag som bekant bara 8 analoga ingångar med preamps men vet att det finns ADAT och S/PDIF fast jag har aldrig riktig fattat hur dessa används.

Vad är det billigaste och smidigaste sättet för mig att expandera kanaler för ett engångstillfälle? Kommer troligen inte behöva det igen så är inte sugen på någon jätteinvestering. Tacksam för alla bra eller mindre bra idéer!

Annons
Postat

Budget?

Du skulle ju kunna kika närmare på en ny (eller beggad) ADA8000 (8 analoga I/O utöver Pro40:n) via ADAT and you're good to go.

Vänligen,

CHAE

Postat

CHAE kommer med ett alldeles utmärkt förslag; jag kör 2st ADA8000 till mitt Saffire 56 och det funkar kalas.

Beroende på budget så är det egentligen inte någon superinvestering. Oavsett om du kanske inte kommer att behöva 16 kanaler, så KAN det ju vara bra att ha. 😉

Postat

Tackar för tipset, ska kolla beggat först. Ingen som har en till övers?

Är de lätta att installera?

Postat

Tack för tipsen. Slog till på en begagnad Ultragain till bra pris. Får se om jag lyckas få ihop allt till nästa helg.

Postat

Behöver nog lite hjälp ändå...

Jag ställer in ADA8000 som master och då lyckas jag spela in ljud. Av någon anledning blir 1:an på ADA8000 spår 11 i logic men det spelar ingen roll. Mitt Focusrite ställer automatiskt in på 44.1k när den är slave, är det max?

Får inte ut något ljud i monitorerna men misstänker att det är för att jag bara har en optisk kabel.

Hur är optimala inställningarna i Logic för att det ska funka smidigt?

Postat (redigerat)

Att den får 11 beror förmodligen på att Pro40:an förutom de 8 analoga in-/utgångarna har ADAT/SPDIF som får 9 resp. 10 (Samma sak för mig med min Saffire 56)

Vad gäller 44.1 som max så är svaret ja. Men det räcker hur bra som helst.

Du får nog fippla runt i MC (Mix Control) som styr Pro 40:an för att få ut ljudet i monitorerna. MC kan vara ganska krångligt i början......

Edit: In-/utgångar...

Edit 2: http://therecordingrevolution.com/2011/12/14/focusrite-saffire-mixcontrol-tutorial-video/ (Info om Mix Control)

Redigerat av BluesBoy
kennethf (oregistrerad)
Postat

Det här låter otroligt intressant, förutom att jag har ett saffire 10/10 som inte innehåller optisk port men jag funderar man om man kanske kan koppla Optical/coax converter emellan?

Ljudkortet innehåller Stereo SPDIF i/o. någon annan lösning som kan finnas?

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.