JMM Postat 18 augusti 2012 Postat 18 augusti 2012 Någon som kan berätta vad detta är för ackord. (elgitarr) Lös A sträng. Tonen G på band 5 sträng 4. Tonen C på band 5 sträng 3. Tonen G på band 8 sträng 2? Kommer från Black Sabbath Heaven and Hell, 6 minuter och 16 sekunder in i klippet. https://www.youtube.com/watch?v=5rBFJXXr2_Y Ett G av någe slag antar jag att det är.
Kink G Postat 18 augusti 2012 Postat 18 augusti 2012 Am7 utan kvint. (Am7no5 kanske man skulle skriva)
JMM Postat 18 augusti 2012 Trådstartare Postat 18 augusti 2012 Am7 utan kvint. (Am7no5 kanske man skulle skriva) Tack. Tydligen med dubbla dominantsjuor (men det låter ju bra).
Fidden Postat 18 augusti 2012 Postat 18 augusti 2012 Kul länk. Fick känslan av att lämna göteborg med stockholm i backspegeln. Mycket märkligt.
Kink G Postat 18 augusti 2012 Postat 18 augusti 2012 Man skulle också kunna kalla det Gadd9sus4no5 om man vill krångla lite...
JMM Postat 19 augusti 2012 Trådstartare Postat 19 augusti 2012 Man skulle också kunna kalla det Gadd9sus4no5 om man vill krångla lite... Ha ha. Jag tar den första, den var enklare.
Quoman Postat 19 augusti 2012 Postat 19 augusti 2012 Ackordanalys är ingen exakt vetenskap, ofta kan valet av ackordbeteckning avgöras mer av sammanhanget än bara vilka toner som ingår. Om man vill så kan man såklart krångla till analysen jättemycket och analysera detta ackord som Fadd9 utan grundton eller C6/A(no3) lika gärna. Men jag tycker att poängen med ackordanalys är göra det så enkelt som möjligt. Annars kan man ju lika gärna bara skriva ut alla toner i ackorden. Själv skulle jag kunna skriva Am7 utan att blinka, en utebliven kvint brukar man inte göra så stort väsen av.
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.