Jump to content
Annons

Varför sänker youtube kvalitén


Cloudman

Recommended Posts

Annons

Det är väl det som är problemet när man strömmar både ljud och bild (och måste således komprimera det för att man ska kunna strömma över nätet). Har aldrig provat att lägga upp egen musik på youtube, men jag kan tänka mig att 720p inte alltid räcker...

Link to comment
Dela på andra sajter

Hur ska man kunna behålla så mycket av orginal kvalitén av sina ljudklipp/videoklipp på youtube för jag blir galen av att det man laddar upp låter så förstört. 🙁

När jag gör en audio mixdown i mina daw till wma och sen gör filmen jag lägger upp i hd format blir ljudet riktigt bra. Dock så blir ljudet dåligt om jag lyssnar på låten via youtube appen på min iphone när jag 3g surfar, loggar jag in på wifi blir ljudet perfekt igen.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det enda sättet att minimera problemet (som alltid finns där) är att lämna komprimeringen, det vill säga YouTube, Myspace, Soundcloud eller vad det nu är man laddar upp till. Ljudet ska aldrig vara komprimerat innan uppladdning, även om det mig veterligen endast är Soundcloud som tar emot rena .wav-uppladdningar.

Link to comment
Dela på andra sajter

Halkbi: rätta mig om jag har missuppfattat dig. Menar du att jag inte t.ex. ska ladda upp i 320kb 😕

320kbit/s får anses vara mycket bra kvalitet för en MP3/WMA/OGG-fil. Däremot är det allt annat än säkert att det som strömmas från siten där man laddade upp den på inte komprimeras ytterligare. Nu var det länge sedan jag kollade upp dessa förhållanden men om jag minns det rätt så kunde man förr endast ladda upp MP3-filer på max 10mb på MySpace, vilka sedan kodades om och omkomprimerades till 96kbit/s. Hur det ser ut för de olika kvalitetsnivåerna som finns på YouTube vet jag inte, men även om ljudet blir märkbart bättre om man kan slå över till HD så känns det konstigt om det skulle vara helt okomprimerat från originalfilen.

Vad som däremot får anses viktigare om man laddar upp en video är att man ser till att importera en okomprimerad ljudfil (WAV) i projektet för att sedan göra minimal komprimering av ljudströmmen i videofilen när man exporterar. Jag har dock aldrig sett en video där ljudet varit i FLAC-format (desto mer sällan WAV eller AIFF.) Känns dock konstigt att inte moderna videoredigeringsprogram skulle klara av att exportera det, men kan inte svara på det.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ljudet i YouTube-filmerna levereras ofta i aac, inte mp3.

Som sagt, använd inte mp3:or utan lämna videofiler med ljudet i okomprimerad form och låt YouTube stå för konverteringen.

Link to comment
Dela på andra sajter

BurninSven (oregistrerad)

Tuben sköter det där bäst själv. I övrigt så kan man streama live så slipper man det problemet. På en del siter sparas sändningen oxå!

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...