Jump to content
Annons

Hur startar man upp Cubase 6 Elements, för inspelning ?


Pappa Parbrink

Recommended Posts

Nu har jag inskaffatt min studio och alla kopplingar, registreringar är klara.

Jag ber om hjälp med att starta Cubas för analog inspelning samt att lägga in en Vst fil med Adictiv drumms och göra loopar av den filen

( när jag lägger in trummorna i cubase låter det som ett piano istället för trummor )

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Jag Är medlem här för att kanske få att annat svar på frågan !

men ok......varför hör jag bara ljud i vänstra högluren, när állt´står i sterio.

och

hur förlänger jag 15 sek Adictixctrummor i cubase midispår ?

hoppas på någon vänlig och kunnig kung av Cubase

Link to comment
Dela på andra sajter

Du har antagligen spelat in en monokälla (t ex en mikrofon) på ett stereospår. Då hörs det bara i ena kanalen när du spelar upp det, eftersom det ju bara kommer in ljud på den ena kanalen.

Du ska i så fall skapa ett nytt monospår och spela in på det istället.

Addictive kan jag inte, så frågor kring det får någon annan svara på - men om du lägger in något på ett midispår, så måste du också välja vilket VSTi som ska spela upp ljudet, vilken midikanal som ska användas och vilket ljud den kanalen ska spela upp.

Ta en titt i Getting Started-manualen. Där står det mesta ganska pedagogskt beskrivet, så att man tar det i rätt ordning.

  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

Det JoachimE menade i all välmening är att problemet du vill ha hjälp med finns förklarat i, som Master Yoda säger, "Getting started" och de manualer som följer med programmet, men ligger problemet just i språket, bör du få bättre och effektivare hjälp av någon som handgripligen går igenom alla terminologier och programfunktioner.. det du frågar om har frågats om massor av gånger i många, många kombinationer och generellt är detta grundläggande för hur Cubase fungerar som DAW vilket blir lite tröttsamt för alla att gå igenom om och om igen.

Prova gärna sökfunktionen i första hand.

Kontrollera att du inte enbart assignat en (1) kanal, exempelvis Left, till din utgång i VST-connections. troligtvis har du bara en stereoutgång att tillgå så det borde inte vara så problematiskt att lösa.

I VST-connections ser du inte bara vilka tillgängliga in och utgångar Cubase hittat under uppstart utan även detaljerad information. kolla efter en liten pil intill vald ASIO-port och klicka på den för att där se hur konfigurationen ser ut på den kanalen.. dessa kopplingar görs inte automatiskt.

Skapar du ett audiospår i Cubase och ansluter en monokälla till ena ingången i ett stereopar på ditt ljudkort ger också samma problem du beskriver.

Har du skapat en takt eller flera i Cubase arrangefönster använder du CTRL + K som är en kopieringsfunktion där du kan kopiera hur många kloner av ditt midi-spår du vill klistra in successivt.

Addicitve drums har även inbyggda MIDIloopar du kan dra ut i Cubase arrangefönster och sedan använda CTRL+K för att kopiera upp dessa så många gånger du vill.

Lycka till

Redigerat av Lundin
Tjafs ang. inlägg, ändrade i min text + förtydligande
  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

´´Addicitve drums har även inbyggda MIDIloopar du kan dra ut i Cubase arrangefönster och sedan använda CTRL+K för att kopiera upp dessa så många gånger du vill ´´

Ok, jag gör mina loopar, drar in dem i fönstret och använder sedan evighetsikonen. Lägger sedan in ett audiospår. Nu uppstår problemet att även audiospåret loopar dvs spelar över sig själv, vilket inte är mitt uppsåt. Kan man göra något åt det ?

Ps: att klistra in via CTRL+K skall jag pröva ikväll.

Link to comment
Dela på andra sajter

Som sagt: Om du menar loop-verktyget i transportpanelen, så loopar man mellan locators hela tiden när det är aktiverat, oavsett hur mycket du har spelat in utanför loopen.

Vad du behöver göra, är att kopiera upp midi-parten (alltså trumloopen du har dragit in på spåret), så att du får lagom antal parts efter varandra, så att du avaktiverar loop-funktionen och låter Cubase spela vidare.

Link to comment
Dela på andra sajter

För ett blåbär , är detta goda nyheter, att man inte blir bortplockad, utan får stå kvar och växa till sig. Jag kommer att läsa manualerna, bara det att jag vill fort fram läst bla Handledarboken, kollat kurser, skriver har sitter vid programmet i timmar mm ...tack !

Link to comment
Dela på andra sajter

drloop (oregistrerad)

Ett tips. Bena ut en fråga i taget.

Läs på om ledt och right locator hur det funkar.

Sedan skall du välja ett monospår om du tex spelar in en elgitarr eller spelar in med en lick.

Alltså inte välja stereospår i dom fall där du använder en mick eller spelar in elgitarr via ljudkortet.

Link to comment
Dela på andra sajter

och....hur gör man en skärmdump...?..( förstår ca vad det är....en bild )

Skärmdump gör du genom att trycka på Print Screen-knappen. Sedan öppnar du exempelvis Paint (finns under tillbehör i start-menyn) och trycker CTRL och V för att klistra in skärmdumpen där. Sedan sparar du bilden i något format - lämpligen jpg.

Om du håller ner CTRL när du trycker på Print Screen, så blir det en skärmdump enbart av det aktiva fönstret istället för hela skärmen.

Link to comment
Dela på andra sajter

Första ´´skivsläääääpet ´´sker idag, men filen var för står att ladda upp...42 MB...blir det så för att jag har använt för många verktyg, annars är det bra, jag menar, bara sång, ett trumspår och tre audiospår ?

Alltså måste man veta hur stora filer man gör !..och hur vet man det ?

att zippa dem räcker inte,dvs går inte att skicka via yahoo, till de man ´spelar ´ihop med 25 MB är ju nästan 1/2 av min första 4 min ut ers...låt ...

Ps bättre packa än packad. dvs på måndagar..

Redigerat av Pappa Parbrink
Link to comment
Dela på andra sajter

drloop (oregistrerad)

Du får ut en wav fil. Du kan konvertera denna till en mp3 fil i din dator då nlir filen mycket mindre,

Windows Mediaspelaren tror jag klarar detta.

Nej det har ingen betydelse hur många spår du har i projektet.

Link to comment
Dela på andra sajter

File/Export/Välj Audio Mixdown...

Nu kommer det upp en ruta med massa skoj 🙂 Leta där upp "File Format"...där kan du välja tex mp3. Du kan såklar även välja mer saker likt mono/stero...blah blah blah

Lycka till 🙂

Redigerat av Olympia
Link to comment
Dela på andra sajter

Effektplugins kan ta olika mycket kraft - men reverb är nog den typen av effekt som är mest krävande för processorn. ?

gäller detta något extern, jag pluggar in, eller gäller det tex reverben i mitt musikprogram ?

Link to comment
Dela på andra sajter

Skärmdump gör du genom att trycka på Print Screen-knappen. Sedan öppnar du exempelvis Paint (finns under tillbehör i start-menyn) och trycker CTRL och V för att klistra in skärmdumpen där. Sedan sparar du bilden i något format - lämpligen jpg.

Om du håller ner CTRL när du trycker på Print Screen, så blir det en skärmdump enbart av det aktiva fönstret istället för hela skärmen.

Jag tog kopia, SKärmdump, men får inte in den på denna sajt ?

tog en kopia på jpeg bilden och klistrad in här men det gick inte ?

Redigerat av Pappa Parbrink
Link to comment
Dela på andra sajter

Effektplugins kan ta olika mycket kraft - men reverb är nog den typen av effekt som är mest krävande för processorn. ?

gäller detta något extern, jag pluggar in, eller gäller det tex reverben i mitt musikprogram ?

Plugin-effekter är de effekter som du kan använda direkt i DAW-programmet. 🙂

Om man menar externa hårdvaru-effekter så brukar man förtydliga genom att säga att det är externa effekter eller outboards.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag drar in Adictiv drumms in i cubase, kopierar, men... kopiorna blir förlängda, tomrym och tyst uppstår, vilket skapar otakt.

Hur kommer man till rätta med detta ?

Vet inte riktigt varför det blir förlängt... Har du kanske någon quantize-funktion aktiv i arrange-fönstret eller har du valt något i snap- eller grid-inställningen som kan ställa till trassel...?

Om du väljer den aktuella midiparten, så kan du sedan gå till Edit-menyn och välja Repeat, så kommer det att kopieras upp det antal du skriver in, precis efter varandra. Om det blir fel då så är loopen inte rättgjord från början...

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tog kopia, SKärmdump, men får inte in den på denna sajt ?

tog en kopia på jpeg bilden och klistrad in här men det gick inte ?

Det går inte att klistra in en bild i inlägget direkt.

Du måste öppna full redigerare i forumet. Då får du upp möjligheten att bifoga filer. När filen är uppladdad, så kan du klicka på att bifoga filen i ditt inlägg.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tackar för dina svar: ......hur ? öppnar man ´full redigerare i forumet´ ...

Ps jag sitter och lär mig 6 timmar per dag, och börjar förstå att detta kommer ta år att lära mig och det skall jag göra. Men, ja...det blir litet tjatigt och skämmig i början, men lär jag mig en sak varje dag kan jag ca 300 saker, på ett år.

Link to comment
Dela på andra sajter

en bra ide´ men det är ca det jag håller på med, på alla håll och kanter för att hålla intresset uppe,man lär sig litet här och där, se syns pusslets mönster allt mer. Men det är ju så att börjar man med ett problem, uppstår alltid ett annat osv.

Jo jag har litteratur, vänner, tid, ihärdighet mm men som du skriver: det är bra att börja på rätt nivå. Det som gäller är att lösa en sak i taget, men som sagt, det blir ofta två eller flera...under tidens gång. Huvudsaken är att, man alltid håller på. Men Ok PC för alla, ett forum för mig.

O andra sidan skriv jag HTML 1998 mm dvs det är ju den Här, miljön jag vill lära mig ! så varför inte försöka svara på frågorna istället för att hänvisa någon annan stans.

- Vi är väl här för att stanna -

Redigerat av Pappa Parbrink
Link to comment
Dela på andra sajter

En god ide är att gå till biblioteket och låna Cubasehandboken, den är för Cubase 5 men funkar bra iallafall. den finns såklart att köpa. den tar någon vecka att läsa och ger ett bra grepp om vad man kangöra(och inte) i Cubase. Där står det också bra förklarat hur man sätter igång. Tror att det blir lite spridda skurar om någon försöker förklara här. Bäst att lära sej detta ordentligt, är ju trots allt det som är viktigast.

När du ska skapa ett nytt spår ska du välja att det ska vara ett trumspår om du vill att det ska låta trumma.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tackar för dina svar: ......hur ? öppnar man ´full redigerare i forumet´ ...

Om du bara skriver i rutan som finns längst ner, under alla inlägg - eller om du klickar på Citera-knappen, så kommer det bara till snabbsvarsrutan.

Bredvid Skicka-knappen, har du en knapp som heter Använd full redigerare. Väljer du den så får du upp alla tillgängliga möjligheter. Ofta behöver man inget annat än snabbsvarsvarianten, men i vissa fall måste man ha den mer avancerade. 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...