Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Hejsan! införskaffade mig rÀtt nydligen ett M-audio fast track interface och ganska nydligen lÀrt mig lite hur man ''mixar'' , Men Àr inte jÀtte nöjd med ljudet. sÄ frÄgar efter rÄd o tips till Andra som spelar in

Gitarr

Trummor [Kör dem via superior drummer men om du har tips sÄ sÀg gÀrna]

Growls

CleansÄng [ingen autotune]

Bas

Till gitarr anvÀnder jag Guitar rig 5 Pro, och lite andra effekter men fortfarande inte nöjd med ljudet

Har anvÀnt pod farm 2 men e helt enkelt för fattig för att inkassera det.

Till Skrik/Growls Blockfish,Eq,Reverb.

Har ingen bas Àn men kan behöva tips pÄ det med!

http://soundcloud.com/jeycobo/heavy-stuff-with-fx-and

Gitarren behöver jag seriös hjÀlp med.

Vet ni Àven hur man ''mixar'' gitarr eller kan en tutorial sÄ sÀg gÀrna.

Thanks in advance.

Annons
Die Hard (oregistrerad)
Postat

Det tar lÄng tid att lÀra sig mixa bra sÄ det Àr bara vara tÄlmodig och öva pÄ. NÀr det gÀller ampsims sÄ duger inte de inbyggda cabs. AnvÀnd cabimpulser. Redwirez Àr de bÀsta. Inte dyra heller om man vÀljer att köpa bara de man Àr intresserade av. Annars finns det gott om gratis pÄ nÀtet. Ampsims fÄr man krana ordentligt med EQ för att det ska lÄta bÀttre. Du kan kika pÄ den hÀr som en grundstart:

Den hÀr artikeln Àr vÀrd kika pÄ med: http://www.soundonsound.com/sos/dec09/articles/metalII.htm

Postat

Att kolla över impulserna kan som sagt vara en bra idé. NÀr det gÀller Guitar Rig 5 Àr jag inte 100%, men jag har jobbat mycket i 3 och 4. Generellt brukar det funka att backa en del pÄ gain, och vara generös med mellanregister. Det ligger ofta flera saker som pÄverkar signalnivÄer i kedjan, sÄ att kolla av detta Àr viktigt. Att sedan minimera antalet effekter pÄ gitarrspÄren brukar kunna rensa upp ljudet ganska bra. Prova att lÀgga eventuella reverb pÄ en aux-kanal, sÄ du inte har en massa reverbsvansar som slaskar i mixen.

Slutligen vill jag mana till envishet - det gÄr att fÄ till riktigt bra gitarrljud med mjukvara men det krÀver ofta tÄlamod. Att skruva med öronen istÀllet för ögonen Àr ocksÄ en bra minnesregel. Ofta sÀtter man i början rattarna pÄ den digitala gitarrförstÀrkaren ungefÀr som man sÀtter rattarna pÄ en analog rörstÀrkare. Ofta motsvarar inte dessa instÀllningar varandra, utan med mjukvara behöver man ofta vÄga vara lite mer oortodox med eq-instÀllningar.

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in hÀr.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat nÄgra kakor pÄ din enhet för att du bÀttre ska kunna anvÀnda den hÀr sajten. LÀs vÄr kakpolicy och om hur du kan Àndra instÀllningar. Annars utgÄr vi frÄn att du Àr bekvÀm med att fortsÀtta.