Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Hejsan! införskaffade mig rätt nydligen ett M-audio fast track interface och ganska nydligen lärt mig lite hur man ''mixar'' , Men är inte jätte nöjd med ljudet. så frågar efter råd o tips till Andra som spelar in

Gitarr

Trummor [Kör dem via superior drummer men om du har tips så säg gärna]

Growls

Cleansång [ingen autotune]

Bas

Till gitarr använder jag Guitar rig 5 Pro, och lite andra effekter men fortfarande inte nöjd med ljudet

Har använt pod farm 2 men e helt enkelt för fattig för att inkassera det.

Till Skrik/Growls Blockfish,Eq,Reverb.

Har ingen bas än men kan behöva tips på det med!

http://soundcloud.com/jeycobo/heavy-stuff-with-fx-and

Gitarren behöver jag seriös hjälp med.

Vet ni även hur man ''mixar'' gitarr eller kan en tutorial så säg gärna.

Thanks in advance.

Annons
Die Hard (oregistrerad)
Postat

Det tar lång tid att lära sig mixa bra så det är bara vara tålmodig och öva på. När det gäller ampsims så duger inte de inbyggda cabs. Använd cabimpulser. Redwirez är de bästa. Inte dyra heller om man väljer att köpa bara de man är intresserade av. Annars finns det gott om gratis på nätet. Ampsims får man krana ordentligt med EQ för att det ska låta bättre. Du kan kika på den här som en grundstart:

Den här artikeln är värd kika på med: http://www.soundonsound.com/sos/dec09/articles/metalII.htm

Postat

Att kolla över impulserna kan som sagt vara en bra idé. När det gäller Guitar Rig 5 är jag inte 100%, men jag har jobbat mycket i 3 och 4. Generellt brukar det funka att backa en del på gain, och vara generös med mellanregister. Det ligger ofta flera saker som påverkar signalnivåer i kedjan, så att kolla av detta är viktigt. Att sedan minimera antalet effekter på gitarrspåren brukar kunna rensa upp ljudet ganska bra. Prova att lägga eventuella reverb på en aux-kanal, så du inte har en massa reverbsvansar som slaskar i mixen.

Slutligen vill jag mana till envishet - det går att få till riktigt bra gitarrljud med mjukvara men det kräver ofta tålamod. Att skruva med öronen istället för ögonen är också en bra minnesregel. Ofta sätter man i början rattarna på den digitala gitarrförstärkaren ungefär som man sätter rattarna på en analog rörstärkare. Ofta motsvarar inte dessa inställningar varandra, utan med mjukvara behöver man ofta våga vara lite mer oortodox med eq-inställningar.

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.