Jump to content
Annons

rätt kort för mig?


Fismumriken

Recommended Posts

Hejsan! Vill ha ett liknande kort som mackie onyx 820i fast i usb ist för firewire. Alltså ett par kanaler, gärna pre/post, låg brusnivå och att det bara är att använda i cubase. Helst inget minneskort eller nåt för det begriper jag mig inte på. Har ni några förslag?

Budget runt 4000.

Mvh

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Behöver du verkligen ha en mixer?

I de flesta fall behövs det inte någon mixer i en hemstudio - utan det räcker med ett ljudkort som har de I/O man behöver...

De flesta mixrar med USB-interface inbyggt, brukar bara kunna köra stereo in och stereo ut till/från datorn - så då känns det också lite onödigt, tycker jag...

Link to comment
Dela på andra sajter

jag bytte upp mig från ett Presonus 22vsl, som strulade lite. Slutligen blev det ett Roland Quad Capture http://www.youtube.com/watch?v=7Sb1ES7nyFs

Är riktigt nöjd nu efter ett par månaders användande. Hade dock lite strul första dagen, men efter att ha stängt ner strömsparfunktionerna på USB bussarna i Windows så är det galet stabilt. Älskar Sens funktionen.

Redigerat av Bullerbyn
Link to comment
Dela på andra sajter

Behöver du verkligen ha en mixer?

I de flesta fall behövs det inte någon mixer i en hemstudio - utan det räcker med ett ljudkort som har de I/O man behöver...

[...]

+1 på det!

Link to comment
Dela på andra sajter

Så att jag kan spela 4 instrument samtidigt på separata kanaler hade inte varit fel. Då jag och en kompis ofta lirar tillsammans med 2 mickar och 2 gitarrer. 2 utgångar räcker för mina 2 monitorer. Samt en ingång för hörlurar.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...

Sen har jag en fråga till.Köpte även med en midi-synth. Tänkte använda den för att smålira llite för att hitta lite melodier osv. Så då startade jag ett nytt project i cubase, valde instrument, halion one, valde ljud, men när jag spelar så tar det en sekund innan ljudet hörs. Varför?

Link to comment
Dela på andra sajter

Då beror det troligen på att du använder en Multimedia-driver som drivrutin i Cubase-inställningarna i Device Setup. Det brukar bli sådan fördröjning då. Se till att använda drivrutinen som heter någonting med ditt ljudkort och ASIO, så ska det funka bättre - för du har väl installerat drivrutinerna...?

Surr i monitorerna är svårare att svara på...

Har du använt balanserade kablar och kopplat från line-utgångarna (alltså inte hörlursutgången)? Vad har du för några monitorer? Jordade eller ojordade elurtag i väggen? Har du lysrör, lågenergilampor eller dimmer, så kan de störa...

Link to comment
Dela på andra sajter

Ljudkortet är det som behöver ha rätt drivrutiner om du ska kunna få låg latency (fördröjningen som du har kallas latency). Synten kopplar du väl in på ljudkortets midikontakter - eller är det ett USB-anslutet keyboard?

Allt som har med strömsparlägen att göra är bannlyst för DAW-maskiner. Har du separat nätdel till ljudkortet så kan det vara att föredra att använda den, mot att dra ström från USB-porten...

Link to comment
Dela på andra sajter

Synthen fixade sig, var inte rätt i devices. Kan nu även tillägga att det fungerar felfritt när jag använder hörlurar. Men när monitorerna är gång, vare sig kortet är igång eller inte, så blir det nåt susande och pipande ifrån diskanterna på monitorerna. Låter som något jordfel:S Testat att aktivera ground lift på kortet, men då blev det värre. Är det balanserade kablar som gäller eller är något annat på tok?

Link to comment
Dela på andra sajter

Verkar som det är jordfel så det får bli balanserade kablar. Bara att ta vilken balanserad som helst? Länk på thomann?

Har ytterligare en fråga. Eller 2.

1. Hur styr jag separat kanal 1 och 2 i cubase? När jag startar en ny ljudfil hör man både gitarr och sång på samma kanal. Vill kunna reglera volymerna separat. Alltså få ut 2 kanaler i cubase, men bara ett instrument på varje, men ska kunna spelas samtidigt.

2. Pluginprogram? Kör ju gitarren direkt i cubase, och då verkade inte pod farm funka. Något annat alternativ?

Link to comment
Dela på andra sajter

Du ska kanske undvika de allra billigaste, men du kan i princip ta vilken balanserad kabel som helst. Det är ingen ljudskillnad mellan dem, utan det handlar bara om hur hållbara de är.

1. Skapa två monospår istället för ett stereospår, så kan du välja vilken ingång som ska in på vilket spår - och mixa dem separat.

2. Här hittar du ett gäng alternativ - både kommersiella och gratis gitarrstärkar-pluggar: http://wiki.kontrollrummet.com/Gitarrpluggar 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja - balanserat kan vara ett lite knepigt kapitel ibland... 😉 Brus blir det däremot normalt inte någon skillnad på, utan det handlar främst om brum och eventuella högfrekventa störningar.

Man har den vanliga signalen i ena ledaren - och en inverterad kopia i den andra ledaren. Eftersom eventuella störningar då i princip alltid kommer in på samma sätt i båda ledarna så försvinner de hastigt och lustigt efter ingången, eftersom man då fasvänder den ena och lägger ihop signalerna, så att man bara har kvar en lite starkare kopia av originalsignalen, men tack vare fasvändningen så försvinner det som eventuellt kom in på vägen.

Om man kör obalanserat så behöver man ha så bra kabel som möjligt (alltså med så tät skärm som möjligt), eftersom man ju inte har någon sådan finess tillgänglig då.

Att du kan hitta uppgifter om att det kan bli en jordloop, beror på att det inte är ovanligt exempelvis när man jobbar med en mixer och har externa effekter inkopplade i den. Då har man ju skärmen (signaljord) ansluten både i kablarna från mixern till effekten och i kablarna från effekten till mixern. Vad man då får göra, är att man helt enkelt klipper av skärmen i kablarna som går tillbaks till mixern från effekten. Man har ju redan signaljorden, så man får ändå ljud - något man inte hade fått om man bara skickade signalen på ett håll, utan att ha skärmen med.

Link to comment
Dela på andra sajter

Köpte roland kortet. Men det surrar som fan i monitorerna även när jag inte har någon volym på. Varför? Blir galen:(

Jag fick ett sjuhelvetes surr (numera avsamplat, givetvis!) från mina monitorer när jag hade min rakapparat inkopplad på samma lina.

Testa att koppla ur precis allt så långt som möjligt som går på samma propp, och lyssna om surret försvunnit. Om så är fallet, koppla i allt igen maskin för maskin medan högtalarna är på. Är det något som har en dålig trafo så kommer du upptäcka det. Är å andra sidan surret fortfarande kvar när allt är urkopplat, testa att byta uttag och se om det hjälper.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det jag har inkopplat i datorn är bara skärmen och ljudkortet. Ingen mixer eller nåt 😛 det typ piper lite grann ur diskanterna. Så låter som jordfel. Kan balanserade kablar möjligtvis rätta till det? För monitorerna piper inte när de inte är inkopplade. Men de låter när de är inkopplade men att kortet inte är på. Och hörlurar funkar felfritt. Låter som att problemet ligger i sladdarna.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det skulle kunna handla om radiostörningar - och då är det troligt att det försvinner om du kör balanserat, men frågan är också om du har jordade elurtag - för om man har ojordat så kan det också komma den typen av radiostörningar och då är det inte lika säkert att det räcker hela vägen att byta till balanserad överföring...

Link to comment
Dela på andra sajter

Det jag har inkopplat i datorn är bara skärmen och ljudkortet. Ingen mixer eller nåt 😛 det typ piper lite grann ur diskanterna. Så låter som jordfel. Kan balanserade kablar möjligtvis rätta till det? För monitorerna piper inte när de inte är inkopplade. Men de låter när de är inkopplade men att kortet inte är på. Och hörlurar funkar felfritt. Låter som att problemet ligger i sladdarna.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...

Balanserade kablar minskade suset lite grann. Inte allt, men nu är det okej för att kunna sitta vid datorn i alla fall. Men en sak fattar jag inte, jag fick inget ljud i gitarren när jag använde balanserad instrumentkabel. Varför? Och varför panoreras allt ljud på ingång 1 till vänster, och ingång 2 till höger när jag skapar en stereokanal?

Link to comment
Dela på andra sajter

Men en sak fattar jag inte, jag fick inget ljud i gitarren när jag använde balanserad instrumentkabel. Varför?

Troligen för att gitarren inte har balanserad utgång och kopplingen är gjord på Ring istället för Sleeve i kontakten...

http://wiki.kontrollrummet.com/Telekontakt

Och varför panoreras allt ljud på ingång 1 till vänster, och ingång 2 till höger när jag skapar en stereokanal?

Stereo = 2 kanaler. Om du spelar in från en stereo-ljudkälla så vill du nog fortfarande ha vänster kanal på ett spår och höger kanal på ett annat, precis som det är från ljudkällan, så det är helt normalt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...