Jump to content
Annons

32 bit PCI kort i ett 64 bit system?

Recommended Posts

BurninSven (oregistrerad)
Postat

Man tycker ju att ett 32 bit PCI kort som sitter i ett 64 bit system innebär att det inte blir full fart i systemet. Det borde ju slöa ner systemet rejält, eller? Är det så? (Förhoppningsvis inte).

Om det är så så hur blir det då med två kort på 32 bit PCI slotar?

Mitt Asus P6T SE kort har en onboard FW krets som suger så jag blev tvungen att sätta i ett kort med TI chipset. Utöver det kortet så har jag redan mitt M Audio Delta 1010 kort (som också är ett 32 bit kort så vitt jag förstår) i maskinen.

Är det kanske bättre att skaffa ett 64 bit PCIe FW kort så det i alla fall bara är ett 32 bit kort i maskinen, eller spelar det ingen roll?

Tacksam för svar.

Annons
Postat

PCI-bussens storlek har inget med programvaran att göra på det sättet, så du behöver inte vara orolig, så länge det finns drivrutiner till 64-bits system för kortet.

PCI-X är en sedan länge avsomnad standard som var 64-bit, men sedan har man gått över till PCIe, som är snabbare.

BurninSven (oregistrerad)
Postat (redigerat)

Tack för svar Claes.

Testade och det är precis som du säger båda korten lirar bra med Oset.

Jag hade två PCI kort redan och lite ont om PCIe plaster men två PCI slotar över så det var därför.

Redigerat av BurninSven

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.