Jump to content
Annons

Problem med PA


mrviktorrr

Recommended Posts

Vårat band har börjat repa i garage med ett äldre PA system. Det är sången/screamet som ska förstärkas av PA:t.

Grejerna som som sitter i racken:

http://www.behringer...s/UB1002FX.aspx

http://www.soundbrok...listingid=42543

http://www.hollywood...emeqgrapeq.html

http://www.zalmar.co...nt-XPB_1600.htm

http://www.crownaudi...gacy/128195.pdf

Som det är kopplat nu så går mikrofon in i "mixerbordet"- vidare till eq:n - sedan till compressorn/limiter - och vidare till slutstegen

Det är fyra stycken högtalare som står i varsitt hörn av rummet (rummet är rektangulärt) plus en sub som står på golvet.

Spelas musik från exempelvis en mobiltelefon genom systemet så går det att få en jävla ljudvolym i skiten men när en mikrofon kopplas så blir inte volymen särskilt hög fast input gainet på mixerbordet är så högt som det bör vara, och rundgången kommer som ett brev på posten

Placeringen av högtalarna bör kanske ändras också?

Tack på förhand!

//Viktor

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Det är ganska säkert kompressorn som gör problemet. Spelar man en lajnad ljudkälla som tex en låt från i Ipod är det inga problem, men med en mick inkopplad funkar det inte.

Jag skulle satt kompressorn på insert till sångmicken, inte efter master ut. Sen ställa kompressor ratio på allra högst 2;1 hellre 1,3:1 och treshhold på mindre än 10 db. Kompressorn ska knappt blinka alls. En normal inställning för inspelning i studion, med hörlurslyssn, funkar inte alls live.

Testa först att koppla bort kompressorn helt, då funkar det nog utan rundgång. Att komprimera hela livemixen med trummor och allt är nog ganska hopplöst. På en stor scen med PAt riktat utåt publiken går det, men inte i en replokal. Det blir rundgång...

Edit: Jag såg ingen kompressor i länksamlingen. Är kompressorn en billig Behringer så gör den problemet ännu större.

Redigerat av Guitar Nilsson
Link to comment
Dela på andra sajter

använder en shure sm 58 så det borde väl inte vara problemet?

Nej, den är ju typ standard. Beta 58 låter bättre, men rundgången kommer nog från kompressorn.

Jag kör ganska mycket komprimering på både sång och elgitarr live när jag spelar enmansband med backtrax. Men då har jag lyssningen i slutna stora studiolurar. Byter jag lur-lyssningen mot en golvmonitor (när jag spelar med trion) får jag aändra kompressorinställningen till riktigt minimal, eller också får jag dra ur insertsladden helt till kompressorn för att slippa rundgången.

Skaffar du bra inear-proppar och kör sången enbart genom den lyssningen, då blir det genast enormt mkt lättare att få till det ljud du vill ha. Jag har supersmala hörselgångar så inga inear funkar på mig, jag har fått finna mig i att köra med lurarna live. Jag är så ful i alla fall att det var skit det samma hur jag ser ut.

Det finns en fördel med lurarna jmf med inear, det är ju alltid nån som vill säga nåt till mig mellan låtarna, då är det lätt att hasa ner lurarna på halsen, med precisionsinpassade inear skulle det bli ett j-a micklande... Sennheiser HD280 heter lurarna, dämpar trummor och elgitarrer effektivare än det mesta.

Link to comment
Dela på andra sajter

Som det är kopplat nu så går mikrofon in i "mixerbordet"- vidare till eq:n - sedan till compressorn/limiter - och vidare till slutstegen

Du skriver compressor/limiter men om jag tolkar din förklaring ovan och prylarna du länkar till så tror jag mer att det är ett delningsfiler vi pratar om? Kan det vara så? Det är alltså "BEHRINGER SUPER X CX2300 CROSSOVER" som sitter mellan eq:n och slutstegen? Ser visserligen att det verkar vara en limiter med i den men först och främst handlar det om ett delningsfilter.

Link to comment
Dela på andra sajter

Nä, det känns som det är helt rätt. Jag skulle däremot se över alla eq-inställningar, både på mixerbordet och den grafiska eq'n. Börja med att se till att ni inte har boostat upp några frekvenser alls varken på bordet eller separata eq'n.

Har ni fortfarande problem med att det rundar på vissa frekvenser efter det så bör ni kunna använda den grafiska eq'n till att skära bort just den frekvensen som rundar om ni behöver höja mer.

Sen är det ju självklart inte det mest optimala att ha framsidan på miken riktad mot en högtalare, vilket är svårt att undvika ifall ni har en högtalare i varje hörn på rummet...

Link to comment
Dela på andra sajter

Varför har ni ställt högtalarna sådär? Det bästa när man repar är ju (ok, men rent subjektiva uppfattning) att försöka ställa högtalarna så att det påminner om hur man har lyssningen när man står på en scen.

Då borde det vara mycket lättare att ställa sig med micken så att den inte skapar rundgång?

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...