Jump to content
Annons

Före och efter mastering, Ljudfil,jämföra,


rockstone

Recommended Posts

Hej, Jag har hört att det kan göra sån enorm skillnad att mastra en låt, typ att i masteringen så kan man gå in och fixa det mesta genom att höja upp eller sänka frekvenser och fixa till det mesta, Jag undra om någon här har någon länk eller några ljudfiler på någon eller några låtar före och efter mastering? jag vill få en uppfattning av hur stor skillnad en mastering kan göra.

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Det är sant att masteringen kan göra en enorm skillnad, men det beror helt på hur väl den genomförs, och hur materialet såg ut från början. Du kan inte ta en pissigt mixad låt och få den att låta bra, men du kan få en bra mixad låt att låta bättre.

Många har en extrem övertro till vad man kan göra i mastering, men ärligt talat så är det ursprungliga syftet huvudsakligen att förbereda låtarna för sina respektive medier, exempelvis vinyl, eller att gå att spela på radio, samt att fila bort fel som uppkommit på grund av brister i medlyssningen i studion.

Största fördelen är dock att man faktikst lämnar över mixen till någon annan för en sista koll. Det är väldigt lätt att bli fartblind när man mixar, och en masteringtekniker kommer då in som ett helt färskt par öron som saknar all relation till låten, vilket gör att han/hon kan lyssna mer kritiskt.

Sen finns ju iof givetvis restaurerande mastering, sånt har jag jobbat med ganska mycket, men då snackar vi om något som tar väldigt lång tid. Vill du ha exempel på sånt så kan du lyssna på vilken CD som helst med gamla artister, exempelvis Nat King Cole eller Alice Babs! "Swing It Magistern Swing It" ligger just nu i min stenkake-spelare, & är med andra ord gammal nog för att kunna ge ett bra exempel :-)

Redigerat av van Caine
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag undra om någon här har någon länk eller några ljudfiler på någon eller några låtar före och efter mastering? jag vill få en uppfattning av hur stor skillnad en mastering kan göra.

Det kan vara svårt att få tag på, Jag tror Bob Katz har exempel på före/efter mastring.

http://www.digido.com/

Lustigt nog har Xcarc också före/efter mastrings exempel i .wav format, faktisk ganska seriöst.

Men han kör det lite fula men tyvärr vanliga tricket "den mastrade filen är betydligt starkare i volym" när du spelar filerna direkt från hemsidan. dock kan man tanka hem .wav filerna och justera volymen mellan filerna själv. Så all heder åt Xcarc.

http://www.xarcmaste...ecd8ab3e2e4f687

Längst ned på sidan har du " Special Demos", testa dom.

Link to comment
Dela på andra sajter

Well, en stor del i masteringen är ju just att få till en högre upplevd och jämnare volym i ljudet, så det är helt korrekt ;-)

Jo jo, jag försöker bara vara lite anti "Loudness war".

Tyvärr låter ofta slutmastern soundmässigt sämre än mixen med dagens idiot volymer. 🙁

Link to comment
Dela på andra sajter

Känns som en bra master! Tog en stund innan jag kände mig säker, men tycker rösten går igenom bättre efter mastering, speciellt när den går ner efter fraserna! I övrigt var den väldigt transparent & fin. Mixen vara bra från början, och den som mastrat har inte varit inne & pillat på nåt som inte behövts :-)

Link to comment
Dela på andra sajter

drloop (oregistrerad)

Så här efteråt skulle jag kanske höjt sången en aning. Men vad fan någon gång måste man ge sig...

Link to comment
Dela på andra sajter

http://soundcloud.com/the-bilderberg-agenda/the-bilderberg-agenda-the-1 <--- en väldigt "flat" master, finlyssning i lurar.

http://soundcloud.com/the-bilderberg-agenda/the-bilderberg-agenda-the <----- en tungt genomarbetat master med riktigt fint tryck, mestadels för den ultimata upplevelsen på fina högtalare i vardagsrummet.

Första ljudfilen á 1h arbete, andra drygt 4 - 5h anpassning till perfektion (enligt våra mått mätt).

Link to comment
Dela på andra sajter

Första ljudfilen á 1h arbete, andra drygt 4 - 5h anpassning till perfektion (enligt våra mått mätt).

Testa att justera volymen mellan filerna så att den är så lik som möjligt.

Risken finns att du lurar dej lite i och med att master nr 2 är något starkare i volymen.

Link to comment
Dela på andra sajter

Testa att justera volymen mellan filerna så att den är så lik som möjligt.

Risken finns att du lurar dej lite i och med att master nr 2 är något starkare i volymen.

Mastern ger givetvis en viss volymskillnad, det får man kompensera själv i realtid, men nivåerna är det stor skillnad på.

Link to comment
Dela på andra sajter

Vad jag förökte säga var att det är svårt (omöjligt) att avgöra skillnaden i soundet om dom är olika starka.

Man lurar sig lätt att tro att det starkare ljudet är det bättre. Kompisen som mest lyssnar på tidiga Stones kör gammaldags stereo med typisk 2 ggr 10 band eq, alla reglarna uppdragna nästan max. "Hör vilken skillnad i tryck equlizern ger" brukar han säga och visar med att bypassa och sen koppla in den. Att förklara att det låter bättre med att enbart höja volymen och ta bort hela eq-burken är lönlöst. Men jag gillar honom ändå. 😎

Link to comment
Dela på andra sajter

Man lurar sig lätt att tro att det starkare ljudet är det bättre. Kompisen som mest lyssnar på tidiga Stones kör gammaldags stereo med typisk 2 ggr 10 band eq, alla reglarna uppdragna nästan max. "Hör vilken skillnad i tryck equlizern ger" brukar han säga och visar med att bypassa och sen koppla in den. Att förklara att det låter bättre med att enbart höja volymen och ta bort hela eq-burken är lönlöst. Men jag gillar honom ändå. 😎

😆

Det är roligt att boosta men tråkigt at cutta.

Det är faktiskt lite svårare att cutta Eq, man hör inte om det blir bättre lika pang på.

Link to comment
Dela på andra sajter

Kan flika in med att det dessutom är lättare för tex en EQ att skära och få det snyggt än att lägga till. Det krävs mer av EQ:n för att det ska bli snyggt när du lägger till. Har du inte en riktigt bra EQ är det alltså bättre att skära.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...